Är du medlem i din lokala snöskoterklubb?

Är du medlem i din lokala snöskoterklubb eller kanske flera?

• Självklart är jag medlem i min lokala skoterklubb!

Röster: 96 66,7%
  • Nej varför skulle jag vara det?

Röster: 29 20,1%
  • Jag är medlem i klubben som är aktiv där jag åker mest.

Röster: 21 14,6%
  • Jag är stödmedlem i andra klubbar.

Röster: 17 11,8%

• Totalt antal som röstat
    144

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Nää det är inte så jag tänkt, men i det här fallet är det inte pengar som är saken skulle jag tro, det är nog så att han som åtagit sig att sladda inte orkar eller har lust att göra det bara. Men jag har inte gjort så mycke åt saken då jag ändå bara är 15år och varken "får" eller har tid, då skolarbeten tar upp mycket tid. :(
Men jag skulle gärna kunna göra det om jag hade möjlighet, jag har ändå gjort några egna leder hemmakring som jag sladdar lite mä 39an nångång ibland. :wof:

Kanonbra!
Hoppas du hittar någon klubb att hjälpa - de behöver säkert all hjälp de kan få.:)

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
31
Älvhöjden
Ja, man hoppas ju att man ska få göra det! :eek: Men nuförtiden blir det allt längre mellan vintrarna med snö här neråt, man får vara glad om det är snö varannan vinter... :bawling: Man får väll till och flytta uppåt efter gymansiet sen. :biggrin1:

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Lyfter denna igen ifall den nylagda snön lockat fram fler skoterlovers.
Tänkte sammaställa denna undersökning efter julhelgerna.

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Tänkte bli medlem iår (började nyttja kommunens/klubbens leder förra året, men då blev det helt enkelt inte) men iår lästa jag i tidningen att skoterklubben inte kommer sköta lederna, utan det får kommunen göra, så vet inte varför jag ska gå med nu.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
För er som är missnöjda och inte tänker betala pga dålig skötsel osv. Det blir ju inte bättre om man inte själv är med och drar lasset. I vinter kommer vi i Matfors skoterklubb st en heldag på macken med inbetalningskort å bokstavligen hänga över dom som inte är medlem i nån klubb och åker ändå. Handlar ju sällan om några pengar. Vi tar 200 kr per år från detta år å då är det sladdning varje vecka under säsong. Tror det är viktigt att ha samarbete med grannklubbar också.

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
För er som är missnöjda och inte tänker betala pga dålig skötsel osv. Det blir ju inte bättre om man inte själv är med och drar lasset. I vinter kommer vi i Matfors skoterklubb st en heldag på macken med inbetalningskort å bokstavligen hänga över dom som inte är medlem i nån klubb och åker ändå. Handlar ju sällan om några pengar. Vi tar 200 kr per år från detta år å då är det sladdning varje vecka under säsong. Tror det är viktigt att ha samarbete med grannklubbar också.
När vi är på besök i Lycksele så har alltid ordförande med sig ett block och säljer medlemsskap när han själv är ute och åker.
Jag tror att folk är bekväma tyvärr, skulle man få mackarna att kränga medlemskorten så skulle nog fler köpa.
Skall du ut och fiska så åker du till macken och handlar ditt fiskekort eftersom det alltid har vart så. En skoterhandlare skulle kunna kränga kort vid skoterförsäljning, alla tjänar ju på att vi fler blir medlemmar.

Sen när någon här inne gnäller på att det är svårt att komma in i en klubb så kanske man inte ville tillräckligt mycket. Är en klubb mindre aktiv så kanske "ungdommarna" själva kan nödstarta klubben igen? Att man inte får hjälpa till måste vara ren bullshit, har man bara skoterkort och tar kontakt med en klubb så får man garanterat vara med som aktiv medlem och rensa sly, bygga broar, sladda mm. Betala din klubbavgift och gå på möten så är du snart en av dom som skapar dom härliga lederna som alla vill åka på.

Här på forumet finns det alltid någon som har känningar i din lokala klubb som kan hjälpa dig in. Lägg bara in att du vill och vart du bor så handplockas du säkert upp! :blink1:

Eccoes

Välkänd medlem
Jag blev medlem i Sundsjö skoterklubb, men jag fick mitt medlemskort gratis eftersom jag fixar hemsidan.

Nästa säsong tänker jag köpa ett kort för att stödja klubben, och förmodligen blir det ett familjekort även fast jag är den enda i familjen som kör skoter.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sen när någon här inne gnäller på att det är svårt att komma in i en klubb så kanske man inte ville tillräckligt mycket. Är en klubb mindre aktiv så kanske "ungdommarna" själva kan nödstarta klubben igen? Att man inte får hjälpa till måste vara ren bullshit, har man bara skoterkort och tar kontakt med en klubb så får man garanterat vara med som aktiv medlem och rensa sly, bygga broar, sladda mm. Betala din klubbavgift och gå på möten så är du snart en av dom som skapar dom härliga lederna som alla vill åka på.

Här på forumet finns det alltid någon som har känningar i din lokala klubb som kan hjälpa dig in. Lägg bara in att du vill och vart du bor så handplockas du säkert upp! :blink1:
Lyfter fram dessa tänkvärda ord, helt "Klockrent" :blink1:

ThinhO

Välkänd medlem
15 sept 2009
264
0
16
Umeå
Svar nej, har inte vart på tanke ens :) Vet inte varför, är bara inte insatt. Kör bara, vi har så fina leder runt skravelsjö så hejbara!

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Svar nej, har inte vart på tanke ens :) Vet inte varför, är bara inte insatt. Kör bara, vi har så fina leder runt skravelsjö så hejbara!
Hej, ska försöka "sätta in" dig lite

Någon sladdar, tillhandahåller en skoter+sladd, bränsle till dito, markerar leder, röjer, bygger broar, mm mm

Bara dessa få exempel borde få dig att tänka till, du (som vi alla andra) slänger säkert iväg 100-300kr på mycket mer onödiga grejor under året, så avgiften för ett medlemsskap i "din" skoterklubb skulle du garanterat orka med, eller.........

Dessutom få glädjen att känna att du ändå passivt medverkat till dina fina leder :)

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
177
3
18
Vallentuna/Docksta
Självklart VSK Skotersektionen.
sorry såg att jag bor i Vallentuna... Men är uppe i hembygen (Docksta) så ofta som möjligt. Alltså VSK= Vibyggerå Sportklubb där jag åker skoter.

4

426H

Starka klubbar ligger i alla skoteråkares intressen. Det minsta man kan göra är att betala medlemsavgift där man brukar åka, tycker jag. Är ju inga större summor det handlar om. Är med i Ockelbo, Hede och Övre vojmådalen.

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
inte än men ska vara med i en. min första skoter =D.
Bra :thumb:

Man behöver ingen skoter för att vara medlem annars, men visst kan det vara roligare att senare nyttja dom fina leder man hjälper till med.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Utan några pretantioner, med stöd och inspiration av många bra inlägg och även lånade meningar från våra Nordamerikanska skotervänner.

Det här är en lista vilken är avsedd att vara seriös och från hjärtat, den som uppfattar detta som gnäll bör nog läsa texten ordentligt ett par gånger och reflektera en stund över den tid som varit men framförallt över den tid som kommer och hur vi vill ha det i framtiden.

Oavsett om vi förespråkar helt fri eller kraftfullt reglerad snöskoteråkning så har styrkan i snöskoterklubbarna en avgörande betydelse för vilken påverkan vi alla kan och skall ha på de som företräder oss i vår demokrati det vill säga alla, från de vi väljer vart 4:e år, de myndigheter vilka reglerar lagar och förordningar och inte minst de företrädare i form av snöskoterorganisationer vi har på central nivå företrädande snöskoteråkningens intressen.

Vill vi att dessa ska kunna agera kraftfullt så kommer den kraften från oss alla snöskoteråkare för det finns ingen starkare drivkraft för våra företrädare än de styrningar, samlade protester och mandat som kommer underifrån, arbetar de inte för vårt bästa så byts de ju ut.

Ibland under vår levnadsgärning reflekterar vi över varför det är så bra att vara medlem i en skoterklubb och vad dessa åstadkommit genom åren. Vi gör detta för att vi tror på de värdegrunder snöskoterklubbar och organisationer arbetar med och inser behovet av det stöd dessa , många gånger på gräsrotsnivå och frivilligt arbetande klubbar och klubbföreträdare behöver.

Utan snöskoterklubbar skulle det med största säkerhet inte finnas någon infrastruktur överhuvudtaget för snöskoteråkarna, eventuellt existerande leder skulle inte vara underhållna då inga pengar skulle finnas till det, på de flesta platser skulle eventuella leder vara igenvuxna och därigenom mer eller mindre omöjliga att köra snöskoter på.

Därför, är du inte medlem i en snöskoterklubb är det dags att acceptera att du är en frilöpare som lever på andras bidrag och arbetsinsatser.
Det låter bryskt men är kalla hårda fakta därför att oavsett om du anser att du aldrig nyttjar leder eller på det hela taget struntar i myndigheternas regelverk har snöskoterklubbarna en betydelse för att du kan fortsätta köra snöskoter.
Struntar du helt och hållet även i detta så reflektera en stund över oss andra och att vi och våra avkomlingar vill fortsätta köra snöskoter i framtiden.

Några skäl till att vara med i eller stödja snöskoterklubbarnas arbete.

:)
Snöskoterklubbar arbetar för att vi långsiktigt ska ha tillträde till markområden för vår körning, även om den sker i första hand under vårt eget ansvar mot allemansrätten och terrängkörningslagen så växer behovet ständigt av tillfartsstråk och skoterleder i närheten av våra bostäder.
Detta arbete tar tid samt kräver resurser i olika former.

Fortsätter det att växa okontrollerat kommer svaren från kommuner och myndigheter så småningom bli förbud i olika grader och därigenom svårigheter för många att t ex kunna köra snöskoter direkt hemifrån utan besvärande omlastningar.
Dessutom kommer tätortsnära förbud att påverka markägares möjligheter att antingen reglera eller ta betalt i olika former för snöskoteråkning på sina marker.

Snöskoterklubbar underhåller leder såväl sommar som vinter för att vi alla ska kunna köra med våra maskiner på en väl underhållen och så långt är möjligt säker led.
Detta är till en början omfattande arbete med markägaravtal, trädfällning, röjning, stubbrytning för att få bästa möjliga yta. Det byggs broar över t ex bäckar för att möjliggöra trafik tidigt både tidigt och sent på säsongen och framförallt för att vi ska få en säker och bekväm färd även med familjen i kälken bakom vår snöskoter.
Allt detta görs i huvudsak av frivilliga krafter och bidrag/sponsring främst från alla de som en förkärlek för snöskoteråkningens möjligheter.
Utan dessa insatser skulle våra leder snart vara oframkomliga då slyröjning, brobyggen osv inte skulle ske, i slutändan skulle detta betyda att lederna stängdes av rent säkerhetsmässiga orsaker för att exempelvis ur strikt jurisdisk synvinkel inte ge en markägare ansvarsproblem i händelse av olycka.
Eller också skulle underhållet tas över av kommuner och andra officiella myndigheter vilka skulle köpa alla dessa tjänster innebärande att kostnaden i slutändan blir rejäl för att köra på våra leder, det skulle med största säkerhet innebära flera tusenlappar per år att registrera en snöskoter.

På de flesta ställen är det snöskoterklubbarna som underhåller lederna, på några ställen finns idag ledavgifter men överlag är ledskötarna obetalda frivilliga vilka gör ett fantastiskt jobb sett mot de förutsättningar och resurser de har till förfogande.
Tänk dig själv att köra en sladd i långsam hastighet för bästa resultat, mil efter mil när du helst av allt skulle vilja sitta på din egen maskin och njuta av snöskoteråkningen.
Det gör de, ofta på äldre maskiner med många gånger föråldrade sladdar, ofta hemmabyggen vilka idag många gånger är otillräckliga sett till trafikintensitet och slitage våra moderna maskiner utsätter lederna för.

Kom ihåg, är du inte medlem i en snöskoterklubb har du ingen rätt att klaga på ledernas skick.

På tal om leder och ledunderhåll, vem tror du sätter upp alla stoppskyltar, varningsskyltar, vägvisningsskyltar osv. Var det första du tänkte på snöskoterklubbens frivilliga så hade du helt rätt.

En bra ekonomi är nödvändig för att betala för sladdutrustning, ledskötarmaskiner, försäkringar och ledunderhåll både på kort och lång sikt, var tror du pengarna kommer ifrån?.
Visst, en del kommer från medlemsavgifterna till snöskoterklubbarna men utan bidrag från t ex kommuner och näringsliv, officiell och inofficiell sponsring skulle det vara svårt för att inte säga mer eller mindre möjligt.
Skulle fler vara medlemmar så skulle vi kunna vara betydligt kraftfullare i dialogen med kommuner och myndigheter om bidrag och sponsring både lokalt, regionalt och nationellt då ju vi alla bidrar med stora pengar in i den offentliga ekonomin men ser inga större pengar komma tillbaka riktat mot specifikt snöskoteråkningen utan den hamnar bland prioriteringar bland alla övriga, en del kallar det ” det svarta hålet” .

Dessutom är det snöskoterklubbarna och skoterorganisationerna som tar striden för att bibehålla den fria åkningen över landet och för det har medlemsanslutning och engagemang även utanför de få timmar de allra flesta kör skoter en stor betydelse, bli en av dessa.

(jämför vi mot Nordamerika får snöskoterorganisationer och klubbar även del av bränsleskatter, registreringsavgifter mm , där har det betydelse om klubben företräder 25 000 skoteråkare vilka alla med ett snabbt e-brev kan nå sin kongresskandidat för lobbying)

Många snöskoterklubbar har medlemserbjudanden, rabatter hos lokala handlare , försäkringsrabatter osv, sammantaget överstiger dessa ofta kostnaden för medlemskap om 100-300 kronor .

Medlemsskap innebär ett bättre och säkrare snöskoteråkande, de flesta undersökningar visar att medlemmar i snöskoterklubbar är underrepresenterade i olycksstatistiken , varför, jo det är nog så att medlemmarna de tar del eller uppmärksammar i större eller mindre omfattning de säkerhetsaspekter man bör tänka på vid snöskoterkörning.

Om inte du själv vill vara medlem, lös ett medlemskap till dina barn!.

Att tillhöra en snöskoterklubb kan också ge gemenskap för den som vill under utövandet av det bästa vi vet.
Klubbturer över en dag eller längre, klubbmöten, klubbevenemang, lättare att komma i kontakt med andra klubbar om du planerar en långtur .
Att tillhöra en klubb kan också ge möjlighet att köra med olika människor, till olika platser och allt detta utvecklar din egen snöskoteråkning, dessutom tillsammans med människor som har samma intresse

Att tillhöra en snöskoterklubb gör dig till en del av lösningen istället för att vara en del av problemet.
Anser du att lederna ska sladdas oftare och bättre , att en viss led skulle flyttas eller dras om av säkerhetsmässiga orsaker, att särskild utmärkning av farliga skymda partier av leden ska utföras, bli delaktig då de flesta snöskoterklubbar, för att inte säga föreningar generellt behöver tillflöde av ”nytt blod” med nya åsikter för att hela tiden ligga på framkant.

Den främsta orsaken att bli medlem I en Snöskoterklubb är enkel, det är det rätta valet.

Läs och värdera ovanstående punkter, lägg till några egna varför du bör eller för den delen inte bör vara medlem i en snöskoterklubb och dra din egen slutsats.

Kostnaden är försumbar, fördelarna är många, se bara på rabatterbjudanden mm.

Dessutom är det ditt ansvar som snöskoteråkare att stödja klubbarnas verksamhet, direkt eller indirekt väljer du själv men den indirekta ”soffliggarmetoden” fungerar troligen inte då knappast några offentliga medel avsätts frivilligt för att skapa och vidmakthålla den infrastruktur vi bör ha runt snöskoteråkningen.

Hursomhelst, att vara medlem i en snöskoterklubb är BIR det vill säga Billigt, Enkelt och Rätt