Vad har ni i ryggsäcken?

Jameson

Banned
8 sept 2009
102
0
6
Hallå!

Alla som kör freeride verkar ha ryggsäck på sig. Så berätta vad har alla i sin ryggsäck?

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Jag kör men tankväska och den innehåller tändare, tändstickor och toapapper i separata vattentäta plastpåsar.
Karta, kompass och ledlampa om skoterledskartan i GPSen skulle strejka.
En vattenflaska, mackor och alltid en kanna varm choklad.
Ett extra par handskar och en klätterlina för att dra hem eller loss en likasinnad. :)
Kameran och mobilen har man i värmen under jackan för att spara batteritid.
Summa ett par extra kilo som man inte bör vara utan.

Det var en hel del som jag inte åker utan.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Spade, tändstickor, extra vantar, snöre (ifall magnapull snöret går av), tampong!! (är helt suveränt att doppa ner i tanken när det är svårt att tända en brasa :p ), liten skruvmejsel med massa bits, kompass fastsytt på ryggsäcken, teleskop grillpinne, kniv, liten ihopfälld såg, toapapper i påse, brukar även ibland ha en 3e extra rem, extra glas till glasögonen (vita), + nån macka som ovanstående skrev.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.305
1.120
113
Stora Blåsjön
Brukar ha, vattenflaska, tändstift, 2taktsolja, startsnören, kniv, liten såg, tändstickor, skiftnyckel och ett par extra handskar. Sen en smidig spade som vi brukar turas om att bära, den som kör fast mest får ha spaden :)

Men ska försöka klämma in någon förvaring i skotern så man slipper ryggsäcken för jag föredrar att köra utan.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Brukar inte ha ryggsäcken på mig då den bara känns som den är ivägen, så jag brukar spänna fast den i pakethållaren.

Har mina saker ganska utspritt i skotern (dynan, ryggsäck och ett litet fack i lådan som sitter ovanför luftburken.

Så här har jag spridit ut alla sakerna

Dynan: En liten påse med verktyg och en ask tänkstickor som är igentejpad med silvertejp så den är vattentät.
ett extra per tändstift
en extra buff
ett par tunnare extra handskar
halvliters cola flaska med vatten (ibland är det dricka ist)
en liten chokladbit (Otroligt vad man uppskattar lite choklad fram mot eftermiddan efter en lång dags körning, man blir mkt piggare fort)

Ryggsäck:
En liten ihopfällbar spade med både såg och ishacka inbyggt.
En ihopfällbar såg
Ibland nå mer mat (macka, korv lr nått sånt)

Lådan över luftburken:
Mer verktyg och även en likadan ask med tändstickor som finns i dynfacket.

Sen brukar jag även ha lite saker i fickorna:
Ett multiverktyg
Digitalkameran
GPS (som jag ska försöka montera på styret tills i vinter)
å lite mer saker.

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Spade, tändstickor, extra vantar, snöre (ifall magnapull snöret går av), tampong!! (är helt suveränt att doppa ner i tanken när det är svårt att tända en brasa :p ), liten skruvmejsel med massa bits, kompass fastsytt på ryggsäcken, teleskop grillpinne, kniv, liten ihopfälld såg, toapapper i påse, brukar även ibland ha en 3e extra rem, extra glas till glasögonen (vita), + nån macka som ovanstående skrev.

Tampong, damn va smart! Att man inte tänkt på det tidigare!

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
En termos med varmvatten inlindad i ett par handskar för isolerande verkan(har ett par handskar gjorda för överlevnad i Sibirien). En tupperware-burk med ett par knäckebröd med ost.

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Kör aldrig med ryggsäck och på nyskotern finns det ju inga fack heller. Får helt enkelt nöja mig med reservrem och verktygssats under huven + ev kontokort/kontanter och tändstift i jackfickan.

Tycker att det verkar onödigt /obekvämt att köra runt med ryggsäck och spade på ryggen? :confused:

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Är samma för mig som för Tronic, jag kör bara med verktygen som följer med skotern + att jag har lagt till nått verktyg också. Men ett par extra handskar och en mössa får ligga i mitt riktigt lilla fack i dynan. Kan då säga att den mössan och handskarna är varma och goa när man ska använda dom ;)

Enda gången jag har ryggsäck är då man har planerat in nån grill tripp så man får med sig korv osv.

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
ibland har ja ryggsäck men annars trycker jag ner allt i facket på dynan och då äre korv, senap, ketchup, teleskop grill pinne, paus cola som köps på OK, mössa och handskar. tändare har ja i jackfickan likaså mobilen. :)

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
39
kiruna
2 extra stift.
1 extra variatorrem
spade
GPS
extra handskar
litet liggunderlag.
samt första förband med tändstickor och sånt.

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
har bara fika i ryggsäcken ;)

men i dynan har jag spade, yxa, kniv, såg, tändstickor, mössa, handskar, verktyg, rem, stift, olja.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Tycker att det verkar onödigt /obekvämt att köra runt med ryggsäck och spade på ryggen? :confused:
Ja åker du på Konsum och köper en ryggsäck kan jag garantera dig att det blir obekvämt, men köper du en "riktig" (lite dyrare) ryggsäck/vandringssäck med diverse dreda rammar och avlastningsremmar så blir det näst intill riktigt skönt + att det skyddar ryggen lite till även fast jag då har ryggskydd=P

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Men satan vad endel verkar ha med sig mkt när dom kör skoter :O tamme fan halva lägenheten/eller huset :D Nämen de är ju bra om de skulle gå åt h-vete som sagt de kan ju göra de ibland.

Själv kör jag aldrig någonsin med ryggsäck typ, vet inte riktigt varför? bara allmänt drygt kanske. De ända jag har med mig är reserv rem, 4 par stift, tändstickor/tändare och självklart snuset !

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Ja åker du på Konsum och köper en ryggsäck kan jag garantera dig att det blir obekvämt, men köper du en "riktig" (lite dyrare) ryggsäck/vandringssäck med diverse dreda rammar och avlastningsremmar så blir det näst intill riktigt skönt + att det skyddar ryggen lite till även fast jag då har ryggskydd=P
Fast det motiverar ju inte hurvida det är nödvändigt eller inte. Tycker som Mountain Max att det verkar onödigt att plocka med sig halva huset.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Fast det motiverar ju inte hurvida det är nödvändigt eller inte. Tycker som Mountain Max att det verkar onödigt att plocka med sig halva huset.

Beror juh givetvis på körningen, om jag är runt lederna här hemma behöver jag inte nån ryggsäck iof men när jag är 10 mil från stugan/närmsta hus vill jag vara säger på att jag klarar mig om det skulle hända nånting.....

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Beror juh givetvis på körningen, om jag är runt lederna här hemma behöver jag inte nån ryggsäck iof men när jag är 10 mil från stugan/närmsta hus vill jag vara säger på att jag klarar mig om det skulle hända nånting.....
Just så är de jag oxå tänker. Bättre att ha de med sig och inte behöva använda de än att behöva sakerna å så ligger dom kvar hemma..