dåligt på låga varv?!

exhaust

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
övertorneå
har en polaris xcr 440 sp 98:a som inte riktigt vill dra ordentligt från botten. vid 5000 greppar den in men börjar inte dra riktigt bra förrän vid 7000 å då far skidorna i luften, men vad kan felet vara när den inte vill dra rikigt som jag önskar på långa varv.

 

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Kålla stiften...Jag hade nästsan sama problem på min men när jag bytte stift då jävlar...Men det kan vara nått helt annat också
 

exhaust

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
övertorneå
stiften är de inte så mkt kan jag iaf om de... men tack iaf för förslaget. skulle tro att antingen tappat komp eller skitig variator?! mer förslag på vad de kan vara?
 

Tomas_Fahlen

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Östersund Sverige
Du har VES-ventiler på den. Dessa behöver rengöras för att fungera. Om dom har fastnat i öppet läge får man samma symtom: låg effekt tills porttiderna stämmer för pipan. Något under 7000 öppnar ventilerna om allt är OK. Kolla det. Går den bra annars ända upp till toppfart? (som bör vara en bra bit över 160 på mätaren).
Vad har du för växlingsvarv?
 

exhaust

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
övertorneå
Jag har själv varit lite lur på vesen. tänkte öppna idag men fick inte upp dom.... hade inte tid å försöka desto längre,, den går bra som faan efter den kommit över 7000, vet ej vad toppfarten är riktigt. Växlingsvarv? ingrepssvarv 4800ungefär
tackar så mkt för hjälpen iaf.
 

Tomas_Fahlen

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Östersund Sverige
Man måste skruva bort dom. Lite trickigt om man är ovan. Kanske bäst att lämna in den?

Växlingsvarv = det varvtal som motorn håller vid full gas. Ska vara det varv där motorn lämnar mest effekt.
 

exhaust

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
övertorneå
Jo jag har sett hur man gör de.. är nog inge problem. Ska ta bort dom å rengöra dom. Vad är lämpligast å regöra med? bensin?
varven ligger på just över 8000 när jag man drar på