• Forumet är nu uppdaterat och Tapatalk är tillfälligt avstängt. Läs mer här.

Senaste material av Micke2

  1. M

    Aktiv Karibo -90 Ingen tomgång

    Jag har en Aktiv handbok som täcker från 1986- 1990, och bara retur på alla. Men det är ju möjligt att det eftermonterades på tidiga 86 pga just ånglåsproblem. Tyvärr nämns inte dysans storlek någonstans, och jag har inte sett min egen för att kunna ge en uppskattad hålstorlek ens. Inte ens om...
  2. M

    Panther lång 84 - drivhjul axel bort

    Ojdå. Som föregående säger: Det där är inget som lagas på plats, tyvärr. Stor risk för följdskador på chassit och/eller kedja/drev/växellåda/axel även om transmissionen kansle är andra sidan av axeln. Med en stor skopa tur kanske den med större våld kan pressas upp på plats igen, och sedan...
  3. M

    Aktiv Panther Lång

    Backa i djupare lössnö går bara typ 1 meter. Sen bär skidorna snabbt neråt. Lika på alla skotrar jag har haft. Du har inget plastbelag som är löst i bakkant. Då är det nog kört bakåt. Fenomenalt på hårdare underlag med back. Garage osv. I lössnön får man vackert åka framåt. Backa rakt bakåt i...
  4. M

    Byta matta Yamaha Venture 700

    Jag har en Vt500Xl själv med ny men "normal" matta. Bra och hållbar skoter med värdelös framkomlighet i lösare snö. Jag tror det handlar om attackvinkeln på mattan, samt att den är för tung. En trippel är ju ändå tyngre. Mattans kammar tvivlar jag på att dom gör nytta. Då ska man köra så den...
  5. M

    Aktiv Karibo -90 Ingen tomgång

    Beter den sig som för mycket eller för lite bensin? För mycket så blöddrar den, speciellt om man ökar varven på lågvarv. Jag fick ett sandkorn i flottörventilen en gång. Startade knappt, och gick inte under halvgas. Sitter nålen rätt? Flottörnivå? Flottörventilen tätar som den ska? Min Karibo...
  6. M

    Aktiv Karibo -90 Ingen tomgång

    Karibo har en dysa i returen. Allihopa från 1986 till 1990. Dom har CDI efter 1987 ca, så en 1990 har då inga brytarspetsfel i alla fall. Knappast fel tändinställning heller. Dom är ganska kinkiga utan dysan. Hur beter den sig när den dör? Som för mycket eller för lite bränsle? Att du provat...
  7. M

    Yamaha Viking 3-erfarenheter?

    Haha, självklart!
  8. M

    Yamaha Viking 3-erfarenheter?

    Wow. Megabump av "Mickesrx" På dagen 11år sen någon svarade i denna tråden, som tom startade 2004. Men det är skillnad på fastkörning och fastkörning. Jag har suttit duktigt tom med min ultralätta Aktiv Karibo. Men ju tyngre skoter, desto jobbigare.
  9. M

    Värme Venture 480tf 1998

    Jag skrev det visst inte, men jag har en Venture 500xl 2002 med fläktkylning. Motorn är nog lika, men det är inte samma chassie som din. Varm vid fötterna blir den. Farsans Yamaha Viking likaså. (Fläktkyld) Jag har dock inte märkt att bromsskiva och växelhus blir särskilt varmt. Jag har tom...
  10. M

    Värme Venture 480tf 1998

    Det blir varmt vid fötterna, framförallt på luftkylda. Känn med handen när du varvar motorn. =Blåser varmt. Det blir oftast varmare på vänster sida eftersom fläkten oftast sitter på höger sida av motorn och trycker luften igenom åt vänster. Gamla Aktiv Karibo'n blir inte varm vid fötterna, men...
  11. M

    Byte av startsnöre, exciter 2 - 97

    Hela startapparaten sitter oftast bara med fyra skruv. Isärtagandet är logiskt. Svårigheten ligger i att få returfjädern lagom spänd. Jag brukar spänna den, så att med helt utdragen lina, kan man vrida remskivan ca 1/4 dels varv till, innan fjädern tar stopp. Fjädern få aldrig bottna.när du...
  12. M

    Mountain Max 700 -97 ingen gnista

    Så det skiljer mellan en 500xl och en Mountain Max då tydligen. Inte häpnadsväckande, men lustigt att man har olika beteende. Borde vara enklare att ha en standard inom Yamaha kan man tycka.
  13. M

    Mountain Max 700 -97 ingen gnista

    Nope, fel! Inte på min Venture XL 2002. Stannar även på tomgång. Det står tom i instruktionsboken att man kan testa TORS med att hålla tillbaka gasens fjäderbelastade brytare i "gångjärnet" och gasa. Då ska den stanna.(Om man inte släpper gasen så förgasarbrytaren slår ihop igen givetvis) Säkert...
  14. M

    Yamaha vmax 500 går som skit efter en paus på 30min.

    Cylindrarna kan inte tända samtidigt. En 2cyl motor har andra kolven nere i botten när andra tänder högst upp. Tycker också det låter som om den går på ena cyl bara.
  15. M

    Mountain Max 700 -97 ingen gnista

    Alla TORS som jag sett, har man satt ur spel genom att koppla ihop de två kablarna vid förgasaren med varandra. Isärdragna blir det ingen gnista. Om en av brytarna är kass så blir det ingen gnista heller, så därför ska dom kopplas ihop.