”Budgetbygge” Axys boost 8R 146”

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.393
1.200
113
Stora Blåsjön
J
TRS kitet verkar ju jänkarna gilla mot för original backventil, eller monterar du in din egna?
Jo en såndär TRS ventil lär nog behövas, får se om jag beställer en eller om jag fixar en själv, de är ju dock duktigt dyra innan de är hemma här.
Ska klura lite den yttre delen är rätt klurig att göra själv men man kan ju få saker frästa bara genom att ladda upp en ritning nu för tiden med ett pris direkt, skulle nästan bli förvånad om man kommer över 2500kr då.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.393
1.200
113
Stora Blåsjön
Tog och gjorde en ritning på en sådan ventil. Blir dock inte jättebillig om man gör den exakt lika som originalet blir mycket bearbetningstid. Så har förenklat den så mycket det går utan att funktionen blir sämre och då kommer man ner till ca. 2000kr/st för de 2 delarna om man beställer 1st av varje.
Beställer man typ 10 så blir priset ca 1/3.
Men jag beställer nog lite material så får man nytta av fräsen också :) För nu är den så förenklad att det går bra att fräsa i en manuell fräs. Beställer man kapat material så hamnar man på ca 800kr, delrin plasten har jag redan.

Reactions: monno

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.393
1.200
113
Stora Blåsjön
Misstänkte att de va någ sådant . Ska den va bättre än org insugsventil vad är felet på original?
Original är en reed ventil model super big bore. Denna blir inte riktigt tät och släpper inte in luft lika snabbt som en vakumventil.
Så det blir alltså som på en BRP när man monterar denna ventil, samma som jag redan gjort på detta turbobygge.

Reactions: Boost III

mikko

Aktiv medlem
23 dec 2007
63
1
8
Östersund
Edvard på Vilhelmina motorcenter har ju mixtrat med trs-ventilen och p85 variator till boosten.
Går ju kolla med han vad den kostar!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.393
1.200
113
Stora Blåsjön
Edvard på Vilhelmina motorcenter har ju mixtrat med trs-ventilen och p85 variator till boosten.
Går ju kolla med han vad den kostar!
Den lär ju inta hamna en krona under 5100kr ($425 x 12) + moms = 6375kr.
Men såg att indy daniel har kommit med en också för $350 men innan den är här så är den nästan lika dyr den.

Men nu lär man ha några veckor på sig att bygga en sådan ventil för snön verkar ju totalt svika.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.393
1.200
113
Stora Blåsjön
Har gjort ventilen nu.
Lägger upp några steg på detta.

Limmat på en ritning, borrat monteringshåle och hålsågat ett stort hål i mitten.

Svarvar till det som ska vara runt.

Blev tyvärr inga bilder när jag gjorde korgen.

Håller på att eloxeras.

Färdig och infärgat svart.

Ska montera den i maskin i helgen och se hur det fungerar jämfört med reedventilen.

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
78
11
8
22
Norrland
Hur gjorde du med kylningen där vars du kapade "slash"? Gjorde du kanalerna bredare så dem är samma bredd hela vägen?
En till fråga, har precis köpt en -17 800 med wiseco kolvar. Fick även tag i ett boondocker turbokit för 5k så var nästan tvungen att köpa xD. Några åsikter om det kittet, samt något speciellt man ska tänka på när man laddar dessa?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.393
1.200
113
Stora Blåsjön
Hur gjorde du med kylningen där vars du kapade "slash"? Gjorde du kanalerna bredare så dem är samma bredd hela vägen?
En till fråga, har precis köpt en -17 800 med wiseco kolvar. Fick även tag i ett boondocker turbokit för 5k så var nästan tvungen att köpa xD. Några åsikter om det kittet, samt något speciellt man ska tänka på när man laddar dessa?
Jag körde med en kylare från en Lynx Ranger mountain 800, passar perfekt mellan originalkylarna och precis rätt längd, sen skippar man bara originalkylarna.
Boondocker kiten ska väll funka rätt bra, men att montera i en ventil i luftburken skulle jag ha gjort.

Ang styrning av soppa och bränsle så köp inte någon PC5, min bror som jobbar med tillverkning av elektronik plockade isär en pc5 och kvalitén är ungefär den man bör förvänta sig i enkla leksaker för barn, alltså rena skräpet, inte konstigt att de går sönder så ofta, väldigt tråkigt då de har en bra produkt men en pissusel kvalité.
Men antar att du fick med någon flashad ecu eller något till kitet?

Antoni03

Aktiv medlem
27 nov 2022
78
11
8
22
Norrland
Jag körde med en kylare från en Lynx Ranger mountain 800, passar perfekt mellan originalkylarna och precis rätt längd, sen skippar man bara originalkylarna.
Boondocker kiten ska väll funka rätt bra, men att montera i en ventil i luftburken skulle jag ha gjort.

Ang styrning av soppa och bränsle så köp inte någon PC5, min bror som jobbar med tillverkning av elektronik plockade isär en pc5 och kvalitén är ungefär den man bör förvänta sig i enkla leksaker för barn, alltså rena skräpet, inte konstigt att de går sönder så ofta, väldigt tråkigt då de har en bra produkt men en pissusel kvalité.
Men antar att du fick med någon flashad ecu eller något till kitet?

Jo fick med en sådan "supertuner", har hört dåligt om pc5an, verkar som att en stor del har problem med den haha. Smart
med kylningen, inga problem med att den går för varm?

31266

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
11.040
927
113
Kramfors
Ang kylning så måste jag skrytra upp Polaris nyaste isrivare de är helt brutalt bra. Ingen annan isrivare kommer i närheten av vad de ger. De kom 2023 så de gäller att köpa dem.Kostar 1700kr. Ex på pro rmk 850 800 på stenhård led så kommer man ca 2km innan den blir 95c kyltemp. Fäller man ner dessa isrivare går den ner till 68 grader även i krypfart på led och kör man normalfort tempo säns det till 56-60c. Mer ex om kyltempen ligger på 78c på halvhård led så sänks den till 35-40c i normal ledfart. Hela boggien blir full met snö och folk bakom klagar på is/snömoln :) De är numera välkänt hur bra de är och även backningsbara. De ser peckliga ut och mjuk fjäder men de har vinklad platt yta som är optimalt vriden. Bli inte lockad att köpa pirat kopior av dem för de funkar inte de måste va OEM Polaris. De sitter org på Matrix från 2024. De är så effektiva att man aldrig mer behöver extra kylare på en lössnömaskin.