Värme Venture 480tf 1998

Matissen

Medlem
18 feb 2019
5
0
1
45
Umeå
Hej. Har lyckats hitta en Venture från 1998 sol endast gått 220mil och är mycket fin. Enda tidigare skotern jag tidigare haft är en Arctic panther mountain cat 440 från 1990.

Idag när jag var ute och körde venturen som verkar gå som den ska så märkte jag efter ett tag att jag var alldeles varm om fötterna. Ute var det bara -3C. Jag kände på fotstöden på båda sidor som båda var riktigt varma. Ska det vara så? På panthern har jag inte upplevt liknande. Sedan ligger ju bromsskivan alldeles brevid avgasröret så skivan var mycket varm, nästan het. Jag antar det är från avgasröret och inte att bromsen ligger på eftersom den verkar rulla fint.

Vad tror ni om ovan? Och är det något mer jag bör kolla på den innan jag kan slappna av och lita på att allt är som det ska :)
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.274
124
63
49
Orsa
Kylarna sitter under fotstegen på denna modell så allt är nog i sin ordning =)
så länge inte bromsen ligger an så är det ingen fara
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
131
4
18
Ludvika
Det blir varmt vid fötterna, framförallt på luftkylda. Känn med handen när du varvar motorn. =Blåser varmt.
Det blir oftast varmare på vänster sida eftersom fläkten oftast sitter på höger sida av motorn och trycker luften igenom åt vänster.

Gamla Aktiv Karibo'n blir inte varm vid fötterna, men den styr ut luften framför vindrutan. Detta för att det inte ska bli is på fotstegen.
 

Matissen

Medlem
18 feb 2019
5
0
1
45
Umeå
Jag är med. Misstänkte nästan det. Och på höger sida antar jag värmen kommer från avgassystemet som ligger alldeles intill. Det är också detta som gör bromsskiva och växelhus varmt.
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
131
4
18
Ludvika
Jag skrev det visst inte, men jag har en Venture 500xl 2002 med fläktkylning.
Motorn är nog lika, men det är inte samma chassie som din.
Varm vid fötterna blir den. Farsans Yamaha Viking likaså. (Fläktkyld)

Jag har dock inte märkt att bromsskiva och växelhus blir särskilt varmt. Jag har tom batteriet bara cm från ljuddämparen med en tunn plåt emellan.
 

Matissen

Medlem
18 feb 2019
5
0
1
45
Umeå
Ok. Måste kolla lite mer på det. Nu ligger ljuddämparen bara någon cm från skivan.

Hissade upp den bak och kund snurra mattan genom att rotera sekundärvariator så bromsen torde så inte ligga på. Men något måste blivit riktigt varm där förut för plast i närheten har deformeras av värme. Alltså innan jag köpte den. Undra vad det kan bero på.