49 Ranger 2015

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Men vad är det här för cirkelrunkartråd?

49an är fortfarande tung, tungkörd och har dålig boggi som går dåligt i snön.
Att den är lite bättre än förra 49an betyder inte att den är bra.

Skit är skit, förra året var 49an att likna vid skit från Anna Book och i år är den skit från Malin Åkerman, dock skit.
En rmk är som ett vaktelägg doppat i sellerisalt som serveras ur naveln på prinsessan Madeleine.
Så det är alltså inte så mycke bättre chassie det nya, enligt dej Arjeplogarn? Synd för det verkade lovande i de första inläggen. På pappret ser den ut att vara en bra smygskoter i skogen.
Själv tänkte jag försöka dra lite ledsladd i vinter med RMK 600..
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Håller fortfarande fast vid att det inte går jämföra mot RMK:n det är helt olika maskiner.

Det skulle dock vara intressant att se en jämförelse mot 600 INDY Voyageur 144, som trots att den är betydligt kortare ändå bara väger 10 kilo mindre (torrvikt + kylvätska).

Lite konstigt dock att 155" bara finns med 550 fläktmotor medans 144" har en vätskekyld 600.
 
Last edited:

kirunagiron

Medlem
7 dec 2014
6
0
1
kiruna
Lynx 49 ranger 600 e-tec 2015

Hej,
Någon som vet eller har koll på om den motorn upplevs som ganska pigg eller är den trött? Jag har testat en ski-doo expedition 900 ace och tyckte den kändes ganska pigg i förhållande till vilken skoter det är. Frågan är om nya Lynx 49 ranger 600 e-tec kommer vara ungefär lika eller kanske tom. piggare=) Tacksam för svar.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Lynx 49 ranger 600 e-tec 2015

Hej,
Någon som vet eller har koll på om den motorn upplevs som ganska pigg eller är den trött? Jag har testat en ski-doo expedition 900 ace och tyckte den kändes ganska pigg i förhållande till vilken skoter det är. Frågan är om nya Lynx 49 ranger 600 e-tec kommer vara ungefär lika eller kanske tom. piggare=) Tacksam för svar.
Du har ju drygt 20hk mer i etecen så den bör ju vara mer gasglad/piggare.
 

WingspeedRacing

Aktiv medlem
23 dec 2012
56
0
6
Haha "arjeplogarn" dra på dig lappmössan å gå å lägg dig! Årets ranger 49 och boondocker 3900 är fullt jämförbar med PRO RMK, inte lika bra på skrå men stabilare uppför då dom inte har tendensen att stegra lika mycket, och tål framförallt mer stryk. håller dock med om att PPS Boggin inte har varit den bästa för djupsnö fram till PPS2 kom ifjol, och angående RCG väger dom i princip lika mycket. Blir dock lite orolig när jag hör folk prata om att dra timmerdoning eller sladd med 49an, tänk på att den inte är utrustad med lågväxel så det
är inte tänkt man ska dra några tyngre saker.
Tilläggas ska även att jag kört samtliga Lynx 2015 ifjol i Hemavan under bra snöförhållanden och att jag är återförsäljare av både Lynx och Polaris och kan dessa maskiners olika possitiva och negativa egenskaper.
Ska ni ha en ren och skär lössnömaskin som är det bästa som går att frambringa på det välj en RMK, ska ni ha en mångsidig maskin gjord för våra förhållanden dvs lössnö, lite led, kanske skjutsa någon eller dra pulka eller packkälke välj en boondocker eller ranger 49
Over and out!
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Tror inte det ska vara något problem att dra doningen och sladden med den, kanske inte får lasta doningen lika tungt som när jag drog med 59:an dock.

Variatorn är bestyckad för att smyga igång och dra last med eftersom den har röd/röd fjäder och 433 ramper i primären.

Så det är en viss skillnad mot boondockerns primär där det sitter blå/grön fjäder, 412 ramper och ca 2 gram lättare pinnar.

Sekundären är dock lika bestyckad på boondockern och rangern.
 
Last edited:

WingspeedRacing

Aktiv medlem
23 dec 2012
56
0
6
Tror inte det ska vara något problem att dra doningen och sladden med den, kanske inte får lasta doningen lika tungt som när jag drog med 59:an dock.

Variatorn är bestyckad för att smyga igång och dra last med eftersom den har röd/röd fjäder och 433 ramper i primären.

Så det är en viss skillnad mot boondockerns primär där det sitter blå/grön fjäder, 412 ramper och ca 2 gram lättare pinnar.

Sekundären är dock lika bestyckad på boondockern och rangern.
Allting går men skulle dra mig för att säga att det går bra, finns tyvärr ingen maskin som kan allt... Att dra tungt med en maskin som är lång och smal och inte har tillräckligt låg utväxling kommer inte att vara trevligt :/
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Sådär, då var skotern hemma :)

Så nu som så många andra måste jag fundera ut ett bra ställe att sätta regskylten på.

Men måste ta ett snack med skoterhandlarn på måndag, beställde passagerarfotstöd men de gick inte montera så jag fick en dunk med XPS delsyntet istället..

När jag kom hem såg jag att fotstöden gick på 770:- och en dunk olja kostar 330:-...
Så han får ta och bjuda på en dunk till, annars blev det väldigt dyr olja. :mad2:
 

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
berätta gärna hur den är sen du har kört den. är lite sugen på en sån, men känns som det är lite klen motor.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
berätta gärna hur den är sen du har kört den. är lite sugen på en sån, men känns som det är lite klen motor.
56 hästar i ACE-modellen bör vara tillräckligt och 114 hästar i E-tecen bör vara mer än tillräckligt. Det är ju en arbetsmaskin primärt och inte en lekskoter.

Men som en lite haltande jämförelse så har en 2015 Mitsubishi EVO har 0.2hk per kilo bil..

En 2015 49 Ranger ACE har 0.2hk per kilo skoter och en 2015 49 Ranger E-Tec har 0.4hk per kilo skoter..
 
Last edited:

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Men måste ta ett snack med skoterhandlarn på måndag, beställde passagerarfotstöd men de gick inte montera så jag fick en dunk med XPS delsyntet istället..

När jag kom hem såg jag att fotstöden gick på 770:- och en dunk olja kostar 330:-...
Så han får ta och bjuda på en dunk till, annars blev det väldigt dyr olja. :mad2:
Fick andra tillbehör istället så det löste sig :)
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Satte skidorna till det bredare läget idag.

Det är som praktiskt att skidorna är bredare än skotern så man vet att resten kommer genom.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Inte helt nöjd med det vita färgvalet dock, har vant mig vid röda skotrar...

Var ute i skogen för några dagar sedan och röjde lite och när jag skulle ta skotern hem igen så var det inte helt lätt att hitta den i djungeln, det var nästan så man snavade över den innan man såg den :(
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Inte helt nöjd med det vita färgvalet dock, har vant mig vid röda skotrar...

Var ute i skogen för några dagar sedan och röjde lite och när jag skulle ta skotern hem igen så var det inte helt lätt att hitta den i djungeln, det var nästan så man snavade över den innan man såg den :(
FJOLL!
En färgkombination är helt oväsentlig... sätt på reflexer på den om du inte klarar av att se den.

Sorry, inget personligt smurfen. Men jag har i många år irriterat mig på folk som klankat på hur en skoter är färglagd. Som talat om att de kan omöjligt tänka sig att köpa en skoter som är färgsatt si eller så, med eller utan draperad tunnel etc etc etc Det är för fasiken inte kulören som gör en skoter bra eller dålig!
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Säger inte att den är dålig, säger bara att färgvalet är opraktiskt för en arbetsmaskin..
Men det går ju lösa problemet..

 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Mr smurf, Är du nöjd med nya maskinen? Stor skillnad mot din gamla 49a?
Säger inte att den är dålig, säger bara att färgvalet är opraktiskt för en arbetsmaskin..
Men det går ju lösa problemet..

 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Mr smurf, Är du nöjd med nya maskinen? Stor skillnad mot din gamla 49a?
Jag körde 59:a tidigare, men 49:an känns mycket smidigare framförallt känns den stabilare och svängradien är betydligt mindre vilket är ett plus. Har inte varit ute och dragit något med den än så jag vet inte hur den uppför sig som dragmaskin.

Dock så bluddrar den rätt mycket på lågvarv som att den går fett men det kan ju ha med inkörningsprogrammet å göra.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jag har bara hunnit köra 10 mil hittills, men överlag så är jag nöjd med hur den uppför sig.

Den förbättrade PPS2-DS boggien samlar faktiskt på sig mindre snö så det är ett plus.

Kammarna är dock onödigt höga tycker jag så det är en del slammer och vibrationer, 44mm hade varit fullt tillräcklig höjd med den långa mattlängd den ändå har. Man får också tänka sig för lite när man gasar för det är väldigt lätt att man börjar kasta snöbollar på de som är bakom.

Den fungerar helt ok att dra med också, den har ju lågt tillslag så det går att komma iväg även när det är lite löst och man har ett lass bakom.