Senaste material av Leif

  1. L

    V-Max ( 1993 --> ) Boggie sänkning / Chassie höjning... ?

    Agge. Som jag skrev tidigare så är det boggibyte som gäller för att få längre fjädringsväg. DropBrackets är i ditt fall plåtarna som jag talade om. Men man vet inte om alla kan dessa facktermer. Så därför använder man mer jordnära uttryck. Dessa är inte svåra att tillverka. En rondell och en...
  2. L

    Hur gammal är alla?

    Det är väl ingen som tror att skoter är billigt. Eller har jag missat något. Nä. Skotersporten är en dyr historia. Men motorbyggandet är extremt roligt. Tyvärr lite kostsamt, Å andra sidan så vore det billigt skulle var enda skoter ägare åka omkring med över 150 hk. Men jag trivs.
  3. L

    Exciter

    Det beror på vilken Exciter du menar. -89 till -92 har man ungefär samma motor. På vanliga EX 570. Sedan kom det en EX570 SX. Den har en annan portning och ger därför mer effekt redan i originalutförande. På 70 talet fanns en EX 340 och en 440. Men dom menar du nog inte. En -89 EX 570 med...
  4. L

    RS Venture TF ?

    TF eller inte. Det spelar ingen större roll. TF upplevs som att den går något mjukare med sin flipp. Men den är lång. 384 cm är en lång matta. Buss känsla. 365 som den utan flipp, är också lång. Upplevs ungeför lika långa. TF har gas dämpare, det saknar Venturen. TF går att backa med i snö, det...
  5. L

    V-Max ( 1993 --> ) Boggie sänkning / Chassie höjning... ?

    Börja med att byt dämpare. Har den suttit där sedan 1995 så behöver den bytas. Det finns egentligen inga knep för att höja boggin. Eller som jag förstår det, du vill ha längre fjädringsväg. Då är det bara att byta boggi. Men ska man bara få chassit högre upp, så går det att montera plåtar vid...
  6. L

    RS Venture TF ?

    Hej Uzack. Jag föreslår att du vänder blicken lite till. Venture är en bra maskin, inget snack om den saken. Flipp eller inte, spelar ingen större roll. Motorn fungerar mycket bra och är bränslesnål. Mest bara fördelar alltså. Men du säger att du ska åka mest på led och mest själv. Då föreslår...
  7. L

    Hur gammal är alla?

    Mycket skoter har det blivit. Jag tog över familjens Ockelbo 600 -76 då den var ett år gammal. 1980 blev det en Yamaha ET250 som Mats Öhman tävlat en säsong med. 1982 köptes den första nya skotern en ET 340 -82 den hade jag kvar i 2 säsonger Tävlade med den i skotercross. 1984 köptes en EC 540...
  8. L

    Showdown In Piteå

    Tänk på att Spunkbastards har alla filmrättigheter. Det stod klart och tydligt på alla afficher och i all marknadsföring. Slå ett mail till Spunkbastards innan du lägger upp någon film. Så det inte blir tråkigheter med filmrättigheterna. Man filmade ju för två olika filmer under Showdown...
  9. L

    Import av snöskoter

    Om jag inte är helt felinformerad så har SvenskBilProvning AB (SBP) en avgift på registreringsbesiktning som ligger på 750 kronor. Det tillkommer inga avgifter på detta. Om man inte har en instruktionsbok för aktuell modell där man kan se vikt, effekt och bränsletankens rymd. Så måste man åka...
  10. L

    yamaha v-max

    Valet mellan en 500 eller en 600 är för mig ganska enkelt. 500 twin är lättkörd, men ack så törstig. Känns lite klen dessutom. 600 trippel har mer ork och lägre bränsleförbrukning. Något tyngre i framvagnen men inget man upplever som en nackdel. 600 Twin är inget jag skulle leta efter, utan gå...
  11. L

    V-max 600, orginal kedjan är svindyr!!

    Jag är inte riktigt säker på vad det sitter för drev på just den modellen av skoter. Men om axlarna har samma storlek och splinsning som dom flesta andra V-max och SX. Kan han med fördel köpa Polaris drev och kedja. Med nya drev och en ny kedja kommer han undan med ca 2000 kronor. Dom finns på...
  12. L

    Köpa turbo till rx-1

    Det är nog troligt att dom skickar olika vikter mellan modellerna. Dockvet jag inget om det. Men vi använde RX1 HeavyHitter kittet till RS:en. Man kunde även använda RS:ens originalvikter och tynga den längst ut med 4,7 g nit. Då fick man samma resultat. Det hålet är tomt på RS:en. Dock vet jag...
  13. L

    Köpa turbo till rx-1

    Snowmobile/skoterleden.net projektskoter RS Turbon. Där använder vi just det kit som Micke talar om. Helix-vikter-primärfjäder. Det tar ca 40 minuter att montera. Bara följa anvisningarna till en standard RX1 så fungerar det riktigt bra. På RS:en. På RX1:a får man nog vikta på lite till. En...
  14. L

    Srx

    Vår standard (oportade) -01 SRX som vi kör backe med. Racing 1000 Den har med v-forse III reeds och en Bender slutburk. 147,3 HK. Helt standard så gav motorn 145,7 HK i bänken. Så effekten ökade inte speciellt mycket på toppen. Men OJ vilken skillnad i mellanregistret. Den ökade ca 20 hk vid...
  15. L

    400 hk???

    Enligt Torbjörn Olofson så har man bänkar RX1:an hos MC-Xpress till 440 hk. Efter den senaste uppgraderingen. Det är inget feltryck. Snowmobiles projektskoter RS Turbon krämar ur sig 223 hk med en turbo, som i storlek skulle passa bättre på en pocketbike, i jämförelse med turboaggregaten som...