Är 4-takt framtiden?

Pekka

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
jag har kört ski-doo 800 och polaris 800 under en vinter. men då provade jag rx1 kort med 38 kammar de finns ingen bätre skoter .
 
A

Andre Holmlund

Nope, inte om jag fick bestämma, men nu får man ju inte det så vad gör man, det blir ju mkt jobbigare när man måste köpa en rx1:a och kasta ut motorn och stoppa tex en stor PSI tvåtakts trippel i den, men vill de ha det så så vill dom =).....
 

Funkyflow

Välkänd medlem
1 jan 2000
136
0
6
lycksele Sverige
ja tror ju inte att Rx1 och Rx1 MM äår så himla dåliga å allt vad man hört om dom. Men tunga är dom.. mne so what?.
Om dom skulle köra och testa T.ex 59 yeti och Rx1 MM eller bara Rx1, vilken tror ni då skulle klara sig bäst i hastighet,Snö,acc .medmera
 

YamahaRX1

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
prova köra ut och stanna till med en rx1 eller rx1mm och du får vänta på sommaren eller skaffa en bandvagn att dra upp de med...skammligt att yamaha kallar rx1mm för lössnömaskin det är ju att lura sina märkestrogna köpare,men det är väl därför warriorn tog över tills i år!
 

Robert_jag

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Jokkmokk Sverige
gillar då inte 4-takt..nå ska de vara en riktig 2-takt som lever om riktigt ordentligt!! men de kommer ju säkert att komma någon lag om att man måste köra 4-takt!!
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
JAg funderar lite över att *fyrtaktarna är så tunga* motorn på min Polaris RXL skall enligt uppgift väga 68 Kg.

JAg vet inte riktigt vad som räknas med i den, men hur mycket väger en Ymmaha RX1 motor, Ymmaha R1 motorn väger 65 kg inklussive 6 växlad låda.
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Nä usch för 4-takt

Tror 2-taktarna kommer att leva kvar. Det fina med dom är just att dom är så enkla i sin konstruktion. Vem vill stå ute i -30 och börja felsöka en 4-taktare som vägrar starta? Tacka vetja 2-takt då! Oftast räcker det ju med att kolla stift, gnista och och snart är man igång! Enkla att meka i också! Usch för ventiler och sånt kraffs! Näe, snöskotern är en maskin som är utsatt för så extrema förhållanden (väder och fysiska påfrestningar) så 2-taktaren är helt enkelt mer lämpad. Och som det verkar så är ju modern 2-taktsteknik både bränslesnål och miljövänlig. :eek: :cool:
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Konstigt då att 2t-motorer inte överhuvudtaget kommer ifråga där man kräver driftsäkerhet. Och skall du ha en 2t lika ren och snål som en 4t så finns där elektronik, ventiler och hela rasket.

Gnista och bränsle är allt som krävs för en 4t också.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Enda stället där 2T kommer att leva vidare är väl som motorsågar ;)
Förutom dem och skoter (och moppe också så ingen blir stött) så har väl 2t dött ut för länge sedan...

Månne varför? ;)
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
rydde skrev:
Tror 2-taktarna kommer att leva kvar. Det fina med dom är just att dom är så enkla i sin konstruktion. Vem vill stå ute i -30 och börja felsöka en 4-taktare som vägrar starta? Tacka vetja 2-takt då! Oftast räcker det ju med att kolla stift, gnista och och snart är man igång! Enkla att meka i också! Usch för ventiler och sånt kraffs! Näe, snöskotern är en maskin som är utsatt för så extrema förhållanden (väder och fysiska påfrestningar) så 2-taktaren är helt enkelt mer lämpad. Och som det verkar så är ju modern 2-taktsteknik både bränslesnål och miljövänlig. :eek: :cool:

Det låter ju besynnerligt, men hur ofta ser du folk stå och kolla stiften på sina nya bilar när det är minus trettio ute?

Min gammelbil vägrar inte att starta för att det är minus trettio, och jag känner inte många som överhuvudtaget vet hur ventilerna ser ut på den bil de kör, några tusen mil per år.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
rydde skrev:
Tror 2-taktarna kommer att leva kvar. Det fina med dom är just att dom är så enkla i sin konstruktion. Vem vill stå ute i -30 och börja felsöka en 4-taktare som vägrar starta? Tacka vetja 2-takt då! Oftast räcker det ju med att kolla stift, gnista och och snart är man igång! Enkla att meka i också! Usch för ventiler och sånt kraffs! Näe, snöskotern är en maskin som är utsatt för så extrema förhållanden (väder och fysiska påfrestningar) så 2-taktaren är helt enkelt mer lämpad. Och som det verkar så är ju modern 2-taktsteknik både bränslesnål och miljövänlig. :eek: :cool:
Enkla!?! Jo, kanske om du pratar om en gammal Sachs-motor i en Sno-Tric eller liknande, men ställ dig du i -30 och felsök en SDI-motor så får du se hur lätt det är.
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
DIRAVI skrev:
Det låter ju besynnerligt, men hur ofta ser du folk stå och kolla stiften på sina nya bilar när det är minus trettio ute?

Min gammelbil vägrar inte att starta för att det är minus trettio, och jag känner inte många som överhuvudtaget vet hur ventilerna ser ut på den bil de kör, några tusen mil per år.
RX1 och liknande skotarar relativt nya modeller så driftsäkerheten är ju bara spekulation än så länge. Ni borde jämföra med endurohojjar istället för personbilar, men om ni envisas...
-De flesta som kör bil i norr har motorvärmare.
-De flesta bilmotorer har mycket lägre HK uttag per kubik (=driftsäkerhet).
-De flesta bilar utsätts inte för knöliga skoterleder
-De flesta personbilar är dåliga att hoppa med.
-De flesta bilar är tunga att bryta i lössnö :)
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
rydde skrev:
RX1 och liknande skotarar relativt nya modeller så driftsäkerheten är ju bara spekulation än så länge. Ni borde jämföra med endurohojjar istället för personbilar, men om ni envisas...
-De flesta som kör bil i norr har motorvärmare.
-De flesta bilmotorer har mycket lägre HK uttag per kubik (=driftsäkerhet).
-De flesta bilar utsätts inte för knöliga skoterleder
-De flesta personbilar är dåliga att hoppa med.
-De flesta bilar är tunga att bryta i lössnö :)


Jodå, nog finns det motorvärmare i bilen, men jag har inget motorvärmarutag så det spelar ju ingen roll. skulle för mig vara enklare med motorvärmare i skotern faktiskt. Och det är en inte helt ovanlig situation.

Sen att bilarna går dåligt i djupsnö tror jag beror mer på boogie-konstruktion och avsaknad av skidor än på motorkonstruktion.

En motor med högre trimmningsgrad blir inte mindre pålitlig, den kräver bara lite mer omvårdnad.
Men faktum kvarstår att en fyrtaktare kräver mindre underhåll och skruvande än en tvåtaktare.
 

lippoman

Medlem
1 dec 2004
16
0
1
Luleå
En motor med högt effektuttag slits även mer än en med lägre. Oftast så likställs fyrtakt i skoter med fyrtakt i bil men jämförelsen med fyrtakt i mc eller båt skulle vara mer korrekt.

En motor i en bil körs på ett lågt effektuttag under större delen av sin livstid medan motorer i MC, båtar och skotrar oftast får ligga och "jobba" på högt effektuttag. (I synnerhet båtar och skoter.) I båtar har fyrtakt lett till att småbåtarna konstruerats om med mer bärande akter vilket gör att tvåtakts motorernas fördel i mindre vikt går förlorad då båtarna optimeras för fyrtakt...
Skotrar lider av att kallstartas i det närmaste alltid. Kommer att bli intressant att se när de första RX har en 5-10 år på nacken vad de kostat genom åren...
Yamahas tvåtakts skotrar de senaste åren verkar ju för övrigt ha varit ett led i deras argumentation för fyrtaktens förträfflighet, hur kan man annars uppfatta att det företag som gett oss de tyngsta tvåtaktarna ger oss de lättaste fyrtaktarna? Kedjehuslock i magnesium hade sänkt vikten även på en SX...
 

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Härligt!

Efter 12 mil med min nya Rage är jag helt övertygad om fyrtaktarens förträfflighet. Aldrig mer tvåtakt! Ingen lukt, inga vibrationer. Och klart under 1,5 liter milen hittills...
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Japp

Ja det är jag säker på!
Om 5-6 år så har alla märken bara 4-taktare i sina maskiner vare sej det är för tävling eller inte.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Många upprepar gång på gång hur lätta tvåtaktarna är, och hur tunga fytaktarna är, men jag vet inte om jag har sett några siffror som visar vad motorerna egentligen väger.

Enligt uppgift skall min motor i RXL'en väga 68 kg, den är på ca 110 hkr.

En yamaha R1 MC-motor väger inklusive vxllåda ca 65 kg den är på 153 hkr
En Suzuki swift GTI bilmotor väger 55 Kg och är på ca 102 hkr.

Så jag tycker att åtminståne min tvåtakts-skotermotor inte verkar vara så lätt.
 

lippoman

Medlem
1 dec 2004
16
0
1
Luleå
Vikter hämtade från ett inlägg "alf sundström" på snowrider.se:

Polaris 600 VES med variator, fäste och gasare 37 kg
Polaris 650 (3-cyl från -92) med fäste och gasare väger ca 42 kg
Yamaha RS Vector motor väger ca 52 kg med gasare


Att delar av chassiet måste dimensioneras upp pga högre momentanvrid gör nog sitt till att öka vikten på en 4t oxå...
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Tack för korrigerade viktuppgifter, nu stämmer det bättre.

Första gången jag hört någon påstå att mer vrid är av ondo :)
det är samma som att säga att hög effekt är en nackdel. Fast det brukar gammgubbarna säga.