Summit XM "Team Fjällbjörk"

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Kanske lite tidigt skapa denna tråd nu, men jag blev uttråkad nu på kvällskvisten och precis kommit igång med rehab och träning efter en ryggskada jag drog på mig i maj så jag känner tagget inför säsongen komma krypandes (det är ju faktiskt bara 4,5 mån kvar)

Beställde en xm 154 till denna vinter


Planerna är kanske inte de mest storslagna. Tanken med maskinen är lite uppgraderingar då vi har planer på att köra hillcross tävlingarna i vinter, främst kittelfjäll xtreme hillcross. Och då ska maskinen få:

Alla Grip N Rip förstärkningar till framvagnen för att skona S och E modulerna då det finns risk för känningar av stillastående objekt.

Till det så tillkommer förstärkningar på skenor och bakre sax om dom inte biffat upp saxen till iår.

Skinz frontbåge kommer ersätta original


Jag har även långt gånga planer på en kopia till Skinz nya justerbara kopplingsmojäng till boggien. Om jag får tag på den rätta fox ctd dämparen samt till rätt kurs
http://www.youtube.com/watch?v=P3S0o8d8n0I

Till de så blir det de vanliga med vanligt rakt RSI racestyre etc.

Vad har summiten för längd på framdämparna?

Enjoy
 
Last edited:

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Orginal dämparna fram är cc 42cm.
Tackar! Då kan jag jaga rätt på lite dämpare som passar.

Sedan så har det dykt upp en till sak som jag skrivit in på listan.

Steering relocator som flyttar fram styrstången 2", skinz har släppt en kit där man inte behöver kapa lyftburken i och med helt ny styrstång.







Nu tycker jag verkligen att skotern och vintern kan komma då jag inte kommer kunna köra cross nu i sommar pga ryggen.

Så om någon är intresserad har jag en Honda CRF 450-03 med nyreonverad motor till salu
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Behöver man verkligen komma ännu längre fram på XM:en?
Tycker styret sitter rätt långt fram standard...
Det är egentligen inte för att komma längre fram, utan att få styrstången mer vertikal då jag gillar det och iprincip de enda jag inte gillade på xm:en.
 
Reactions: trixa

joojjen

Välkänd medlem
13 aug 2010
258
0
16
säter
Hej, du kan kolla på andra alternativ till dämpare med låsning till kopplings kittet som du länkade film på, både, fox och dt swiss och rock shox har låsningsbara dämpare men som bara har låst och öppen och inte något mellanläge, och det lär va rätt onödigt att ha på en skoter för det märks knappt skillnad när dom sitter på en cykel. Och det finns betydligt billigare alternativ som skulle funka precis lika bra till skoter/johan
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Hej, du kan kolla på andra alternativ till dämpare med låsning till kopplings kittet som du länkade film på, både, fox och dt swiss och rock shox har låsningsbara dämpare men som bara har låst och öppen och inte något mellanläge, och det lär va rätt onödigt att ha på en skoter för det märks knappt skillnad när dom sitter på en cykel. Och det finns betydligt billigare alternativ som skulle funka precis lika bra till skoter/johan
Intressant, är inte hemma på mtb dämpare, har dessa alternativ möjlighet att köra dessa remote? alltså med vajer?
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Intressant, är inte hemma på mtb dämpare, har dessa alternativ möjlighet att köra dessa remote? alltså med vajer?
Jepp, finns många mtb som man kan låsa dämparna från styret med vajerfunktion, vet dock inte om längeden på vajern räcker till för skotern. Går väl att sätta längre vajer isåfall.

Det är ju den här dämparen skinz använder. http://www.pinkbike.com/news/Fox-Racing-Shox-Float-CTD-Boost-Valve-Remote-Shock-tested-2013.html den kostar ju typ 550 euro plus vajern och handtaget som skall sitta på styret.http://www.bike24.com/1.php?product=36472;dbp=6;page=2;content=8;navigation=1;menu=1000,2,119;mid=0;pgc=0 handtaget http://www.bike24.com/1.php?product=36951;dbp=6;page=2;content=8;navigation=1;menu=1000,2,119;mid=0;pgc=0

Den här kan ju vara ett alternativ.http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=15595;page=1;menu=1000,2,119;mid=0;pgc=0
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Hej, du kan kolla på andra alternativ till dämpare med låsning till kopplings kittet som du länkade film på, både, fox och dt swiss och rock shox har låsningsbara dämpare men som bara har låst och öppen och inte något mellanläge, och det lär va rätt onödigt att ha på en skoter för det märks knappt skillnad när dom sitter på en cykel. Och det finns betydligt billigare alternativ som skulle funka precis lika bra till skoter/johan
Där håller jag inte med.. Jag kan köra full lock out på min Scott. Dämparna blir helt stumma. Har även ett mittenläge där fjädringsvägen blir 140mm istället för 180mm.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Där håller jag inte med.. Jag kan köra full lock out på min Scott. Dämparna blir helt stumma. Har även ett mittenläge där fjädringsvägen blir 140mm istället för 180mm.
Hur fungerar dessa lockout dämpare. Låser dom kompressionkanalerna och iom det blir dämparna stumma? Vad händer om man låser dämparen under körning. Kan dämparen ändå "sträcka ut sig"

Ännu en fråga. Hur fungerar biltemas hydraliska rörbock? Går det kallbocka säg rör i dim 25*3 utan att vecka dom


Hade tänkt tillverka lite reserv a armar
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
25x3mm bör inte vara några problem att bocka snyggt med biltema bocken, tunnare går nog inte så bra.

Jäkligt intressant med ställbar koppling i boggien är nog något man måste kika lite på nu när det borde bli ett större problem med skidlyft, men skinz prissättning är ju helt galen på denna produkt.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Har du funderat någonting på den här lösningen? http://www.skinzprotectivegear.com/snowmobileproductad/aarmsforskidoo.html

Det anser jag är största problemet med XM, under pudersäsongen märks det inte av men under våren när föret är hårdare märker man ju av dom gamla XP tendenserna och är faktiskt det enda jag stör mig på. Och om du ska flytta fram styrstången så lär du definitivt ha nytta av detta kitt då du hamnar ännu längre fram på maskinen än man redan är.

Funderar själv starkt på att köpa detta kitt, dock utan dämpare då det är nog vansinnigt dyrt som det mesta dom säljer och jag har heller ingen användning för bättre dämpare. Men då måste man ju lösa problemet med att låta dämparna stå snett, har inte kollat själv än om det skulle gå att montera ledlager i öronen på originaldämparna.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
25x3mm bör inte vara några problem att bocka snyggt med biltema bocken, tunnare går nog inte så bra.

Jäkligt intressant med ställbar koppling i boggien är nog något man måste kika lite på nu när det borde bli ett större problem med skidlyft, men skinz prissättning är ju helt galen på denna produkt.
Då är ju det frågan om det går att bocka 20x2 med den som jag tänkte tillverka de övre a-armarna i, de nedre behövs egentligen inte bockas om man tillverkar dom som orginalen. Biltemabocken är ju inte så dyr iaf. Helst skulle man haft en dragande rörbock.

Har du funderat någonting på den här lösningen? http://www.skinzprotectivegear.com/snowmobileproductad/aarmsforskidoo.html

Det anser jag är största problemet med XM, under pudersäsongen märks det inte av men under våren när föret är hårdare märker man ju av dom gamla XP tendenserna och är faktiskt det enda jag stör mig på. Och om du ska flytta fram styrstången så lär du definitivt ha nytta av detta kitt då du hamnar ännu längre fram på maskinen än man redan är.

Funderar själv starkt på att köpa detta kitt, dock utan dämpare då det är nog vansinnigt dyrt som det mesta dom säljer och jag har heller ingen användning för bättre dämpare. Men då måste man ju lösa problemet med att låta dämparna stå snett, har inte kollat själv än om det skulle gå att montera ledlager i öronen på originaldämparna.
Jag har tittat på den, men förstår egentligen inte meningen med den och vad det förbättrar rent generellt. Nu har jag inte kört XM:en i alla typer av snö, men kände inga direkta XP tendenser över att vara nervös över gamla spår.

Skulle bara ha haft en xm att ta mått från då det dröjer länge innan jag får min tyvärr. Någon som har framvagn och boggie att ta lite mått från? :)
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Efterlyser någon som har en S-36 framvagn att låna ut någon timma alternativt någon som skulle kunna mäta lite på deras.

Lägger en USA beställning imorrn på en extra bakre sax för kopplingskittet samt lite skenförstärkningar.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Jag har tittat på den, men förstår egentligen inte meningen med den och vad det förbättrar rent generellt. Nu har jag inte kört XM:en i alla typer av snö, men kände inga direkta XP tendenser över att vara nervös över gamla spår.

Skulle bara ha haft en xm att ta mått från då det dröjer länge innan jag får min tyvärr. Någon som har framvagn och boggie att ta lite mått från? :)
Nej inte på så sätt tycker jag heller. Men i och med att man står så långt fram på maskinen, längre än på någon annan i dagsläget så ligger ju det mesta av vikten på skidorna. Som sagt under pudersäsongen stör man sig inte på det. Det som kan hända då är att bakändan sticker iväg vid skråkörning, just för att man har så lite vikt där bak. På våren när det blir hårt upplever jag det som att den känns framtung, så länge skidorna är i backen. Det är den ju inte egentligen, men det blir ju tyvärr så. Att då flytta fram skidorna en aning lättar ju en del vikt från dom.

Finns en annan lösning på det också, vinkla bak styrhöjaren och stå längre bak på maskinen, har testat det. Men då förstörs hela känslan som jag gillar med summiten, att stå långt fram.

Edit: Nu är det ju inget måste, det var bara ett tips. Kör gärna en säsong så får du känna om du upplever att du behöver det eller inte.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Nej inte på så sätt tycker jag heller. Men i och med att man står så långt fram på maskinen, längre än på någon annan i dagsläget så ligger ju det mesta av vikten på skidorna. Som sagt under pudersäsongen stör man sig inte på det. Det som kan hända då är att bakändan sticker iväg vid skråkörning, just för att man har så lite vikt där bak. På våren när det blir hårt upplever jag det som att den känns framtung, så länge skidorna är i backen. Det är den ju inte egentligen, men det blir ju tyvärr så. Att då flytta fram skidorna en aning lättar ju en del vikt från dom.

Finns en annan lösning på det också, vinkla bak styrhöjaren och stå längre bak på maskinen, har testat det. Men då förstörs hela känslan som jag gillar med summiten, att stå långt fram.

Edit: Nu är det ju inget måste, det var bara ett tips. Kör gärna en säsong så får du känna om du upplever att du behöver det eller inte.
Att skråköra med framåtlutat styre är ju helt värdelöst. Sen står man ju inte still när man skråkör. Man flyttar ku vikten fötterna hela tiden beroende på hur maskinen beter sig. Drygt att köra skoter:)
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Att skråköra med framåtlutat styre är ju helt värdelöst. Sen står man ju inte still när man skråkör. Man flyttar ku vikten fötterna hela tiden beroende på hur maskinen beter sig. Drygt att köra skoter:)
Nej nej man kör ju med styrhöjjarn i linje med stången. Jag gillar att komma långt fram på maskin och kan känna att jag hamnar lite långt bak och får styret i magen på xm.

Har lagt beställning på lite delar från usa. Dock var bakre saxen restad plus att den fått nytt artikelnr, uppbiffad till iår kanske? Därför får jag inte mina grejjor förens i september.

En fråga till er skidooiter, kan man montera freeriderns framdämpare på summiten eller kommer gasbehållaren i kontakt med övre a-armen? Att den är längre vet jag, men det går att fixa.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Var och investerade i en rörbock, får se om den duger till nå. Nu ska jag bara jaga rätt på en framvagn att sno lite mått från.

Missade precis ett par freeridedämpare för en bra peng. Någon som ligger på nå fina dämpare kan hör av er. Samma gäller er som har en framvagn jag kan mäta på.