2019 Lynx ranger 49 pro tråden

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Farsans 49 Pro med 900ACE-motorn skulle eventuellt dyka upp i veckan.

Är det någon som har koll på om det finns ström att hitta som tappar matning när motorn stäng av? Ska sätta GPS på den och jag vill inte att den ska dra batteriet tomt om den glöms på.
 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Ni som har köpt, har ni tagit 600 e-tec eller 900 ace? Och hur har ni resonerat för att välja mellan dom?
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
Ni som har köpt, har ni tagit 600 e-tec eller 900 ace? Och hur har ni resonerat för att välja mellan dom?
Jag var jävligt sugen på 600an men valde 900an pga att 9 av 10ggr så har jag med mig barnen och mysfaktorn med en ace under huven är perfekt, dessutom tänker jag 1000mil framöver och då är den presis inkörd medans 600an är redo för renovering, men hade jag mestadels åkt själv hade nog valet blivit annorlunda
 
Reactions: multip

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Valde 600 E-tec, mest för vikten och för att jag haft flera 600 Etec innan som varit sjukt bra.

Gillar karaktären, lättstartad, tar lite soppa, tar ingen rem.. ja ni vet ju redan hur de är.

För mig som har stugan ute i väglöst land är det viktigt att ha dragsnöret. Det har hänt att jag vid några tillfällen fått dra igång maskin för hand (varit extremt kallt då, men vi måste kanske åka hem just den dagen..) Hade jag inte haft snöre dessa gånger hade jag fått gå många långa kalla kilometer..

Kommer hämta min maskin kommande vecka.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Sådärja, nu står hon där och bara väntar på meterdjup snö.

Intrycket av de lilla jag kört är mycket positiva. Kvalitén i plast, passform mm är väldig hög.

Tips på vettig Linkväska? Vill inte ha någon stor, utan en som rymmer en termos, mackor och en yxa mm.
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
Någon fler än jag som tycker att det är ett jävulskt flapperljud från mattan? (59mm)
Tänkte hissa upp bak någon dag och kika om det tar i någonstans för har aldrig hört något liknande på tex summit/boondocker med liknande mattor
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Någon fler än jag som tycker att det är ett jävulskt flapperljud från mattan? (59mm)
Tänkte hissa upp bak någon dag och kika om det tar i någonstans för har aldrig hört något liknande på tex summit/boondocker med liknande mattor
Tjena. Ska ev ut en sväng ikväll och testa min, ska lyssna på om det är samma där.
Låter den även vid låg fart? (körde två varv runt huset och märkte då inget onormalt då..)
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Tjena
Var ute några km igår. Lät helt normalt, inget konstigt alls.
Kanske du bör kolla upp ifall nåt tar i. Kan du se nåt "slitage" på mattan som kan ge en fingervisning om vart det tar?
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
De där problemet med vibrationer och ljud från mattan fanns redan på förra 49an
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
Tjena
Var ute några km igår. Lät helt normalt, inget konstigt alls.
Kanske du bör kolla upp ifall nåt tar i. Kan du se nåt "slitage" på mattan som kan ge en fingervisning om vart det tar?
Syns inget varken på kammar eller på insidan av mattan. Har den inne på jobbet nu och har testat att släppa lite på mattspänningen så den var som en fiolsträng, får se på hemvägen hur det blev
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Mattspänning kan helt klart påverka. Jag hade en del vib. Och ljud på Summit t3 men när mattan släppest så att gummi "knobbarna" på mattan, dess övre kant hängde jämns med slidesen när boggin hålls upp i luften blev det mycket bättre.
 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Någon som har hunnit testa köra lite och kan ge ett utlåtande?

Vibrationer?
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Jag var jävligt sugen på 600an men valde 900an pga att 9 av 10ggr så har jag med mig barnen och mysfaktorn med en ace under huven är perfekt, dessutom tänker jag 1000mil framöver och då är den presis inkörd medans 600an är redo för renovering, men hade jag mestadels åkt själv hade nog valet blivit annorlunda
Att en 600 E-tec måste renoveras vid 1000 mil låter osannolikt. Dem går minst 2000 innan det är dags. Min lynx 800 e-tec har just passerat 1000 mil utan renovering men jag tänkte nästan skicka ner nya kolvar i den till sommaren .

Nya 49 ser groteskt fin ut , tycker mattljudet varit med i alla senaste skotrarna, speciellt på Aids-maskinerna då hör man i princip bara mattan
 

ordjamt

Medlem
31 jan 2017
17
4
3
Nordjämtland
Att en 600 E-tec måste renoveras vid 1000 mil låter osannolikt. Dem går minst 2000 innan det är dags. Min lynx 800 e-tec har just passerat 1000 mil utan renovering men jag tänkte nästan skicka ner nya kolvar i den till sommaren .

Nya 49 ser groteskt fin ut , tycker mattljudet varit med i alla senaste skotrarna, speciellt på Aids-maskinerna då hör man i princip bara mattan
Nä, håller med. En polare har en skidoo exp 600 etec som gått över 1700 mil, och det utan större renoveringar. Det känns som att folk generellt är lite för oroade över högre miltal.

Tog ut en 49 Ranger Pro med 600r etec förra veckan, det ska bli intressant att testa den lite framöver. Lär bli en privat tills nästa år om det nya chassiet inte kommit med några större barnsjukdomar.
 

riderone

Medlem
1 jan 2000
27
0
1
Har ni hunnit få några mil på dom? Intressant å höra vad ni tycker.. främst över 600r motorn