Är 4-takt framtiden?

lippoman

Medlem
1 dec 2004
16
0
1
Luleå
DIRAVI, vad var det för årsmodell på Swiften där motorn vägde 55 kg? Låter som ett intressant ämne för ett bygge...
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Som jag förstått det alla Swift 1.3 GTI 16Valves

Jag har en bekant som kör en sån i sin Lotus sevenkopia. Men han har turbo på sin så den blir lite tyngre, men ett klart intressantare alternativ än min 170 kg B23'a :eek:
 
E

Ej medlem/Inloggad

hmmm

urballat som vanligt...grundfrågan handlade ju om fyrtakt
inte vilken skoter som drar vilken....
 
Y

Yngvemalmsteen

Utstuderat

lippoman skrev:
Yamahas tvåtakts skotrar de senaste åren verkar ju för övrigt ha varit ett led i deras argumentation för fyrtaktens förträfflighet, hur kan man annars uppfatta att det företag som gett oss de tyngsta tvåtaktarna ger oss de lättaste fyrtaktarna? Kedjehuslock i magnesium hade sänkt vikten även på en SX...

Det var bland det bästa jag läst! Gissa om det är utstuderat från A till Ö från Yamaha. Nu jämförs oxå bränsleförbrukningen. På vilka skotrar? Nya yamaha fyrtakt mot föråldrade yamaha tvåtakt. Hmmm... Samma sak vid viktjämförelser, väg ALLT som har med motorn att göra, inte bara block/topp och låtsas som allt är ok bara för att knasarna är med. Sånt undergräver ju bara förtroendet totalt i mina ögon.

Yamma är bra och de leder fyrtaktsjakten just nu men håll er till fakta och ärlighet när ni jämför.

Micke
 

Verticalman

Aktiv medlem
1 jan 2000
59
0
1
54
ARVIDSJAUR SVERIGE
slötakt,vs snabbtakt?

Satt å väntade in i det sista på att Polaris skulle montera deras 4takts twin ifrån vattenskotern i en mountain maskin!!! tänk er själva, deras 750cc turbotwin med bosch insprutning och 150hk, ALLTID och i ALLA lägen!!!
Snacka om att Polaris gjorde en felsatsning med nya 900IQ motorn, framtiden heter 4takt, MED hjälp av turbo naturligtvis.... men,men, man får väl vackert vänta???
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Verticalman skrev:
Satt å väntade in i det sista på att Polaris skulle montera deras 4takts twin ifrån vattenskotern i en mountain maskin!!! tänk er själva, deras 750cc turbotwin med bosch insprutning och 150hk, ALLTID och i ALLA lägen!!!
Snacka om att Polaris gjorde en felsatsning med nya 900IQ motorn, framtiden heter 4takt, MED hjälp av turbo naturligtvis.... men,men, man får väl vackert vänta???
Med hjälp av turbo? Motorn i vattenskotern har väl en kompressor? Isåfall, ÄNNU roligare!
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Vaffödå

Hmmmm...Varför turbo,behövs ju inte ens på dom grymmaste superbikehojarna. :confused:
Tycker att det verkar lite överreklamerat,ungefär som att alla barnfamiljer MÅSTE ha volvokombi.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Larsson skrev:
Hmmmm...Varför turbo,behövs ju inte ens på dom grymmaste superbikehojarna. :confused:
Tycker att det verkar lite överreklamerat,ungefär som att alla barnfamiljer MÅSTE ha volvokombi.
På grund av variatordriften. För att få samma effekt i en fyrtaktare utan överladdning behövs nästan dubbelt så höga varv, vilket inte variatorerna klarar... med turbo/kompressor får man däremot ut detta (och mer) på lägre varv.
 

Verticalman

Aktiv medlem
1 jan 2000
59
0
1
54
ARVIDSJAUR SVERIGE
Larsson skrev:
Hmmmm...Varför turbo,behövs ju inte ens på dom grymmaste superbikehojarna. :confused:
Tycker att det verkar lite överreklamerat,ungefär som att alla barnfamiljer MÅSTE ha volvokombi.
Men döööhh HALLÅ!!! detta är ju skotrar vi pratar om,det funkar inte med nån bauta mcmotor i dom!!! Därför måste det bli små turbomatade saker,rent bara för att göra dom om möjligt körbara..

Kör volvos V70TDI kombi och jag klagar då inte!!

P.S en turbo är en annan benämning på TURBOKOMPRESSOR..
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Verticalman skrev:
Men döööhh HALLÅ!!! detta är ju skotrar vi pratar om,det funkar inte med nån bauta mcmotor i dom!!! Därför måste det bli små turbomatade saker,rent bara för att göra dom om möjligt körbara..

Kör volvos V70TDI kombi och jag klagar då inte!!

P.S en turbo är en annan benämning på TURBOKOMPRESSOR..
Njaoue och rätt men ändå inte.

När man i motorsammanhang pratar om kompressormatat pratar man om en annordning som med hjälp av rem eller annan mekanisk drivning från motorns vevaxel(eller annan agregartaxel) hjälper till att överfylla cylindrarna.

Pratar man kompressorladdning så kan det vara turbinkompressor, skruvkompressor, centifugalkompressor, eller någon annan typ av kompressor, men företrädesvis direktdriven av motorn, medans turbon drivs av avgastrycket.

En turbo är en avgasdriven turbinkompressor.

Fördelen med avgasdrivningen är att förlusterna är lägre varpå verkningsgraden av överladdningen ökar, medans nackdelen är att man får viss fördröjning samt ibland dåligt svar på låga varv.
Fördelen med direktdriften är det direkta svaret vid pådrag och att den fungerar bättre tidigare i registret.
 

Verticalman

Aktiv medlem
1 jan 2000
59
0
1
54
ARVIDSJAUR SVERIGE
så sant, så sant...

tyvärr så är det bara plånboken som sätter gränserna nuförtiden :eek:
jamenar för vilken bil man ska köra omkring i!!!







Diesel...det ENDA miljövänliga alternativet
viva la POULTO :D
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Alltså det är svårt att säga! Däremot tror jag att man kommer satsa mycket och utveckla mer effektiva och renare tvåtaktare.
Om 4-takt skulle visa sig vara framtidens skotermotor så dröjer det nog ett tag innan den helt har tagit över tronen från slitvargen 2-taktaren

Det är så jag tror...
 
E

Ej medlem/Inloggad

YamahaPower skrev:
Va vare för klåpare som körde en rx1:a då?
vet ni varför dom fastna jo för att det var för mycket motor så att dom inte kunde behärska den..så e de... har själv en rx1,mm och ha rå aldrig fastnat i nån ##### nerför..
men däremot har jag sett när dem har fastnat med en summit i nerför.....

YAMAHA SKA RE VA OM MAN ÖVERALLT SKA!!!

YAMAHA INGET ATT HA tycker JA.. :p

än så länge är yamahas fyrtaktare för tunga. effekten och mattan på rx1 mm och vector mm kanske kompenserar för den tunga vikten.. men att den är tung känns allt för väl.

Arctic cat F7 håller måttet ;)
 
E

Ej medlem/Inloggad

YamahaPower skrev:
Va vare för klåpare som körde en rx1:a då?
vet ni varför dom fastna jo för att det var för mycket motor så att dom inte kunde behärska den..så e de... har själv en rx1,mm och ha rå aldrig fastnat i nån ##### nerför..
men däremot har jag sett när dem har fastnat med en summit i nerför.....

YAMAHA SKA RE VA OM MAN ÖVERALLT SKA!!!

YAMAHA INGET ATT HA tycker JA.. :p

än så länge är yamahas fyrtaktare för tunga. effekten och mattan på rx1 mm och vector mm kanske kompenserar för den tunga vikten.. men att den är tung känns allt för väl.
plus att yamaha har aldeles för dålig fjädring. den håller inte måttet om man säger så.

Arctic cat F7 håller måttet ;)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Yamahas fyrtaktare är inte tyngre än Yamahas tvåtaktare.

Fjädringen är knappast dålig enligt de som har en själv, men det är ju ingen big-jumpmaskin och har heller aldrig framställts som en. F7 är ju snarare en crossmaskin och är väl sådär lagom trevlig att smyga fram i trettio knyck en solig vårdag med två på dynan - och göra det utan krångel i tio år. Vilket Yamahan med säkerhet klarar + att den trots detta gör skapligt ifrån sig på sjöisen, och där får tom F7 full huggning att hålla ifrån sig.

Nu handlade frågan väl främst om 4-takt är framtiden och med en sidoblick på övrig motorsport så skall det till en mer än lovligt religiös person för att tro att tvåtakt har en framtid inom skoterindustrin framöver.

Det är ju som att jämföra en Husaberg Enduro med en ZZR1100... inte många rätt i den jämförelsen förutom att det är två hjul.
 

messia

Välkänd medlem
14 dec 2004
146
0
6
umeå
Jag tror inte att 4-takt kommer ta över hela scenen. men inom sinom tid, när dom mekat å skruvat i 4-taktaren tills dom är rika rappa och har samma gas svar som ev 2-taktare. Visst är yamahas 4-taktare bra och går fint, men med turbo som man behöver på dom så är dom lite efter vid gaspådrag.

och om vi pratar yamaha så måste ja säga att ja tycker dom käns för gubbiga å förmycke touring över körkännsla och körställning. kanske är därför man inte köpte en själv?


Arctic F7 håller måttet ;)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ehum... När det gäller gas-svar så får du gräva länge för att hitta en 2t som är lika rapp. Jag kan hålla med om att variatorinställningen inte är den bästa som original, så man blir något efter 2takts 800-maskiner, såvida det inte rör sig om längre WOT-sträckor. Nu pratar jag alltså om RX...

Visserligen så kan man montera turbo, men då krävs det fruktansvärt mycket dubb för att få ner 200-400 hk i snön... Utan dubb, tja, meninglöst...