2021

  • Trådskapare Deleted member 36046
  • Startdatum

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ingen polaris jag har ägt i hela mitt liv har tagit ett enda stift och då har jag kört skoter i 35 år nonstopp.
Och då har jag kört stiftätarna av rang årg 13/14/15 Pro rmk/assault 800. Men de kan ev bero på att jag bara kört /ägt Polaris 5-7 mil totalt sett i hela mitt liv 😁
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Jag monterade mountain sätet istället för att byta upp mig till en 2021... nu behöver jag istället en bra tunnelväska... Några förslag?

Även så börjar min tunnel ha lite veck strax bakom sadeln.. sparar man tunneln om man kapar av den 5-10cm?
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Ja det gör man, bara att fimpa den, jag tog 10cm och det blev bra tycker jag.
Nu kör man aldrig fast, bara att trycka till med fötterna när man är på väg att fastna så lägger man den på rygg istället, utan att tunneln pekar rakt upp efteråt.
Min har knäckts rakt upp en gång vid fastkörning så nu är den nerknäckt, ihopnitad och kapad.

Skulle man ångra sig med kapningen så går en ny tunnel på ~2000kr.
 

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
Har fått ihop nästan 20 mil på min nya Riot X 2021. Har kört en hel del led men i helgen fick jag testa den i riktig lössnö. Känner mig VÄLDIGT nöjd med den, det är en fantastiskt rolig skoter. Några reflektioner. Den är förvånansvärt stabil på led. Snacket om att Alpha-boggien skulle göra den väldigt instabil på led gäller inte för Riot X. Visst, den är inte lika stabil som exempelvis en Yamaha Viper RTX, men jag var lite orolig att jag skulle tycka den var tröttsam att hantera när man färdas på leder, men det är den absolut inte. Motorn är helt fantastisk! Kraften från botten är enorm och responsen när man ger gas är omedelbar och kraftfull. Och ljudet från den gör att man vil gasa och gasa och gasa. :) Variatorn kalibrering bidrar förstås till upplevelsen, och visst är den lite hetsig när man ligger och kör sakta på led, men det här får man igen i lössnön. Jag upplevde att man kunde ligga och plöja på utan att behöva varvar särskilt mycket. Den tuggade sig fram helt utan dramatik utan att man behövde hålla ner gasen särskilt mycket. Mattan ger en riktigt bra skjuts i snön trots att den är 146-tum. Hade med mig en High Country med 153-tum och 57mm kammar, och han hade det klart besvärligare. Jag insåg också fördelen med Alpha-boggien. Dels kändes den ju lätt i boggien pga att den inte binder en massa snö, men det stora utropstecknet är ju beteendet vid brutala nedlägg åt sidan. Här har jag varit van att maskinerna slutar driva på, men trots att man lutade, som det upplevdes, nästan 90 grader drev den vidare. Det här gjorde ju att svängradien blev helt fantastisk. Jag känner mig supernöjd, och det här är precis den crossover jag hade hoppats på att det skulle vara.
 

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
Det är rätt sorgligt att Arctic Cat har en generalagent som verkar fullständigt handlingsförlamad när det gäller modern marknadsföring. Man har c:a 6% marknadsandel i Sverige med en maskinpark som förtjänar bättre än så. Vad gör man? Typ inget. Där både BRP och Polaris fattat vikten av att placera ut maskiner till influensers som gödslar sociala medier med bilder och videos så lyser Arctic med sin frånvaro nästan helt. Har varit och kört en hel del med "Polarisfolk" de senast veckorna (som kör SKS 850 och Khaos) som alla fått köra min Riot X. ALLA har varit imponerade. Och förvånade, förvånade att Arctic har en så förbaskat kompetent maskin. Ungefär som att jag kommit åkandes med en skoter man knappt räknat med finns, och än mindre skulle ha övervägt eftersom man fått det inpiskat i ryggmärgen att både BRP och Polaris is the shit. Blir irriterad på att välavlönat folk inte sköter sitt jobb och hänger med i hur man idag marknadsför saker och ting, och hur man bygger varumärken. Här har man kanske marknadens bästa crossover, och ändå är det knäpptyst.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Kan inte annat än att hålla med, jag är så nöjd med Alphan, kom från en Summit 850 och byter inte tillbaka. Motorn levererar, skotern har inte haft några problem, smidigt och lättkörd.. Märkligt att inte fler kör Arctic samt att man ser eller hör mer från Arctic. Nu har vi en jäkligt bra handlare här så finns en hel del skotrar i trakten men på nätet mm borde de synas mer kan man tycka.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Generalagent är väl fel ord, det är ju Textron själva som sköter det numera. Men i övrigt så kan jag bara hålla med, det skulle behöva bytas lite folk på Textron Sweden när man våren 2020 verkade tycka att en papperskatalog räckte gott och en svensk hemsida (som finns nu) verkade ju onödigt. De verkar leva i en föråldrad tid och hänger inte med.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
En anledning till att dom säljer lite tror jag är dels vikten som jag tror ligger högre än konkurrenterna och sen har effekten varit lägre och sen har ju konkurenterna bra garantier 4 resp 5 år.
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Ni som kör riot x 2021 hur upplevs den bredare framvagnen i skogen? Om man skulle vilja byta så är det väl ett måste att byta dämpare? Med byte så syftar jag på att byta till M framvagnen.
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
En anledning till att dom säljer lite tror jag är dels vikten som jag tror ligger högre än konkurrenterna och sen har effekten varit lägre och sen har ju konkurenterna bra garantier 4 resp 5 år.
Tror snarare p.g.a att dom varit dåliga med marknadsföringen, alphan är ju lättare än Summit 850 dock tyngre än pro rmk.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Har för mig jag sett nån vägning på nätet och då har Alfan varit rätt tung i alla fall tyngre än Summit.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Ja där ser man summit hade några extra kilon har Alpha elstart ? kanske var en sån vägning jag sett. Hur som helst så har ju Alpan lägre effekt i de bromsningar jag sett om jag inte minns fel även där.
 

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
Generalagent är väl fel ord, det är ju Textron själva som sköter det numera. Men i övrigt så kan jag bara hålla med, det skulle behöva bytas lite folk på Textron Sweden när man våren 2020 verkade tycka att en papperskatalog räckte gott och en svensk hemsida (som finns nu) verkade ju onödigt. De verkar leva i en föråldrad tid och hänger inte med.
Ja, så är det. Men som en handlare uttryckte det så är det ett "gäng gubbar som väntar på det orangea kuvertet". Vet inte hur sant det är, men det är mycket lätt att misstänka att det är just så eftersom man är så jävla off när det gäller marknadsföring. En del handlare pushar för att man ska placera ut skotrar till "influensers" med fina rabatter, precis som de andra märkena gör. Man vägrar.
 
Reactions: Psycho Dave

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
En anledning till att dom säljer lite tror jag är dels vikten som jag tror ligger högre än konkurrenterna och sen har effekten varit lägre och sen har ju konkurenterna bra garantier 4 resp 5 år.
Den uppgivna effekten är möjligen lägre än många konkurrenter. Har i vinter varit och kört med dem som både har SKS 850 2020 och en 2021 Khaos, och vi har bytlånats. Min Riot X känns avgjort rappare och starkare. Mycket mer från botten och inte ett dugg mindre på topp. Dessutom känns variatorn mer effektiv. Rent karaktärsmässigt klart roligare motor. Det är ett tag sedan jag körde en BRP 850, men jag skulle inte alls vara rädd att utmana en sådan. Kravet på en 850-motor i en Arctic är obefogad, förutom då att man förstås kan ragga till sig någon skeptiker.
 
Reactions: suregom

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Ja där ser man summit hade några extra kilon har Alpha elstart ? kanske var en sån vägning jag sett. Hur som helst så har ju Alpan lägre effekt i de bromsningar jag sett om jag inte minns fel även där.

Jo absolut högre effekt i Summit, dock tycker jag dom ligger ganska lika ute i snön. Men brp 850 motorn är riktigt fin👍
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Artic har väl sålt dåligt i rätt många år nu använda infuensers antar jag är nått nytt påhitt vet ju inte ens vilka dom är eller vilka som använder sig av såna.