2021

  • Trådskapare Deleted member 36046
  • Startdatum

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
Ni som kör riot x 2021 hur upplevs den bredare framvagnen i skogen? Om man skulle vilja byta så är det väl ett måste att byta dämpare? Med byte så syftar jag på att byta till M framvagnen.
Har bara kört lite skog än så länge, men jag upplever den som väldigt lätt att få dit man vill när man lärt sig köra den, trots bredare framvagn. Visst, hoppar man över till en Khaos så är den något lättare att bryta, men det är inte natt och dag det handlar om. Att Alpha-boggien binder lite snö spelar förstås in i känslan. Men den ska ju inte jämföras med en Khaos/Summit egentligen. Jag köpte den för att den skulle funka på led också, och där är den närmast overkligt bra. Förvånansvärt stabil och lätt att kontrollera.
 
Reactions: Gator

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Den uppgivna effekten är möjligen lägre än många konkurrenter. Har i vinter varit och kört med dem som både har SKS 850 2020 och en 2021 Khaos, och vi har bytlånats. Min Riot X känns avgjort rappare och starkare. Mycket mer från botten och inte ett dugg mindre på topp. Dessutom känns variatorn mer effektiv. Rent karaktärsmässigt klart roligare motor. Det är ett tag sedan jag körde en BRP 850, men jag skulle inte alls vara rädd att utmana en sådan. Kravet på en 850-motor i en Arctic är obefogad, förutom då att man förstås kan ragga till sig någon skeptiker.
Inte bara angiven effekt även effekten i bromsningar visar på lägre effekt än både Polaris samt Brp.
 

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
Inte bara angiven effekt även effekten i bromsningar visar på lägre effekt än både Polaris samt Brp.
Att enbart stirra på effektsiffror säger långt ifrån allt. Det handlar om vridmoment och hur/var effekten blir tillgänglig, samt givetvis hur variatorn är anpassad till motorn, samt friktion. Det finns många exempel där prestanda inte gått att avgöra bara av att mäta effekten. Ett nära och tydligt exempel som jag kommer på så här på rak arm är superbiketestet i Bike i somras. 1000-1100 kubikare testades med effekter på hojarna mellan 200 - 218 HK. Suzukin var piskad på förhand med sina 203 HK och 1000 kubik. Men den fick mycket höga subjektiva betyg för sin enormt körbara motor, och i prestandatestet smiskade den upp hela startfältet, både i acceleration och dragkraft, trots effekthandikapp på nästan 10% mot de starkaste hojarna (Honda, Aprilia, Ducati).
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Jag påstår inte att Artic har en klen motor men bromsningar visar att dom effektmässigt ligger ungefär som de andra låg när dom körde med 800 cc dvs 15-20 hk mindre effekt. Den som planerar att köpa ny skoter läser bromsningar som finns i tex en skotertidning och sen går dom och handlar efter det och det är fränare med en 850 som lämnar 160 hk än en 800 som lämnar 145 hk oavsett om man är förare så man behöver den extra effekten eller inte. Hur kan Yamahas mountain max vara så tung är det inte i princip samma maskin som Artic såg att den låg på 270 kilo i nån tidning där dom jämförde nersnöad maskin och en avisad.
 

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
Så är det förstås. Skulle det stå en 850 cc brevid en 800 cc så skulle nog även jag på ren instinkt välja 850.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Den som planerar att köpa ny skoter läser bromsningar som finns i tex en skotertidning och sen går dom och handlar efter det och det är fränare med en 850 som lämnar 160 hk än en 800 som lämnar 145 hk oavsett om man är förare så man behöver den extra effekten eller inte. Hur kan Yamahas mountain max vara så tung är det inte i princip samma maskin som Artic såg att den låg på 270 kilo i nån tidning där dom jämförde nersnöad maskin och en avisad.
Arctic Cat registrerar in sina skotrar på 156 hk och jag skulle tro att det stämmer bra. Tittar man på vad Joey Strub har bromsat så skiljer det bara 4 hk mellan Polaris 840 och Arctic Cat 800. Men jag förstår vad du menar att folk tittar bara på den med mest hästar.

Yamaha har väl bara med elstart och det är ju en del vikt.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
I senaste numret kör dom en -19 Artic med jaws pipa och pc5 den gav 145 hk och jämför man den bromsningen mot den som ligger i länken ser man att Artic är klenare genom hela registret eller skulle snarare vilja påstå att skillnaden är ännu större på lägre varv.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
I senaste numret kör dom en -19 Artic med jaws pipa och pc5 den gav 145 hk och jämför man den bromsningen mot den som ligger i länken ser man att Artic är klenare genom hela registret eller skulle snarare vilja påstå att skillnaden är ännu större på lägre varv.
Ja det syns väldigt tydligt svart på vitt... så det enda som kan tala för att en ac skulle gå bättre är att det skulle sitta bättre grejor i variatorerna från fabrik.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Motor effekt är inte allt men det säljer bra så vill man öka sin andel på marknaden får man helt enkelt gilla läget och hänga på med minst 850 men hellre mer så man ligger lite före konkurrenterna.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Man kan ju fråga sig varför MC Express får så låga siffror när de inte visar sig så på så många andra ställen. Nu är det ju en 2019 de testar och motorn blev ju omgjord (igen) till 2020 och en av vinsterna var väl mer effekt över hela registret.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Kul och se/läsa lite omdömen kring A/C, har ju varit lite "klubben för inbördes beundran" över forumet med Polaris som ordförande och Brp som sekreterare ett tag. Inget illa om de fabrikaten, men ändå kul att det vaknar till liv här.
 
Reactions: suregom

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Man kan ju fråga sig varför MC Express får så låga siffror när de inte visar sig så på så många andra ställen. Nu är det ju en 2019 de testar och motorn blev ju omgjord (igen) till 2020 och en av vinsterna var väl mer effekt över hela registret.
Lek tanken nu att marklund´s dyno skulle visa nån hästkraft minde än andra, det är helt orelevant så länge man jämför andra maskiner med samma dyno, då ser man ju skillnaden och det är väl det som är det intressanta
 
Reactions: neden och asker

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Man kan ju fråga sig varför MC Express får så låga siffror när de inte visar sig så på så många andra ställen. Nu är det ju en 2019 de testar och motorn blev ju omgjord (igen) till 2020 och en av vinsterna var väl mer effekt över hela registret.
Tror inte MCX får låga siffror det är väl endast Artic cat som visar lägre än vad många trodde och det i flera olika körningar.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Som många är inne på är det ju främst Arctics PR avdelning som är totalt inkompetent.
Alla kan nog vara överens om att en M800 från 2012 och en 2021 Alpha skiljer rätt mycket. Men, det ser ut att vara samma gamla chassiet (vilket det iofs är i grunden) och A-C har liksom inte lyckats förklara att dom gjort något nytt.

Jämför med Polaris som slår på stora trumman kring Matryx och marknadsför den som nästa stora grej. Än fast det är en Axsys med nu plast.
Och snart kommer RMK som Matryx och Polaris kommer skryta över hur ny och fin den är och "most flickable" etc. och sälja som smör.
 
Reactions: suregom

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Som många är inne på är det ju främst Arctics PR avdelning som är totalt inkompetent.
Alla kan nog vara överens om att en M800 från 2012 och en 2021 Alpha skiljer rätt mycket. Men, det ser ut att vara samma gamla chassiet (vilket det iofs är i grunden) och A-C har liksom inte lyckats förklara att dom gjort något nytt.

Jämför med Polaris som slår på stora trumman kring Matryx och marknadsför den som nästa stora grej. Än fast det är en Axsys med nu plast.
Och snart kommer RMK som Matryx och Polaris kommer skryta över hur ny och fin den är och "most flickable" etc. och sälja som smör.
Precis! Att ha en som Chris burandt som står och säger hur awesome den är säljer oerhört! T.e.x var ju polaris 850 2019 katastrof, men har man nog med stora namn som säger " nä har aldrig haft problem" så tror ju faktiskt många kunder på detta.
 
Reactions: suregom

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
Stirrar mig inte blint på hästkrafter, handlar mer om hur de levereras.
Skulle jag köpa en ny maskin idag skulle det bli en AC Alpha alla dagar i veckan trots avsaknaden av reklam
 
Reactions: suregom

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Lek tanken nu att marklund´s dyno skulle visa nån hästkraft minde än andra, det är helt orelevant så länge man jämför andra maskiner med samma dyno, då ser man ju skillnaden och det är väl det som är det intressanta
Håller helt och hållet med, det är skillnad mellan motorerna i samma bänk som är intressant. Det som jag reagerar på är dock följande, MC Xpress har bromsat skotrar med Snowrider vid flera tillfällen och kollar man 2017 och jämför med 2019 så blev det såhär.

2017
Arctic Cat 800 (Suzuki): 148 hk
Ski-doo 850: 162 hk
Skillnaden är här 14 hk

2019
Arctic Cat 800 CTEK2: 143 hk
Ski-doo 850: 164 hk
Skillnaden är här 21 hk

Hand upp här alla som ärligt tror att CTEK2 har mindre hästar än gamla Suzuki motorn. Det måste ju vara så, eller så är det någon som inte stämmer med hur det har bänkats.

Tror inte MCX får låga siffror det är väl endast Artic cat som visar lägre än vad många trodde och det i flera olika körningar.
Vilka flera olika körningar finns det som visar att Arctic Cat har 20 hk mindre än Polaris/Rotax 850? När jag söker och bortser från MC Xpress så hittar jag bara siffror på runt 10 hk mindre än de motorerna.