Övertryck i tanken på Rev 600 SDI -04

Bäcker

Medlem
23 okt 2006
48
0
1
Orsa
Tjena

Någon som vet vad felet kan vara när jag har ett väldigt högt tryck i tanken?
För om jag skruvar upp tanklocket tills det går jättelätt på slutet och sedan "slår till det" så att det skruvar upp sig själv den sista biten, så precis när det skruvat av sig låter det "poff!" och locket flyger av. Sådant tryck är det.. verkar inte normalt? :hmmmm: (hoppas ni förstår)

Sen går skotern inge bra heller, den dör vid full gas en längre sträcka.
Svårt att förklara, men det känns som den bryter tändningen och sedan "hoppar den igång" igen.. men samtidigt känns det även som det kan vara att den får för lite bensin ibland. :confused:

Som sagt svårt att förklara, men hoppas någon har något tips vad det kan vara. Tacksam för svar! :)
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Borra ett litet hål i tanklocket
Vilken bra idé...... så han får soppa överallt på sig vid hopp o lek... tappa en liter vid burkning och sånt... att man inte tänkt på det innan... nu ska jag ut i Garaget :d
 

Bäcker

Medlem
23 okt 2006
48
0
1
Orsa
Har redan kollat slangar m.m och dom är okej. Har provat att köra med tanklocket väldigt löst åtskruvat och det blir ingen skillnad, så jag tror inte det hjälper med att borra ett litet hål i det heller.

Har varit in med skotern 3 gånger på verkstad nu utan att dom hittat något fel. Börjar bli rätt less nu alltså.. :(

Ingen annan som har några erfarenheter eller tips? :confused:
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Alltså får du sånt stort tryck i tanken ska kan ju inte luftslagen till tanken vara öppen, den måste ha stockat igen. Har du testat blåsa i slangen å se att den kommer in luft ? borde gå jätte lätt att blåsa i den när du har tanklocket borta, slangen sitter väl upp på tanken ?
 

storthus

Välkänd medlem
8 aug 2006
272
0
16
Funäsdalen
// på min rev 800 var det alltid ett litet tryck i tanken tror att det är ganska normalt... men dock flög inte tanklocket av..
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Vilken bra idé...... så han får soppa överallt på sig vid hopp o lek... tappa en liter vid burkning och sånt... att man inte tänkt på det innan... nu ska jag ut i Garaget :d
Han snackar nog om max en 3.2a, om inte mindre.
Tvivlar på att det försvinner mer än några droppar.
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Du har ju vacum i tanken och hur kan de komma sej. Jo det måste nog vara så att tank vetilationen sitter igen. Att den går dåligt och inte får någon bensin det beror nog på samma sak. skruva bort lite prylar och titta så ska du nog se att vent slangen är klämmd eller full me skit.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Slangen mynnar väl ut till vänster om lyset innanför sidokåpan där? Pröva att blås i den.
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Kanske inte är så kul en varm sommardag i garaget med alla bränsleångor. PANG så är det kört !!
Ska du dra fram vinkelslipen och har haft det jävligt varmt eller sol på skotern så skulle nog;
1; Inte köra i närheten av skoter
2; Känna lukten.

Jag har för övrigt inte skotern i garaget utan i ladan.
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
Ska du dra fram vinkelslipen och har haft det jävligt varmt eller sol på skotern så skulle nog;
1; Inte köra i närheten av skoter
2; Känna lukten.

Jag har för övrigt inte skotern i garaget utan i ladan.

att bondelaga en skoter är helt meninglöst, speciellt att borra i tanklocket, vad är det för fasoner... tanklocket har sin uppgift, och funkar inte det, ja då får man fortsätta felsöka & se vad som är felet.

Dammexplosioner är rätt vanligt,även i lador & det gör det kanske inte bättre med bensinångor..

Men det är självklart upp till var & en hur dom vill lösa saker & ting.
Jag föredrar då att laga en skoter som den skall vara orginal
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Du har ju vacum i tanken och hur kan de komma sej. Jo det måste nog vara så att tank vetilationen sitter igen. Att den går dåligt och inte får någon bensin det beror nog på samma sak. skruva bort lite prylar och titta så ska du nog se att vent slangen är klämmd eller full me skit.
Det är inte vaccum - det är övertryck!
 

Bäcker

Medlem
23 okt 2006
48
0
1
Orsa
Kollat avluftningen/slangen ännu ? det är de ända som kan göra att det blir sånt tryck i tanken.
Dom sa att dom kollat alla slangar, ventiler m.m när jag hade den på verkstaden förra gången. Så jag antar att dessa är okej. Men jag lämnade in skotern igen för 4:e gången igår, så nu hoppas jag verkligen att dom gör något åt den!
 

blanks

Aktiv medlem
15 jan 2008
56
0
1
men hjälp.. varför borra hål i tanklocket när de är avluftningen som sitter igen (slangen veckad??). vilka idiotlösningar...
 

scrapis

Välkänd medlem
30 nov 2008
110
0
6
Vännäs
Du har ju vacum i tanken och hur kan de komma sej. Jo det måste nog vara så att tank vetilationen sitter igen. Att den går dåligt och inte får någon bensin det beror nog på samma sak. skruva bort lite prylar och titta så ska du nog se att vent slangen är klämmd eller full me skit.
Jag kunde inte låta bli att citera det här inlägget.
När det är vacum är det undertryck inte övertryck så om man nu har vacum i tanken borde det gå skit trögt att öppna locket, för att luften utanför tanken har högre tryck.
------------------------------------------------------------

Men nu var det ju så att han har övertryck i tanken vilket är lite konstigt för bensinen pumpas ut från tanken vilket gör att om nu "luftslangen" från tanken är tät så att luft inte kan komma in i tanken blir det undertryck.
Luftslangen förhindrar även övertryck om nu skotern får stå ett tag och bensinen börjar förångas.