Få XCR startsnabbare?

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Hej! Har en XCR 440 SP -96. Tycker den är på tok för "slö i starten". Den startar liksom på 2:an. Om jag sätter hårdare fjäder i primären, ändras endast inslagsvarv, eller ändras växlingarna genom hela registret? Hur ändras dessa isåfall? Vilken fjäder ska man ha för att få ca 4500-5000rpm i inslagsvarv? Ligger på 4000rpm nu...
Har funderat lite..kan det även vara så att skotern har på tok för stora pilotmunstycken? Har kollat MJ å där kan jag inte gå ner ett dyft till enl. färgen på stiften...

Uppträdande: Om jag står stilla på underlag med rätt fint fäste (med väl varmkörd motor) å kletar gasen i botten så bölar den bara (går dock upp över inslagsvarv) å först efter ett par meter kommer kraften (när den börjar varva). Tips mottages tacksamt!
 

exhaust

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
övertorneå
har liknande fel i min xcr, är en 98:a.... men de känns som kraften kommer på så höga varv. min greppar in på 5000 men kicken kommer först vid 7000. vet ej heller vad som är felet riktgt...
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
snackade med en kille som verka rätt kunnig nu...han tyckte jag skulle prova med en vit fjäder i primären istf den blå som sitter nu.
NÅN SOM VET VILKA VIKTER SOM SITTER ORGINAL I MIN XCR440SP -96? Är det 10M lr?

 

Tomas_Fahlen

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Östersund Sverige
Här har vi nog flera samverkande problem. Jag har tävlat med en sådan och var mycket nöjd med den. Någon startraket blev den dock aldrig, så räkna inte med att dominera i dragracingens 500-klass…

Standard sitter det i förgasarna:
MJ260, PJ50, nål 6DH3-3, nålmunstycke O-4, trottel 2.0 och luftskruv 1 varv ut. MJ260 var vansinnigt fett, MJ240 borde vara helt OK, kanske ändå lägre. Min erfarenhet är att det inte är lågfartsbestyckningen som orsakar dina problem, hellre en variatorkalibrering.

Standard i variatorerna var:
Blå primärfjäder 120/300 (starttryck 120 lbs och sluttryck 300 lbs), 10M vikter (49,5 gram), R8 helix (50-34) och grå fjäder. Helix och sekundärfjäder är helt OK. Det är viktigt att du har 4 st brickor/shims mellan låsring och helix! Om du vill få upp inkopplingsvavet till 5000 skulle jag satsa på en almond/red primärfjäder, PN 7041988. Den har trycken 165/310, vilket gör att inkopplingsvarvet höjs kraftigt men växlingsvarvet bara lite grann. Varva 8250 rpm, lite mindre = tyngre vikter för max ax, kanske lite till för max toppfart. Den bör gå minst 160 km/h på mätaren vid bra förhållanden.

Varför känns det som du startar på 2:ans växel? Ja, du kanske gör det. Min käpphäst är att variatorerna ska fungera. Det är där nyckeln till prestanda sitter. Som vanligt gäller: helt, rent och rätt inställt först och främst. Kritiskt är rätt centrumavstånd och sidoförskjutning mellan primär- och sekundärvariatorn. När allt är tipp-topp: ta en ny rem och montera den. Glöm inte att montera brickorna mellan helix och låsring. Nu ska remmen ligga ett par mm utanför sekundärvariatorn. Om du lyfter upp skotern med motorn på tomgång ska det precis dra lite i mattan. Nu startar du på ettans växel. Sedan börjar vi modifiera, en sak i taget. Naturligtvis mäter vi resultatet av alla ändringar OCH skriver ner det på ett papper. Kolla nu även att dina motorfästen inte pajat så att motorn rör sig för mycket vid pådrag. Det ger precis samma symtom och är faktiskt vanligare än man tror. Om du behöver justera remspänning så gör det enligt handbok.

Med din nya fjäder monterad så trycker du ner gasen till ingrepp. Hur känns det? För hårt ingrepp kan tyda på för stort spel mellan rem och primärvariatorns skivor. Ska ligga närmare 0,5 mm. Över 1 mm och ingreppet blir väldigt abrupt. Justering av sidospel är besvärligt eftersom man måste isär med primärvaraitorn. Nu bör inkopplingsvarvet ligga kring 5000 rpm, kanske något över. Bra, den lilla 440:an har inte mycket ork i botten. Om du vill ha upp inkopplingsvarvet ännu mer kan man slipa startgropar i vikterna, eller slipa försiktigt på hälen på vikten. Tryck nu gasen i botten och ha koll på varvräknaren ända upp till toppfart. Ligger du bergfast på låt oss säga 8300 rpm? Perfekt isf. Toppfarten 160 eller mer? Gör ett tuschstreck på primärvariatorn och kör en repa till. Har strecket nötts bort ända till något mindre än en cm från kanten av primären är allt bra. Ändra inte standarddrevningen 19/39 i onödan.

För bättre ax när du har fått motor/variator perfekt kan du ställa RRSS i sitt bakersta läge, eller kanske t.o.m. ta bort det helt och hållet. Släpp ner boggin max fram, sätt bakre fjädern i sitt mjukaste läge och kör! Skyll inte på mig om du tappar styrningen i kurvorna bara…:)

 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Tack så hemskt mycket för tipsen!

Jo nog sitter startsegheten i variatorerna.

Nu vill jag ju inte göra det extremaste av den, utan bara få den ngt piggare i starten.
Eftersom vi snackar hyfsat dyra grejor så kanske jag blir nöjd med att bara rengöra samt skaffa mig en annan fjäder?

Åker med 240MJ och det funkar bra, men misstänker ändå lite stora PJ för när det är varmt så är den ju än värre på låga varv samt att den tappar tomgången. Gick du ner ngt alls på PJ (havsnivå)?
 

Tomas_Fahlen

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Östersund Sverige
Nej, det gjorde jag inte. Om du går ner ett steg, tänk på att det har en liten inverkan även på topp. Ligger man på gränsen till meltdown redan så kan det vara det som puttar kolvarna över kanten till saligheten...

Har du testat att skruva ut luftskruvarna? Upp till 2,5 varv kan man nog skruva ut. Behövs det mer, gå ner ett steg på PJ.

 

The Titan

Välkänd medlem
1 jan 2000
138
0
6
Hej
Jag har en XCR 440 -96 och upplever samma fel som du. Är Slö i början, vrålar mest och sen kommer accet.
Ska den verkligen gå i 160 km/h. Bytte rem nu i helgen och höjde topp farten till ca 140 från tidigare 120.
Funderade i helgen på att lämna in skoter och få variatorn inställd ordentligt, kanske hjälper.
Ska kolla upp allt som tippsades här. Tack.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Eftersom vikter etc. inte är billiga grejer att köpa nytt, så fick jag låna en uppsättning O7-vikter med startgropar av en polare som ska testas.
Återkommer med resultat. Antar att man måste få ett tag på sig att vänja sig köra med startgropar.
 

The Titan

Välkänd medlem
1 jan 2000
138
0
6
Ser fram emot att höra hur det går för dig. Du får gärna skriva allt och lite till om förbättringar.
Hoppas du hittar en bilig lösning.
Själv kommer jag inte att kunna kolla upp något på 3 veckor. Lycka till.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Har just monterat O7-vikterna å varit på en kortare provtur. Kan bara säga att det blev som dag och natt i starten. Ställde mig på ett hårdpackad spår med kanonfäste. Tryckte gasen i botten. Förr har jag haft ett ordentligt bölande några meter innan den ens orkat spinna lös. Nu lät allt rätt. Den började gräva direkt. Kastade skidorna i luften å slet iväg riktigt bra! Hur det sedan blir med nån toppfart vet jag inte. Ska på längre tur senare, får se då.

Killen jag lånade vikterna av sa att jag skulle få ett väldigt "våldsamt" ingrepp, samt att den skulle inte släppa greppet om remmen förrän man är nere på ca 3000rpm, men den slår då inte in nå hårdare än va den gjorde med 10AL. Bara 1000rpm högre. Den håller inte heller fast ner till 3000, utan den släpper vid ca 4600-4700 (svårt att säga).

I min variator satt det inte 10M-vikter, utan 10AL. Dessa tyckte jag kändes en aning tyngre än O7-vikterna, men det kanske bara är inbillning (vägde i handen)?

Om jag nu skulle upptäcka att jag får på tok för låg toppfart, kan jag ställa sekundären lite annars då? Min har bultarna allra längst till höger i hålen (dvs. plattan är vriden så långt motsols som det går).
 

exhaust

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
övertorneå
har ju som sagt en 98:a, kan jag även då montera O7 vikterna? vart kan man köpa dom å blir de samma resultat på min variator, vet ju ej om vi har nån skillnad på våra?!