Är 4-takt framtiden?

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Ja, se bara på vad som hänt på utombordarsidan.
Visserligen säljer tvåtaktaren ännu men folk vill ha fyrtaktare.
Dräggelfaktor annars angående 59 Yeti.
Du fick ingen kvar på bakgården? (viftar med checkhäftet)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är väl egentligen mest konservatism som gör att skoterbranschen håller fast vid tvåtaktare. Om man tittar på de priser som man kan ta ut för fyrtaktsskotrar (och ändå få dem sålda!) så visar ju det att efterfrågan finns! Men jag skulle tro att tvåtaktarna kommer att hänga kvar till den dag då det kommer avgasreningskrav för skotrar i USA...eller om bensinpriset fördubblas där borta.

Om man jämför med bilbranschen så kom ju dödsstöten för tvåtaktsmotorer i västeuropa 1971, då ECE-länderna införde sina första avgaskrav. En fyrtaktsmotor behövde nästan inga åtgärder alls för att klara de kraven men de tvåtaktare som fortfarande fanns (DKW/Auto Union t ex) hade inte en chans att klara kolväteutsläppen.

Man kan iofs också tänka sig andra utvecklingsspår, t ex tvåtaktsmotorer med direktinsprutning eller pulsatorsystem, för att få ner bränsleförbrukning och kolväteutsläpp.
 

Magnus1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
71
0
0
Självklart kommer alla i framtiden att köra 4-takt. Visst har "trabantlukten" sin njutning men knappast i långa loppet.
Av evolotionen har vi lärt oss att vikten kommer att minska och effekten att öka, lika självklart som att priser kommer att gå upp och ni kommer att bli äldre!!!!!!
Detta är bara början, självklart har man signat en Yeti -04.
 

Fast

Aktiv medlem
1 jan 2000
92
0
6
Oh ja fyrtakt är en del av framtiden, men framtiden för tvåtaktaren har ju rotax lyckats utveckla eller vad sägs om 1,39 L/mil på Lynx 800 SDI!!!
 

srx700lt

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
östersund sverige
Framtiden har ganska lite med liter per mil att göra, det som styr är utsläppen av skadliga ämnen. Där ligger 2-taktaren långt efter på grund av konstruktionen. Tyvärr så är det lite klent på 4-takts fronten för tillfället. Som inbiten Yamaha åkare så är RXWarrior ett alternativ, men jag är lite fundersam på vikten. Det skulle vara trevligt om den kunde vara minst 30 kg lättare...
 

Fast

Aktiv medlem
1 jan 2000
92
0
6
Angående utsläpp, så kan jag bara hänvisa till Evinrudes båtmotorer.
Deras Ficht teknik har gått förbi 4-taktarna och har nu mycket lägre utsläpp än vad fyrtaktarna klarar av.
www.evinrude.com/evinrude/e-tec/

 

Nothernrider

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Vilhelmina Sverige
Får ju hoppas att dte är framtiden... det blir ju bättre miljö och allt... Och nu kan man ju snacka pris just nu.. och dom är dyra men när dte kommer fler går priserna ner så... Om några år kommer det nog inte att vara så stor skillnad i pris på 2- och 4-takt
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 10-Mar-03 kl 11:27 PM (CET)]Det är samma teknik som bombardier använder sej av, för bombardier köpte omc när det gick lite dåligt för dem och det var just fichttekniken de var ute efter.
 
R

Rx1Power

Va ere för fel på rx1:an att den är tung köp en lång då tvivlar på att man fastnar så lätt om man håller varv när man är ute i snön...:) YAMAHA SKA DET VA!!! HAHAHAHAHA
 

Fast

Aktiv medlem
1 jan 2000
92
0
6
Har du inte läst nyaste Snowmobile där de sågade RX1 MM därför att det var den enda mountainmaskin som körde fast i nerförsbacke, är då rx1 något att ha då?????

 

polaris

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
Jag tror att det kommer att finnas båda delar,enligt rykten så kommer det 2taktare,som påstås ska vara renare än fyrtaktaren.Men visst har väl 4takt kommit för att stanna inom skoterbranschen !
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Vi kommer att få se mer av fyrtakt, men den nya tvåtaktsmetoden kommer att hålla tvåtaktarna kvar det är ett som är säkert.
 

YamahaPower1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
33
0
0
Va vare för klåpare som körde en rx1:a då?
vet ni varför dom fastna jo för att det var för mycket motor så att dom inte kunde behärska den..så e de... har själv en rx1,mm och ha rå aldrig fastnat i nån ##### nerför..
men däremot har jag sett när dem har fastnat med en summit i nerför.....

YAMAHA SKA RE VA OM MAN ÖVERALLT SKA!!!
 

CyanLotus

Välkänd medlem
1 jan 2000
124
0
6
Arjeplog Sverige
Yamaha i alla väder.
Mycket motor med turbo lite avgaser.
Den har allt till och med kilo och med en erfaren förare som klarar av kraften och tyngden tar sig överallt.
Inga slappa 440töntar klarar av nått sånt.
(Skoja)
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Nu ska vi inte balla ur den här tråden... håll er till ämnet, diskutera inte vilket märke som är bäst och så vidare.

Angående att den körde fast i nerförsbacke, det måste väl gå att fixa med lägre skidtryck eller?
 
E

ejwbegysv

Har själv kört rx1 MM och det var en mardröm... En polare har en.. Han köpte en till lekskoter nu till denna vinter för att Rx1:an är så jobbig att köra...