2021

  • Trådskapare Deleted member 36046
  • Startdatum

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Alltså uppdaterad chassi hit och dit.. är en pyramid med motorfästen i alla tre, mer eller mindre bärande bulkhead (torpedvägg?) Och en tunnel, är ju inte direkt rymdvetenskap.. nya material andra vinklar visst men ett uppdaterat chassi kommer väll se väldigt lika de gamla och har gjort på alla skotrar sen man lämnade länkarmar?

Tror Efi är fel term, är väll tbi kanske? Alltså insprut i/vid gasspjället, men är bara en extra spridare så det kan nog inte räknas som det heller.. en lösning för att säkerställa smörjning mer än bränsletillförseln

Jag har åkt alla ägt både Summit 850 och Alphan.. tycker Alphan har mest känsla.. kan inte direkt önska så mycket nytt eller annat, roligt med fräna nya grejer absolut men den är riktigt bra.

Nya material lär ju bli nästa steg, plast, titan mm.. men lär ju vara nått år bort kanske..
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
När elmotorerna tar över, så ser jag framför mig en lösning med två elmotorer inne i mattan/boggien. En framtill och en bak vid vändhjulen. Batteripacken blir där bensintanken är nu, och längs hela bandtunneln.
All effekt rätt på mattan utan förluster.
Kanske bara behövs en skida fram, eller kanske inte ens det om man bygger som en Larven...
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
När elmotorerna tar över, så ser jag framför mig en lösning med två elmotorer inne i mattan/boggien. En framtill och en bak vid vändhjulen. Batteripacken blir där bensintanken är nu, och längs hela bandtunneln.
All effekt rätt på mattan utan förluster.
Kanske bara behövs en skida fram, eller kanske inte ens det om man bygger som en Larven...
Blir mycket intressant med elmotorer i framtiden ja. Eftersom de är så mycket mindre än en traditionell förbränningsmotor med hela variatorsystemet och kedjehus etc. så ger ju det helt nya möjligheter för chassiekonstruktion och placering av motor. I teorin så borde skotern då i bredd (exklusive framfjädring och skidor då) bara behöva vara i princip lika bred som man väljer att mattan ska vara. Går kanske att ha någon slags sving för infästning av mattan istället för lång bandtunnel också? Ev. "dubbelbandare" (med två smalare mattor) med svingen i mitten? Eller så en matta och så sving på varje sida vid sidan av den mattan. Man lär åtminstone inte behöva en bandtunnel att packa med kylare för vätskekylning eftersom elmotorer kräver mycket mindre kylning än förbränningsmotorer, så någon liten kylare med fläkt strategiskt placerad någonstans bör räcka. Viktigt blir ju att de får motsvarande eller högre prestanda än dagens förbränningsmotorer, att de fungerar även i -30 grader, har en vettig räckvidd i alla förhållanden, möjlighet att ladda hemma och på mackar samt att de inte får väga hur mycket som helst. Bara man får till det så ser jag ingen anledning till att hålla fast vid förbränningsmotorer på snöskotrar. Men blir intressant att se vad som kommer i framtiden.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Alltså uppdaterad chassi hit och dit.. är en pyramid med motorfästen i alla tre, mer eller mindre bärande bulkhead (torpedvägg?) Och en tunnel, är ju inte direkt rymdvetenskap.. nya material andra vinklar visst men ett uppdaterat chassi kommer väll se väldigt lika de gamla och har gjort på alla skotrar sen man lämnade länkarmar?

Tror Efi är fel term, är väll tbi kanske? Alltså insprut i/vid gasspjället, men är bara en extra spridare så det kan nog inte räknas som det heller.. en lösning för att säkerställa smörjning mer än bränsletillförseln

Jag har åkt alla ägt både Summit 850 och Alphan.. tycker Alphan har mest känsla.. kan inte direkt önska så mycket nytt eller annat, roligt med fräna nya grejer absolut men den är riktigt bra.

Nya material lär ju bli nästa steg, plast, titan mm.. men lär ju vara nått år bort kanske..
Kolfiber/Titan är väl önskedrömmen men har man råd?
(Fränare med helt nytt chassi fast dom kanske inte är bättra resonerar nog många)
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Blir mycket intressant med elmotorer i framtiden ja. Eftersom de är så mycket mindre än en traditionell förbränningsmotor med hela variatorsystemet och kedjehus etc. så ger ju det helt nya möjligheter för chassiekonstruktion och placering av motor. I teorin så borde skotern då i bredd (exklusive framfjädring och skidor då) bara behöva vara i princip lika bred som man väljer att mattan ska vara. Går kanske att ha någon slags sving för infästning av mattan istället för lång bandtunnel också? Ev. "dubbelbandare" (med två smalare mattor) med svingen i mitten? Eller så en matta och så sving på varje sida vid sidan av den mattan. Man lär åtminstone inte behöva en bandtunnel att packa med kylare för vätskekylning eftersom elmotorer kräver mycket mindre kylning än förbränningsmotorer, så någon liten kylare med fläkt strategiskt placerad någonstans bör räcka. Viktigt blir ju att de får motsvarande eller högre prestanda än dagens förbränningsmotorer, att de fungerar även i -30 grader, har en vettig räckvidd i alla förhållanden, möjlighet att ladda hemma och på mackar samt att de inte får väga hur mycket som helst. Bara man får till det så ser jag ingen anledning till att hålla fast vid förbränningsmotorer på snöskotrar. Men blir intressant att se vad som kommer i framtiden.
Jo helt klart intressant men dom måste ju iaf ha minst 15 mils räckvidd i alla temperaturer och fören för att vara intressant för mig.
 

xr400

Medlem
30 dec 2009
18
3
3
Y-län
Grabbar
Nu får ni nog lugna ner Er lite.
Vi har vare på månen.........
Hur lång tid det till att vi kunde färdas på snö
Mitt motto : ingen dag är fulländad om man inta har kört fast.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
När elmotorerna tar över, så ser jag framför mig en lösning med två elmotorer inne i mattan/boggien. En framtill och en bak vid vändhjulen.

Man lär åtminstone inte behöva en bandtunnel att packa med kylare för vätskekylning eftersom elmotorer kräver mycket mindre kylning än förbränningsmotorer, så någon liten kylare med fläkt strategiskt placerad någonstans bör räcka.
Någon elmotor vid vändhjulen lär du aldrig få på en maskin som ska bete sig någorlunda trevligt. Blir rätt mycket ofjädrat vikt...
Däremot beroende på hur man får till utväxlingen så borde en motor där drivaxeln är någon gång vara genomförbart.

Och angående kylning, jo det behövs nog tyvärr. Ska du ta ut 150kW (som på en skoter nästan blir mer kontinuerligt än i en bil) ur ett batteripack blir det en del värme. Taiga har väl inget mindre kylsystem än motsvarande Ski-Doo vad jag fattat?
Men samma där, framtiden med effektivare lösningar kommer säkert titta på den biten.
En förbränningsmotor har ju sina 70% nånting i förlust som ska tas om hand om i värme.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Någon elmotor vid vändhjulen lär du aldrig få på en maskin som ska bete sig någorlunda trevligt. Blir rätt mycket ofjädrat vikt...
Däremot beroende på hur man får till utväxlingen så borde en motor där drivaxeln är någon gång vara genomförbart.

Och angående kylning, jo det behövs nog tyvärr. Ska du ta ut 150kW (som på en skoter nästan blir mer kontinuerligt än i en bil) ur ett batteripack blir det en del värme. Taiga har väl inget mindre kylsystem än motsvarande Ski-Doo vad jag fattat?
Men samma där, framtiden med effektivare lösningar kommer säkert titta på den biten.
En förbränningsmotor har ju sina 70% nånting i förlust som ska tas om hand om i värme.
Jo, jag tror också att elmotorn där drivaxeln sitter blir den mest troliga (och antagligen bästa) lösningen. Gällande kylning så visst behövs det och det skrev jag väl också, men jag tror inte att den nödvändigtvis måste vara i bandtunneln och använda sig av uppsprättande snö/is för kylning. Som du skriver så producerar ju förbränningsmotorer otroligt mycket överskottsvärme i form av förluster. Det gör ju inte elmotorer och batterier på samma sätt eftersom de tar tillvara på energin så mycket mer effektivt. Utan i likhet med elbilar t.ex. så bör en kylare med fläkt fungera istället (speciellt eftersom tillgång till kall luft är enklare på en snöskoter än för en bil eftersom snöskotern uteslutande framförs under den kallare årstiden) och den skulle ju då kunna vara frontmonterad eller mittmonterad istället och eliminera behovet av kylelement i bandtunneln. Sen kanske man gör valet att ha kvar bandtunnel ändå och då är det ju lika bra att ha kylelement där eftersom det ändå är en mycket effektiv metod att kyla ner vätska snabbt, men jag tror inte att det kommer vara en nödvändighet att ha en så effektiv kylmetod för elmotor/batterier utan att det skulle gå att klara sig utmärkt med fläkt och kylare någonstans istället.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ja jag personligen tror ju att man kan få makalösa maskiner med eldrift, handlar bara om att få till batterierna. I övrigt borde man kunna göra en maskin överlägsen dagens.

Nu har vi spårat ur helt i tråden. Men framtiden är spännande. =)
(Polaris kommer ju släppa elskoter rätt snart i och med sin kollaboration med Zero)
 

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
Slog till på en Riot X 2021. har kört 6 mil, och det första intrycket är fantastiskt. Den känns förvånansvärt stabil på led, motorn är explosivt rapp, upplever nästan ingen fördröjning alls när man gasar, kraften finns där direkt. Den känns också oerhört lätt och lättkörd. Ska bli ruskigt kul att få testa den i lössnö.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Bra färgval! Jag gjorde samma val. Har inte mycket snö här heller, typ 1-1,5 decimeter, men det räckte för körning på lite skogsvägar.
Ser att din vänstra sidokåpa ligger ovanpå huven i ovankant, min gör likadant om jag inte trycker in den när jag ska stänga.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Har haft både Nytro och Viper och ingen av dom hade direkt bra passform på kåporna men inte usel heller utan kvalitets var hyffsad och bättre på Vipern men tror dom bytt ut kåporna på lite nyare Yamaha så dom kan säkert vara bättre i dag. Jämför man de Yamaha jag haft med nuvarande Boondocker -19 är det helt klart bättre passform på lynxen.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Har yamaha samma passform nu för tiden?
Den nya nödstoppen är då monterad precis lika dåligt på båda märken.
Tror seriöst valfri hemmaskruvare kunnat gjort ett bättre jobb än att montera den på en plastbit som rör sig 2cm när man trycker dit stoppen.
Någon japan gråter nog av förtvivlan över den finishen på en Yamaha.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Slarv från min sida, jag tryckte inte ner den när jag stängde.
Lite det som var problemet. På min så kan jag stänga högra sidokåpan utan att behöva trycka in då det är mer utrymme mellan huv och sidokåpa. På vänstra sidan så är det så tajt att man måste trycka in sidokåpan innanför huven för att stänga ordentligt.