Aktiv Karibo -90 Ingen tomgång

matte75

Medlem
8 mar 2009
21
0
1
Hej.

Har fått en Aktiv Karibo 1990 med ingen tomgång.
Funkar o starta den,men man för ej släppa gasen för då dör den..
Har gjort rent flottörhuset o lågfartmunstycket.
Har satt en strippa på returen från t-korset vid förgasaren,det saknades något som kallas dysa där tror jag.
Inget funkar för mej.
Har ni några förslag??
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.581
788
113
Kramfors
Rengjorde du lågfartsmunstycket med ståltråd för de duger inte blåsa ur det!
De där med T-kors och strippa och dysa förstår jag inte vad de menas? Vad är en dysa är de en primerpump? Har du provar skruva på bränsleblandskruven så den får rätt mängd soppa på tomg? Har skotern primerpump? Om den nu har primerpump så kan den läcka soppa hela tiden och då surar den ner sig på tomg = omöjligt att hålla tomg.
 

matte75

Medlem
8 mar 2009
21
0
1
Japp med ståltråd.Dysa är en sorts reducering va jag förståt som ska sitta på returen för att förgasaren har överkapacitet.
Bränsleblandskruven har jag varit o justerat på men ingen skillnad.
Primer har den,så jag får kolla om den läcker något👍
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.581
788
113
Kramfors
Ang dysan så låter det som en höjkompenseringsmakapär som kom bet senare på Rotax och Polaris så jag är ytterst tveksam till att Aktiv hade de redan 1990 men vem vet för jag hittar inga sprängskisser. Polaris och Rotax självregelarande systemen funkar genom att reducera avluftningen till förgasarna och de stryper i sin tur soppamängden de systemet är höjdkänsligt dvs höjden över havet bestämmer bränsleblandningen. Om du mixtrat med avluftsslangar från förgasaren typ strypt dem så får den inte soppa som den ska. Öppna alla slangar från förgasaren utom bränsleledningen såklart. Alla andra små slangar ska va öppen då funkar den som en vanlig förgasare om den nu har eller har haft höjdregleringssytem. På Rotax o Polaris måste man bestycka om förgasare om man kopplar bort höjdregleringen men om nu Aktiv har de också så vet jag inte om de behövs bestyckas om?
Har du en sprängskiss på detta system?
Ang testa om primern läcker så viker du bara ihop bränsleslangen från primer till förgasare och provkör.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.581
788
113
Kramfors
Jag har aldrig sett ett sådant bränslesystem ser nästan ut som eldriven bränslepump? Men om jag får gissa pumpar bränslepumpen runt soppan hela tiden typ som på en insprutare oavsett om de är vanlig vacumpump eller eldriven. De ser bara ut som förgasaren får soppa via ett T-kors så de blir lägre bränsletryck än med ett normalt bränslesystem där pumpen är kopplad enbart till förgasaren. De ser med andra ord inte ut som ett höjdkompenseringssytem. Kommer de soppa från pumpen om du drar i dragstart med slangen lös från förgasare?
Ett vanlig fel på motorer som tappar tomg och surar ner sig (med vacumpump) är att bränslepumpens membran läcker in soppa via vacumslangen som driver pumpen då surar motorn ner sig totalt på tomg och går allmänt fett även på högre varv. Vevhusslangen är kopplad mellan vevhuset på motorn och pumpen den driver pumpen med vacumpulser från vevhuset . De är lätt att testa läckage de är bara rycka lös slangen från vevhuset o suga i den. De ska va tvärstumt man ska kunna suga fast tungan i slangen kopplad enbart till pumpen och de ska inte gå blåsa i den heller.
 

matte75

Medlem
8 mar 2009
21
0
1
Det är en vacumpump.
Det kommer soppa om jag tar lös slangen o drar i startsnöret,inga mängder men det kommer.
Ska kolla det med vevhusslangen.

Tack för tipsen
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.581
788
113
Kramfors
De duger om de kommer lite bränsle stötvist de behövs inte mycket för att hålla flotörhuset fullt och de ska absolut duga till bara tomgångskörning. Då hoppas vi på läckande pumpmembran,,,,
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
131
4
18
Ludvika
Karibo har en dysa i returen. Allihopa från 1986 till 1990.

Dom har CDI efter 1987 ca, så en 1990 har då inga brytarspetsfel i alla fall.
Knappast fel tändinställning heller.

Dom är ganska kinkiga utan dysan.

Hur beter den sig när den dör?
Som för mycket eller för lite bränsle?

Att du provat och misslyckats med tomgångsjusteringen förutsätter jag.

Feljusterad chokevire?
Spricka i insugsgummit?
Vakuumläck i packboxarna?
Den tjuvdrar inte i variatorn, vilket är vanligt på Karibo. Speciellt med alla vikter på plats?
 

matte75

Medlem
8 mar 2009
21
0
1
Skoter dör direkt när man släpper gasen
Dom andra frågorna har jag kolla av o dom är okej..
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
131
4
18
Ludvika
Beter den sig som för mycket eller för lite bensin? För mycket så blöddrar den, speciellt om man ökar varven på lågvarv.
Jag fick ett sandkorn i flottörventilen en gång. Startade knappt, och gick inte under halvgas.

Sitter nålen rätt?
Flottörnivå?
Flottörventilen tätar som den ska?

Min Karibo spökade lite i fiol. Haldåligt över hela registret, och ojämn tomgång.
Lite som vakuumproblem.
Det var en spricka i bränsleslangen till förgasaren, EFTER returen.
Det läckte inte ut, konstigt nog, utan föreföll snarare suga med luft. Var det undertrycket skulle ha kommit ifrån har jag dock inget svar på.

Kolla om bränsleslangen tätar riktigt på tankanslutningana, eller om det suger med luft där. Jag har för mig, att även utloppet till pumpen (dvs tur) sitter ovanpå tanken med en pickup som hänger ner i tanken.. Så det läcker inte nödvändigtvis UT om den är otät
 
Last edited:

matte75

Medlem
8 mar 2009
21
0
1
Hej.
Nu har jag bytt insugsgummit o bränslepumpen.
O nu går skotern på tomgång.. toppen
Men jag fick ett annat problem...
O de är när man ger på gas så bara dör den.va lyckas man göra för fel??:rolleyes::rolleyes:
 

Harry87

Välkänd medlem
4 jan 2013
208
3
18
Norrbotten
Hej!
Jag undrar om du fått bukt med problemet?
Jag har en -89a som på sistone har blivit svårstartad. När man fått i gång den så dör den när motorn blivit varm.
Även den har luftbubblor i bränsleslangen.
Har inte hittat orsaken till detta.
Bytte senast pump+insugsgummit.
Nya soppaslangar nästan nyss bytta.
 

inkko

Medlem
13 feb 2013
32
4
8
Kiruna
Dysan är ett munstycke kommer ej ihåg storleken men 150 går nog bra att sätta i slangenT-kopplingen är till för att bränslet skall rotera, blev för varmt under huven med ånglås som resultat.Väldigt tätt under huven på dom.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Kidnappar mig in i en gammal tråd då jag har problem med ånglås som nämns här.

Karibo har en dysa i returen. Allihopa från 1986 till 1990.
Nä nu får jag allt rätta dig, 1986 hade inte retur alls. Jag har både skoter och sprängskiss som visar att så är fallet.

Dysan är ett munstycke kommer ej ihåg storleken men 150 går nog bra att sätta i slangen. T-kopplingen är till för att bränslet skall rotera, blev för varmt under huven med ånglås som resultat.Väldigt tätt under huven på dom.
Då jag saknar returen och har problem med ånglås så tänkte jag eftermontera det. Vad behöver jag? T-kors och munstycke enligt ovan men hur grov är returslangen och hur får man in returen i tanken?
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
131
4
18
Ludvika
Nä nu får jag allt rätta dig, 1986 hade inte retur alls. Jag har både skoter och sprängskiss som visar att så är fallet.
Jag har en Aktiv handbok som täcker från 1986- 1990, och bara retur på alla.
Men det är ju möjligt att det eftermonterades på tidiga 86 pga just ånglåsproblem. Tyvärr nämns inte dysans storlek någonstans, och jag har inte sett min egen för att kunna ge en uppskattad hålstorlek ens. Inte ens om det är typ "stort eller litet hål."...