Import av snöskoter

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Om man köper en skoter i t.ex. Finland.
Så måste man i Sverige betala skrotningsavgift + besiktning av skotern för att få registreringsplåt.
Totalt går detta som man inte kommer undan på 1700 + 1750 = 3450!!

Samma måste ju gälla eu mopeder,?? Hur fan kan dom då sälja dom för 6900 när själva skrotningsavgiften + registreringen går på 3450??

Eller betalar provat personer 3450 och företag lägre??
Förbannade idiotiska sosse system.
 

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
köper du en skoter från finland så kommer du troligen att gå plus ändå. skrev i ett annat inlägg om tex om du köper en xc700sp -01, kostar ca 3500euro och för att få det i svenska kronor tar du 3500 * 9.3=32000 (ca) sen minus momsen på det 25% alltså 32000 * 0.75= 24000 (ca) plus 3500 =27500kr.

Köper du i finland ligger billigast xc700sp på blocket på 33000kr

ett ännu bättre exempel är Lynx enduro 700sp, jag räknade ut att du kommer undan med ca 8-12tusen kr genom att köpa i finland.
 
E

Ej medlem/Inloggad

minus momsen???
Sen när slipper en privatperson betala moms på ett laglit sätt?
Momsen skall betalas i det eu-land där varan handlas, är till 90% säker att det är så.
 

Daque

Aktiv medlem
24 apr 2005
82
0
6
36
jgi
joo klart du måste betala moms, men du kan ändå göra en bra affär det brukar gå och pruta ganska bra på priserna. och jag har då bara behövt betala ca 1000-1500 kr när jag har tagit över skotrar från finland
 

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Om jag inte är helt felinformerad så har SvenskBilProvning AB (SBP) en avgift på registreringsbesiktning som ligger på 750 kronor.
Det tillkommer inga avgifter på detta. Om man inte har en instruktionsbok för aktuell modell där man kan se vikt, effekt och bränsletankens rymd. Så måste man åka till en vägstation och väga skotern fulltankad. Det kostar extra.

Men det som är det stora problemet med att få skotern registreringsbesiktad hos SBP är EG-försäkran. Detta papper talar om att produkten motsvarar tillverknings- och material- och arbetsmiljökrav som EU kräver.

Detta kan man bara få av tillverkaren eller importören.

Ska man importera från Finland som är med i EU så ska man kräva att få med instruktionsbok och en EG-försäkran. Köper man av en handlare så brukar detta inte vara något problem. Men köper man av en privatperson så blir det genast stora problem. Då du måste köpa intyget av den svenska importören. Om nu den svenska importören släpper intyget, vill säga.

Så kostnaden för att registrera en skoter i sverige är 750:-. Plus intyg om EG-försäkran, Effekt, Tankrymd och Totalvikt.