Senaste material av Tomas_Fahlen

  1. T

    reedventiler

    Micke har skrivit en utmärkt artikel som kan läsas i vårt Artikelarkiv. Välj Äldre tips & teknik i rullgardinslisten. Klicka på "Reed my lips" sedan.
  2. T

    enduro regler

    [Uppdaterat: Senast editerat den 06-Feb-04 kl 04:35 PM (CET)]Tyvärr finns de inte att läsa på nätet. Lättast är kanske att prata med någon tävlingsåkare med licens, de får reglerna hemskickade med posten. Be att få låna regelsamlingen ett tag eller kopiera upp den.
  3. T

    hur får man mer tryck i polarisen

    RE: hur får man mer tryck i polaris Bränsleskruvarna påverkar tomgångsregistret och en bit upp. Skruva in bränsleskruvarna ett kvarts varv i taget och prova noga effekten. Förmodligen räcker det med det.
  4. T

    90 hk kit EX570

    Gör som du vill, det är inte fel med standard. Modifieringarna jag beskrev utfördes i början av 90-talet. Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess. Jag mätte upp alla detaljer innan jag skickade dem på mod och mätte igen efteråt. En sådan sak som kapad kolv är svår att missa...
  5. T

    90 hk kit EX570

    Man lämnade in skotern antar jag. Jag lämnade in lösa delar, dvs cylindrar, grenrör, topp och kolvar. Såvitt jag kommer ihåg (det var 10 år sedan) blev den inte sämre att köra, möjligen lite kinkigare med att ha rätt lågfartsbestyckning. Jag kan rekommendera åtgärden. Som all trimning ökar dock...
  6. T

    90 hk kit EX570

    90 hk kitet bestod av följande modifieringar av originalprylarna: Grenrör kapat 25 mm Toppen planad ca 1 mm Avgasporten höjd ca 1 mm Kolvskörten kapad på insugssidan med 5 mm. MJ från 310 till 340 PJ från 42,5 till 40 Primärfjäder: 90501-604G0 samt 3 shims med artnr 90201-483P9 Motorvarvet bör...
  7. T

    Pro X - hur är dom?

    Hmmm, är det verkligen ingen som läser det här som har kört en ProX? Kom igen nurå och skriv nåt!
  8. T

    Pro X - hur är dom?

    Hej, jag skulle vilja ha era synpunkter på hur Pro X-modellerna fungerar, framförallt 2003-orna. Det jag vill veta (från folk som faktiskt kört maskinerna) är: 1. Hur fungerar bromsen? Har den fastnat eller fadat någon gång? Blåanlöpt skiva? Tung ibland, lätt ibland? 2. Hur är fjädringen...
  9. T

    Pro X - hur är dom?

    [Uppdaterat: Senast editerat den 25-Dec-02 kl 07:04 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 25-Dec-02 kl 06:52 PM (CET)]Hej, jag skulle vilja ha era synpunkter på hur Pro X-modellerna fungerar, framförallt 2003-orna. Det jag vill veta (från folk som faktiskt kört maskinerna) är: 1. Hur...
  10. T

    dåligt på låga varv?!

    Man måste skruva bort dom. Lite trickigt om man är ovan. Kanske bäst att lämna in den? Växlingsvarv = det varvtal som motorn håller vid full gas. Ska vara det varv där motorn lämnar mest effekt.
  11. T

    Varför går den snålt?

    Bensinen tål inte att lagras längre tid. Tillsatser bryts ner, kan reagera med aluminiumdetaljer och tro det eller ej, men det kan faktiskt börja växa alger i soppan. Ett gott råd är att dränera förgasare, pump och tank varje vår. Om det inte går, använd någon form av stabilisator när du lagrar...
  12. T

    440

    Nej det är inte motiverat om du inte märkt att effekten eller kompressionen minskat. Är man superseriös kan man ta isär motorn och mäta upp viktiga spel, t.ex mellan kolv och cylinder och mellan kolvring och kolvringsspår. Och ja, man kan hona en nikasilcylinder om man har rätt utrustning och...
  13. T

    dåligt på låga varv?!

    Du har VES-ventiler på den. Dessa behöver rengöras för att fungera. Om dom har fastnat i öppet läge får man samma symtom: låg effekt tills porttiderna stämmer för pipan. Något under 7000 öppnar ventilerna om allt är OK. Kolla det. Går den bra annars ända upp till toppfart? (som bör vara en bra...
  14. T

    Få XCR startsnabbare?

    Nej, det gjorde jag inte. Om du går ner ett steg, tänk på att det har en liten inverkan även på topp. Ligger man på gränsen till meltdown redan så kan det vara det som puttar kolvarna över kanten till saligheten... Har du testat att skruva ut luftskruvarna? Upp till 2,5 varv kan man nog skruva...