4-takt

Lynx91

Välkänd medlem
12 jan 2011
136
0
6
Fagersta
Hej!

Jag har bytt märke plus skotertyp, dvs 4-takt.
Vad är de man bör tänka på när man har 4-takt ist för 2-takt.
Köpte en nytro som inte hade någon extra rem, ska ja köpa till eller slits dom inte så mkt? Samma med stiften, är man tvungen och byta ofta?

Skriv allt ni vet om 4-takt och vad som är viktigt.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Remmen skall du alltid ha med dig en extra av.

Tändstiften byts med visst intervall, precis som på en motorcykel eller bil. Den är inte alls lika känslig som en tvåtaktare i det avseendet. Temperatur, lufttryck/höjd och annat kan du också strunta i.

Du har väl en bil kanske, det är samma grej. Däremot skall du vara noga med oljebyten.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Motorn är det minsta du ska oroa dig över i den maskinen :D , håll ett öga på geometrin i framvagnen samt bussningarna till a-armarna skulle jag säga!
Nu kanske det var lite OT men ändå ;)
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Stiften är det minsta du ska oroa dig för, på min phazer tror jag dom skulle bytas var 1500 mil eller liknande så det är inget problem det. Skulle du mot förmodan behöva byta stift är det, på phazern iallafall, ett jävla äventyr, tanken ska bort och massa saker..

Annars är det väll bara slitdelar du ska hålla koll på, motorn sköter iprincip säg självt.
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Stiften är inget problem om du alltid kör den tills kyl lampan har slocknat....Men startar du den och stänger av den direkt ett par gånger kan stiften lägga av......Var noga med att motorn alltid är varm när du stänger av den...... Annars chokar spridarna varje gång.....
 

ojlind

Välkänd medlem
29 jan 2010
632
0
16
52
Sa Svartbyn
Om du inte kört 4takt tidigare så ta det lungt innan du vant dig... Det är en viss skillnad i fråga om motorbroms, visserligen om jag inte minns fel så har nytron motorbromsreducering... En annan sak är ju att se till att ha friskt batteri då du kan leta ihjäl dig efter startsnöre..:)
Lycka till å kör så det ryker
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Om du inte kört 4takt tidigare så ta det lungt innan du vant dig... Det är en viss skillnad i fråga om motorbroms, visserligen om jag inte minns fel så har nytron motorbromsreducering... En annan sak är ju att se till att ha friskt batteri då du kan leta ihjäl dig efter startsnöre..:)
Lycka till å kör så det ryker

Viktigt det där, är ju döden att bli stående på fjället utan batteri, är ju inte världens bästa chassie att börja meka på fjället..
 

Chandler

Medlem
3 mar 2005
30
1
1
Umeå
Går det verkligen att starta en 4-taktare utan batteri och startmotor? Krävs det inte en enormt stor kraft för att dra runt motorn?
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
[video=youtube;MM6EWpWyDww]http://www.youtube.com/watch?v=MM6EWpWyDww[/video]