Övertryck i tanken på Rev 600 SDI -04

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Det SKA inte vara möjligt med övertryck i tanken. Men bränslet från tanken till spridarna håller ungefär 5 bar med hjälp av en pump som sitter i tanken. Ska det vara så jävligt att pumpen läker och pumpar ut en del tryck i tanken istället för i slangen??

Om du har skotern avstängd, drar av tanklocket och håller handen för så att det blir tätt. Sen trycker du på RER knappen så att pumpen sätter igång. Hur känns det i handen?

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Ta en varm nål och tryck hål i locket, lagom stort så ingen bensin går åt spillo och lagom stort för trycker att dra sej ut

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
bara skruva av tanklocket och blås i slangfan till ventilationen o kolla om det är tätt i slangen..... sen stoppar du tillbaka slangen utan att vika den nånstans... och om den inte är igensatt kan du omöjligtvis ha tryck i tanken... lätt fixat... GÖR INTE HÅL I LOCKET, det e juh som att laga rost på en bil med eltejp.... suck

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Det SKA inte vara möjligt med övertryck i tanken. Men bränslet från tanken till spridarna håller ungefär 5 bar med hjälp av en pump som sitter i tanken. Ska det vara så jävligt att pumpen läker och pumpar ut en del tryck i tanken istället för i slangen??

Om du har skotern avstängd, drar av tanklocket och håller handen för så att det blir tätt. Sen trycker du på RER knappen så att pumpen sätter igång. Hur känns det i handen?
det kan inte bli tryck i tanken på de viset du beskriver för isåfall är de ventilationen som sitter igen. trycket ni pratar om är nog att tanken har sugit ihop lite och när du då öppnar locket så smäller det till så jag tror iaf att det är vaccum= ventilation som sitter igen.

Bäcker

Medlem
23 okt 2006
48
0
1
Orsa
ja, kan dom inte fixa det dära kanske du borde byta verkstad/handlare.
Joo, men grejen är den att jag har en 3 månaders begagnadgaranti som dom lämnade när jag köpte den. Så dom är ju tvungna att fixa den åt mig nu.

För er som verkar tro att det är vakuum i tanken, det borde inte stämma. Det är ju sånt högt tryck att locket flyger av!

Lilleman87

Medlem
17 mar 2008
6
0
1
Örnsköldsvik
Tjena

Någon som vet vad felet kan vara när jag har ett väldigt högt tryck i tanken?
För om jag skruvar upp tanklocket tills det går jättelätt på slutet och sedan "slår till det" så att det skruvar upp sig själv den sista biten, så precis när det skruvat av sig låter det "poff!" och locket flyger av. Sådant tryck är det.. verkar inte normalt? :hmmmm: (hoppas ni förstår)

Sen går skotern inge bra heller, den dör vid full gas en längre sträcka.
Svårt att förklara, men det känns som den bryter tändningen och sedan "hoppar den igång" igen.. men samtidigt känns det även som det kan vara att den får för lite bensin ibland. :confused:

Som sagt svårt att förklara, men hoppas någon har något tips vad det kan vara. Tacksam för svar! :)

Har exakt samma fel på min.
Men slangarna är ej täta. :( Efter man har kört ett tag. Och sen sätter sig på dynan så låter det från slangen. Som en gammal slö biltuta.

D

Deleted member 9532

Jag trodde det var dämparna som lät när den tjuter sådär:eek:

Jag har själv inte "tjutet", men farfar och farsans GTX:er har det...

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa

Smart förslag. Känner bäcker ifråga. Får dom inte ordning på den nu så ska jag kolla det åt han :) Och det är verkligen övertryck i tanken.. Det är som att öppna en champagne kork när man skruvar av tanklocket. Tycker inte heller att det ska va möjligt. Snarare tvärtom är juh ganska logist :p

Niclaes

Aktiv medlem
4 nov 2009
62
0
6
Sundsvall
Jag har exakt detta problem med min renegade 800 -07, hur löser man det ? tjuter i tanken och blir ett jävla tryck. sen stod tank mätaren på fullt när jag testade den häromdagen sen när jag öppnade tanklocket efter en tids körning åkte den ner på halv tank sen fick jag soppatorsk bara 5 min senare. den dog också när jag gasade fullt men kom sedan tillbaka

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
kan komma med att..nu var de inte på en STD maskin.men 440 maskiner med stora tanken (typ likadan som den som sitter på STD maskiner).. då har man släckt stift efter stift osv..inte vetat vad de kan vara... den surar ner maskinen... de som är då är att slangen till luftningen har vart för klen..så de har blivit ett tryck i tanken..sen när man sätter sig på dynan så trycker man till tanken och de blir som att prima skotern.den får tryck in i förgasarn och surar ner... man löste detta med att borra ett till hål å satt i en nippel samt på med en slang..då försvann problemet..

annars är de ganska normalt att revarna har trryck....samt undertryck/vacum ibland..därför dom brukar börja pipa ibland.detta pga att tanken är för tät...

de där med att borra i tanken hade ja inte gjort iaf... de är lite heavy tkr då jag..gå till ÅF istället och köp ett 440/RS600 tanklock..dessa har hål..samt att dem är gjorda för de så dom har en kula i tanklockat som täpper igen hålet vid tippning.samt täpper igen hålet längst ner oxå så de inte kommer ut onödigt mkt ånga..

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Jag trodde det var dämparna som lät när den tjuter sådär:eek:

Jag har själv inte "tjutet", men farfar och farsans GTX:er har det...
Det trodde förra ägaren till min skoter också så han lämnade in dämparna på renovering :hahaha:

Hellgren

Välkänd medlem
Eftersom det är övertryck så måste de pumpas in luft i tanken, har du mekanisk pump så kan de ju vara så att det går in kompretion i tanken via pumpen (trasig pump) samtidigt som luftröret måste vara igensatt, sitter det en backventil på luftslangen så kolla att den går åt rätt håll.

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Kan även vara såhär.. Jag slet bort alla slangar o ventiler till tankluftningen på min 600 RS för att det där krafset ändå spökar. Och jag satte bara en slang med en backventil på som gör att tanken bara kan suga in luft vartefter bensinen försvinner.. funkar fint. Men kör jag in skoter i garaget efter en tur och luften bensinen i tanken blir varm och utvidgas så får jag övertryck i tanken. Så din UT luftning bör vara tät (kanske felvänd backventil)