Är v- rem problemen lösta i år ?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
148 mil på polarens och 128 mil på min. remmarna ser ut som för 100 mil sedan. inget fransande.

Uffeturbo

Medlem
2 jan 2013
30
0
1
Remproblemet kvarstår. Kör ganska lugnt och råplågar inte så ofta. På 80 mil är två remmar stekta. Vid bakrullekörningar kommer en välbekant gummilukt. Har heta variatorer.

Daspe

Aktiv medlem
28 nov 2010
98
1
6
Lycksele
Alla märken verkar ju ha söndags exemplar med att ta rem. Finns dom som kör 13 pro och har brännt remmar på bara 10 mil. Finns d.om som kör arctic och man hör dom bränn remmar på löpande band. Hör dom som kör nya skidoos och bränner remmar. Men de är några enstaka stackare som har den oturen... Har 1 kompis som kört 220mil på sin freeride med "original" remmen och den har inte ens fransat nånstans.. vi mätte mot en splitter ny rem det enda var att den var lite smalare men de är väl ganska normalt efter typ 100mil lössnö 120mil led slitage. Frugans Renegade 800 09 hade jag 2 säsonger och den tog aldrig rem fast det var 50/50 led lössnö.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nej dom är inte lösta för griskörning på XM154", iallafall som den kommer från fabrik.

Kör nu med DJ-kit.
Har även justerat momentstoppen tight.
Ser lovande ut efter två dagars körning.
Med originalgrejer och nån mm spel i momentstoppen höll remmen 2 timmar.
Håller tummarna.

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
16
Örnsköldsvik
Vad är det då som har modifierats på nya doo som ska göra att de tar mindre rem nu? Annan setup eller linjering av variatorer?

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
min bcx -13 har snart 150mil på mätarn och har plågats med både smygkörningar och långa pumplekstugor, varma skivor har jag och inte alls nöjd med hur den växlar orginal men nästan inge remdam och remmen ser ny ut. Farsans 1200a har gått typ 3-400mil och hans rem ser splittny ut, så ni som tycker att remmarna ska hålla får åka och köpa er en fyrtakt eller fortsätta linjera/kitta era variatorer...

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Jag är ändå rätt nöjd. 100+mil på mätarn och fransade en rem vid 40mil. 80% av körningen är utanför leden bland träden övervägande. Är ganska slö så tar mig oftast loss genom att ge stumt väldigt långa stunder ibland. Den rem som nu genomgått 60 mil tortyr har i 20 mil sett ut att vilja släppa en cord men inte gjort det trots fortsatt misshandel...

Numer kör jag DJ-kit så jag tror mina (små) remproblem ändå är över...

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Om jag ska tro något om remslitage så vill jag ha statistiskt säkerställda metoder.

Detta vill säga % av alla maskiner som tjorvar med remmarna.
Man kan inte nöja sig med att många här skriver att många BRP maskiner har problem. pga att en stor majoritet maskiner är BRP. ex om 10 av 100 BRP maskiner sliter rem och 1 av 10 arctic gör detsamma så lär man se betydlig fler personer här som är irriterade. Fast arctic egentligen % har lika stort problem. Bara att färre personer kör dem.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
dom som skapar trådar och kommenterar mkt är ju dom som faktiskt har problem. sällan nån skapar en tråd för att berätta att deras skoter inte skar idag.

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
16
Örnsköldsvik
På Freeride och summit är sekundäraxeln förlängd 3mm.
Även annan variatorsetup på många modeller.
Ok, har hört om att vissa har schimsat ut sin QRS axel, är detta då att rekomendera på min?
Men hela 3mm?? Låter ju så sjukt mycket, kan de vara så fellinjerade orginal?

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Ok, har hört om att vissa har schimsat ut sin QRS axel, är detta då att rekomendera på min?
Men hela 3mm?? Låter ju så sjukt mycket, kan de vara så fellinjerade orginal?
99% så är det 3 mm som gäller. minskade remslitaget på min -09 markant.
Finns färdiga shims på blocket. "QRS shim"

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Om jag ska tro något om remslitage så vill jag ha statistiskt säkerställda metoder.

Detta vill säga % av alla maskiner som tjorvar med remmarna.
Man kan inte nöja sig med att många här skriver att många BRP maskiner har problem. pga att en stor majoritet maskiner är BRP. ex om 10 av 100 BRP maskiner sliter rem och 1 av 10 arctic gör detsamma så lär man se betydlig fler personer här som är irriterade. Fast arctic egentligen % har lika stort problem. Bara att färre personer kör dem.
Nu sa jag ju inte så. Utan bara för att många säger nått dåligt om ett märke så ska man ju ta i beaktning att det % kan vara lika dåligt på andra märken. Men problem är ju till för att lösas, menar bara att haka upp sig på BRP som säljer klart mest maskiner kanske inte är hela sanningen att de har mest problem. Nu vet jag ju efter allt jag läst på forumen att BRP har haft många med problem med remmarna på sina 800 maskiner.

Men om man tar de med problem och slår ut det i antal sålda maskiner och sedan tar ex arcticcat och alla med problem där och slår ut det på antal sålda maskiner så kanske, jag säger kanske de inte är långt ifrån..

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
16
Örnsköldsvik
99% så är det 3 mm som gäller. minskade remslitaget på min -09 markant.
Finns färdiga shims på blocket. "QRS shim"
Ok, ska kolla lite där.
Men är det precis vid -12 som detta är åtgärdat på alla modeller, ser i annonsen på blocket att han beskriver inte att det är till någon spec modell, utan att det är i överlag alla xp?

Last edited:

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Tror att det bara är FR och Summit som har längre axel.
Fasta variatorer linjerar bara vid en utväxling och det sker vid höga hastigheter.
Om man åker mycket friåkning/ lek med tex. en xrs så linjerar variatorerna dåligt.
En längre axel linjerar vid lägre hastigheter, och våra leder är ju normalt inte amerikanska autostrador.
Med knixiga leder och mycket gas/broms så fungerar det bättre med längre axel.
En summit med låg drevning som pressas hårt med hög trackspeed kan få motsatt problem.
Dels greppar tra dåligt vid hög utväxling och linjerar det dåligt så slits remmarna.
Förstår inte varför flytande qrs inte är standard, finns ju redan som tillbehör.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Tror att det bara är FR och Summit som har längre axel.
Fasta variatorer linjerar bara vid en utväxling och det sker vid höga hastigheter.
Om man åker mycket friåkning/ lek med tex. en xrs så linjerar variatorerna dåligt.
En längre axel linjerar vid lägre hastigheter, och våra leder är ju normalt inte amerikanska autostrador.
Med knixiga leder och mycket gas/broms så fungerar det bättre med längre axel.
En summit med låg drevning som pressas hårt med hög trackspeed kan få motsatt problem.
Dels greppar tra dåligt vid hög utväxling och linjerar det dåligt så slits remmarna.
Förstår inte varför flytande qrs inte är standard, finns ju redan som tillbehör.
Helt ointressant problem för min del egentligen-men:

Förklaringen till varför Ski Doo har haft problem med remmarna på Summit och FR är alltså för att dom Amerikanska lederna är släta och breda..?

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Helt ointressant problem för min del egentligen-men:

Förklaringen till varför Ski Doo har haft problem med remmarna på Summit och FR är alltså för att dom Amerikanska lederna är släta och breda..?
Antingen läste du inte hela, eller så var jag otydlig.
Med kort axel linjerar variatorerna när dom är utväxlade,alltså vid högre hastigheter. Så en sportmaskin med kort axel och hög utväxling typ 24/45 som används för lek och djupsnö bör slita remmar.
En Fr eller summit med lång axel som har låg utväxling typ 19/49 som används hårt med hög matthastighet kan också slita remmar. Det skulle kunna vara en förklaring till varför vissa har problem men andra inte. jag kan ha fel. Men rent teoretiskt så borde det slitas mindre remmar när variatorerna linjerar. Olika längd på axlarna för att linjera vid olika utväxlingar.....