2021

  • Trådskapare Deleted member 36046
  • Startdatum

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Givetvis är polaris lättast det jag menade var mer att man ska jämföra mot en Hardcore som är arctics lättaste modell i Sverige.
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Men blir inte det orättvist mot BRP maskinerna som har lång kylare och shoot start ?

Brps lättaste är väl Summit expert? Ta den och dra av 1kg för shot då?

Arctic har ju valt att ha kort kylare på dom mest kompromisslösa modellerna. Även polaris har valt litet kylsystem på pro ( saknar främre kylare ) allt för att hålla ner vikt.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Men även summit expert har ju rejäl kylare. Det var orättvist mot Artic när dom jämförde en Artic med lång kylare och elstart och pro RMK har kort kylare och saknar elstart men BRP maskinerna har lång kylare och shoot start. Jag tycker inte Artic missgynnas i testet men däremot kan man ju tycka att Polaris gynnas lite vikt mässigt eftersom det är den enda maskinen med kort kylare och enbart manuel start men antar att det står med i testet vilken utrustning maskinerna har. Nu är det visserligen en Artic tråd men helt rättvist kan en jämförelse inte bli eftersom tillverkarna har lite olika ideer hur maskinerna ska utrustas tex om shoot ska jämföras mot manuell start eller mot en maskin med elstart.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Men även summit expert har ju rejäl kylare. Det var orättvist mot Artic när dom jämförde en Artic med lång kylare och elstart och pro RMK har kort kylare och saknar elstart men BRP maskinerna har lång kylare och shoot start. Jag tycker inte Artic missgynnas i testet men däremot kan man ju tycka att Polaris gynnas lite vikt mässigt eftersom det är den enda maskinen med kort kylare och enbart manuel start men antar att det står med i testet vilken utrustning maskinerna har. Nu är det visserligen en Artic tråd men helt rättvist kan en jämförelse inte bli eftersom tillverkarna har lite olika ideer hur maskinerna ska utrustas tex om shoot ska jämföras mot manuell start eller mot en maskin med elstart.
AC hade kunnat se till att en likvärdig maskin fanns med i testet... men då dom är riktiga sopor på marknadsföring så är det säkert någon privatperson som lånat ut sin skoter till testet.
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Jag kan tycka att videon jag länkade tidigare i tråden är ett mer rättvist test än vad snowriders är. Förövrigt så gillar jag Snowrider då Björn är den enda skoterjournalist som vågar kritisera samtliga märken.

Titta bara på sledtrax samt amerikanska Snowtrax där det verkligen skiner igenom hur köpta reviews det är. Brukar typ börja skratt när jag råkar se en Snowtrax video.

Förövrigt så har vi i hushållet flera olika märken och alla tillverkare tycker jag tillverkar riktigt bra skotrar som dock har sina för och nackdelar.
 
Reactions: suregom och mas

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
AC hade kunnat se till att en likvärdig maskin fanns med i testet... men då dom är riktiga sopor på marknadsföring så är det säkert någon privatperson som lånat ut sin skoter till testet.
Dom har ingen likvärdig maskin visst dom har en som har kort kylare och utan elstart typ som Polaris men BRP maskinerna har lång kylare och shoot start så helt likvärdigt blir det inte. Det verkar vara rätt ofta vara intresserade handlare som lånar ut maskiner till test och inte importören.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Jag kan tycka att videon jag länkade tidigare i tråden är ett mer rättvist test än vad snowriders är. Förövrigt så gillar jag Snowrider då Björn är den enda skoterjournalist som vågar kritisera samtliga märken.

Titta bara på sledtrax samt amerikanska Snowtrax där det verkligen skiner igenom hur köpta reviews det är. Brukar typ börja skratt när jag råkar se en Snowtrax video.

Förövrigt så har vi i hushållet flera olika märken och alla tillverkare tycker jag tillverkar riktigt bra skotrar som dock har sina för och nackdelar.
Nog har väl SR genom historien ställt sig i annonsörernas led lite. Mest för man nog inte haft något val. Snowmobile var väl stenhård mot tillverkarna ett tag, det gick på tok det.
Dock har väl Björn gått ut och sagt nu att det inte blir några mer "körintrycks tester" utan att dom ska hålla sig till fakta relaterade delar nu. Sådant dom kan bevisa genom fakta bara (om det är helt och hållet vet jag inte men) Sen har han ju hållit på i snart 25år så han skiter nog i vad andra tycker, han gör det han själv vill. Och det verkar funka rätt bra ändå.

Men sledtrax är ju ett skämt nu för tiden. Ägarbytet har inte gjort gott där tyvärr... Sen klart dom måste ha levebröd dom också. Men det är lite väl mycket i händerna på, ja främst sledstore faktiskt.
 
Reactions: suregom och Gator

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Precis! Att ha en som Chris burandt som står och säger hur awesome den är säljer oerhört! T.e.x var ju polaris 850 2019 katastrof, men har man nog med stora namn som säger " nä har aldrig haft problem" så tror ju faktiskt många kunder på detta.
Hade en SKS 840 2019 och den var långt ifrån katastrof så förstår inte vad du menar, men givetvis var ju mappningen lite som den var i början (till andra servicen) men inte i min mer än att den gick fett. (Kör nu Rotax 850 2021)
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Håller helt och hållet med, det är skillnad mellan motorerna i samma bänk som är intressant. Det som jag reagerar på är dock följande, MC Xpress har bromsat skotrar med Snowrider vid flera tillfällen och kollar man 2017 och jämför med 2019 så blev det såhär.

2017
Arctic Cat 800 (Suzuki): 148 hk
Ski-doo 850: 162 hk
Skillnaden är här 14 hk

2019
Arctic Cat 800 CTEK2: 143 hk
Ski-doo 850: 164 hk
Skillnaden är här 21 hk

Hand upp här alla som ärligt tror att CTEK2 har mindre hästar än gamla Suzuki motorn. Det måste ju vara så, eller så är det någon som inte stämmer med hur det har bänkats.


Vilka flera olika körningar finns det som visar att Arctic Cat har 20 hk mindre än Polaris/Rotax 850? När jag söker och bortser från MC Xpress så hittar jag bara siffror på runt 10 hk mindre än de motorerna.
Enligt Mulle så är det där dom ligger effektmässigt och han bromsar en del maskiner per år men samtidigt så kan Rotax 850 ge 156hk i vissa bromsningar.
 
Last edited:

Klurigt

Medlem
17 jan 2020
22
3
3
37
Sverige
På sida 6 så diskuteras det vilt om att Arctics inte syns på sociala medier av dessa influensor. Men tvivlar starkt på att det är därför arctic är en udda fågel.

Arcitc har alltid varit sådana , redan på början av 2000 talet så var dem "okända" och då fanns det inga sociala medier och influensor som fotar deras märkeskläder och taggar milslånga haschtaggor.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Kanske en dum fråga.. men när du bänkar en bil så räknar du av effektförluster i drivlinan enligt en formel så när du bänkar på hjulen räknar du fram effekt i motorn och tvärt om. Finns det något sätt att ta hänsyn till effektivitet i drivlinan på skoter? Går det att beräkna baserat på t.ex temperatur på variatorer mm hur mycket energi som försvinner i t.ex värme? Jag tänker då många (inklusive mig) upplever arctic'en som jämnstarka som summiten. Eller vet man om någon tillverkare mäter på något annat sätt än på primären?
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Finns ju "mattdynos", man brukar väl grovt räkna med 40-50 procent förlust i drivlinan på en skoter så hade varit intressant att se en bänking på mattan mellan arctic och övriga
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Har finns en till bänkning av Artic troligen inte det resultatet Artic fans vill se men även tips på hur man får upp effekten https://snowmobile.se/tikka-snowmobile-dynotest-arctic-cat-alpha-one-8000-2020/?fbclid=IwAR1X4YpY3lgjpRGgVgihg5lFMCTjk-9enOVt2TQu_xVYSphP-Qk2SbqFnu0
Utifrån det så måste man ju säga att Arctic måste ju göra nånting rätt om den upplevs likvärdig med BRP och Polaris 850 motorer (eller tvärtom att de andra gör något fel). De har ju bevisligen "sämre" utgångsläge på vevaxeln men vid mattan kanske det är tvärt om. Tänk om de andra hade lyckats lika bra.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Utifrån det så måste man ju säga att Arctic måste ju göra nånting rätt om den upplevs likvärdig med BRP och Polaris 850 motorer (eller tvärtom att de andra gör något fel). De har ju bevisligen "sämre" utgångsläge på vevaxeln men vid mattan kanske det är tvärt om. Tänk om de andra hade lyckats lika bra.
Nå märker man skillnad mellan original Ski-doo 850cc och Arctic 800cc, rätt mycket stundtals men du klarar dig alldeles utmärkt med en AC eller Yamaha 800cc helt garanterat. Sen är det väl mer hästar till nästa säsong enligt förhandssnacket och presentationsbilderna som kommit ut?