Två hål i väggen, nått för SNOFED

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
arjeplogarn:
Jag gillar såklart också komposit, vem gör inte det? Det hela har bara en hake, det är inte riktigt konkurrenskraftigt än prismässigt (sist jag läste). Yamaha har ju haft komposit som håller lampa mm hela tiden Nytron funnits, dock inte på några strukturellt bärande detaljer (såvitt jag vet). Inget mer revolutionerande än att enheten där BRP har sin lampa och instrument i XPn består av komposit. Men du kanske bara vill tycka att Yamaha är mest revolutionerande, :)
Du säger det själv. Strukturellt bärande detaljer. Jag har inte så mycket till övers för Yamaha i övrigt.
"enheten där BRP har sin lampa och instrument" - När vi kommer in på pyramidramen är vi inne på delar som verkligen ger skotern styvhet och styrka. Yamaha var först med att sätta komposit i en så bärande detalj. För det är ju viss skillnad mellan enheten där lampa och instrument sitter och pyramidramen, eller hur?

S

StoxResearch

arjeplogarn:
Ja, förlåt. Var svårt att tolka annorlunda, :) Jag är egentligen emot nästan alla regleringar, men ifall det ändå görs så ska det göras på sådant sätt att det blir maximal utväxling på åtgärderna. Att reglera små branscher är något som verkligen knappt ger någon nytta på det man vill komma åt, men däremot exploderar kostnaderna. Bättre i så fall att reglera de största källorna så att enhetspriset påverkas så lite det bara är möjligt. Som det är nu så är jag precis som du införstådd med hur den politiska verkligheten ser ut, men jag ser det inte som hopplöst. Det kan vända, till dess är det bara att stå emot stormen, :) Att Sverige har fått den regering vi nu har är för mig ett mirakel, men det bevisar att allt är möjligt.

Du, vi måste vara försiktiga med politik här, :p

Yamaha använder INTE komposit som någonting bärande, endast för att hålla lampan och ytterplasten, that's it. Knappast något strukturellt bärande med det. Kompositpyramiden går på sin höjd att använda som marknadsföringstrick. Eller så har jag missförstått det, söker nakenbilder nu, :)

EDIT: Här har du. Nytro 2008, http://www.amsnow.com/sno/dynamic/viewimage.aspx?filename=sno-f20307_60-500.gif

I bilden syns det tyligt. Det strukturellt bärande är det som finns runt motorn, samt tubstrukturen framtill. Kompositdelen som bär lampan är inte ens med på bilden. Inte ens ifall man skulle göra den bakre strukturen som håller styrstång och kylare av komposit skulle man kunna beskylla den för att vara bärande. Yamaha var jävligt snabba och duktiga på "Controlled Flow Casting", därför närmade de sig ett tag. Nu är de andra ikapp; XP, Rush. Arctic vet jag inte, har inte detaljstuderat. Jo, förresten, nya Sno-Pron är också grym.

Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
arjeplogarn:
Ja, förlåt. Var svårt att tolka annorlunda, :) Jag är egentligen emot nästan alla regleringar, men ifall det ändå görs så ska det göras på sådant sätt att det blir maximal utväxling på åtgärderna. Att reglera små branscher är något som verkligen knappt ger någon nytta på det man vill komma åt, men däremot exploderar kostnaderna. Bättre i så fall att reglera de största källorna så att enhetspriset påverkas så lite det bara är möjligt. Som det är nu så är jag precis som du införstådd med hur den politiska verkligheten ser ut, men jag ser det inte som hopplöst. Det kan vända, till dess är det bara att stå emot stormen, :) Att Sverige har fått den regering vi nu har är för mig ett mirakel, men det bevisar att allt är möjligt.

Du, vi måste vara försiktiga med politik här, :p

Yamaha använder INTE komposit som någonting bärande, endast för att hålla lampan och ytterplasten, that's it. Knappast något strukturellt bärande med det. Kompositpyramiden går på sin höjd att använda som marknadsföringstrick. Eller så har jag missförstått det, söker nakenbilder nu, :)

EDIT: Här har du. Nytro 2008, http://www.amsnow.com/sno/dynamic/viewimage.aspx?filename=sno-f20307_60-500.gif

I bilden syns det tyligt. Det strukturellt bärande är det som finns runt motorn, samt tubstrukturen framtill. Kompositdelen som bär lampan är inte ens med på bilden.
Nytro 2010. Kanske har jag läst på fel ställen men i och med lanseringen av den så ska Yamaha börja använda sig av bärande komposit.

Anledningen till att jag sa att Yamaha visar framtiden och liknande floskler var 1. Jag inte tidigare hört talas om någon som använt komposit annat än som just instrumenthållare samt 2. att jag tror stenhårt på komposit, faktiskt så mycket att jag flertalet gånger funderat på att börja med just komposittillverkning.

edit: http://www.yamaha-motor.com/sport/products/modelfeatures/625/0/features.aspx
"Composite upper skeleton
The headlight assembly and upper portion of the FX Nytro MTX SE 153 is supported by a super-lightweight composite framework. By using a rugged, high tech composite material as the structure for the top portion of the sled, Yamaha engineers were able to keep the mass centered low and deep in the chassis."

Först läste jag Yamaha_nisses inlägg om att pyramiden skulle vara i komposit (vilket jag klistrat in i inlägg #36). Bärande med andra ord. Sen läste jag ovanstående och jag kan inte tolka det på annat sätt än just pyramiden. Som är bärande. Om jag har tolkat fel så säg det gärna åt mig.

S

StoxResearch

arjeplogarn:
Jag kan inte minnas att jag läst det nånstans? Har du någon länk eller bild? Det är ganska troligt att framdelen är identisk med -08/-09, förutom ändringarna som gjordes -09. Kollade igen, står INGET om något sådant på American Snowmobiler.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
arjeplogarn:
Det strukturellt bärande är det som finns runt motorn, samt tubstrukturen framtill. Kompositdelen som bär lampan är inte ens med på bilden. Inte ens ifall man skulle göra den bakre strukturen som håller styrstång och kylare av komposit skulle man kunna beskylla den för att vara bärande.
Vi är båda på samma spår angående att det som finns runt motorn och allt annat i närheten är det viktiga. Men å andra sidan så är jag övertygad om att viss vikt måste man alltid ha där uppe(reglage å grejer) så då är det lika bra att göra det bärande. Hur Yamaha bygger grejorna nästa år har jag ingen aning om, men jag anser det vara ett enormt slöseri med energi om de inte ens gjort pyramiden anmärkningsvärt stark, dvs omkonstruering för det ser ju lite halvhjärtat ut nu, när de ändå bygger.

Last edited:
S

StoxResearch

arjeplogarn:
Ovanstående länk är till Yamahas sida. Som alla tillverkare så gillar de marknadsföring och överdrifter. Jag har sett bilder tidigare med "pyramiden" som håller lampan, och den verkar inte vara någon vidare bärande del. Den som söker han finner, sätt igång, :)

Jag tycker tvärt om att det verkar vara mycket eftertanke bakom Yamahas design. Stadig, men med tanken att försöka hålla vikten koncentrerad långt ner, precis vad de behöver. Nu är jag ingen maskintekniker, men hög tyngdpunkt jagar skräck i mig iaf. Jag kan en del fysik faktiskt. Därför är jag än idag skeptisk till pyramidchassin, just pga att vikten hamnar högt upp.

Ja, du har rätt. Den här tråden handlar ju faktiskt om eldrift egentligen. Vi slutar.

B

Biosteel

Stox:

Biosteel: Mycket av vad du säger håller jag med om och jag tvivlar verkligen på att vi påverkar klimatet så mycket. Men, det är viktigt att veta att den politiska konsensus som råder är övertygad om att polar-isarna är borta om 10-15 år. Det gör att vissa politiska beslut framstår i ett annat ljus. Som just detta med reglering av utsläpp, det mesta som går att reglera är reglerat till den punkt att det skulle gå ut över skatteintäkterna(den reglerade affärsidén skulle inte längre vara kommersiellt gångbar) om man reglerade mer. Hela Europa har kommunistiska värderingar kvar i någon form. Och därför är skatteintäkter viktiga för politikerna som gör alla viktiga beslut. Kom ihåg att det inte var mer än ett 20-tal år sedan England var kommunistiskt och Italien kom ur kommunismen för 7 år(?) sedan. Med andra ord, politikerna har måste böja sig efter den miljöhysteri som råder samtidigt som de inte får reglera bort skatteintäkterna. Att då ge sig på skotern är lätt, små skatteinkomster blandat med stora utsläpp.

Än en gång, jag är varken miljöpartist eller kommunist. Tycker bara att de flesta saker är lätt att rationellt förklara och vill gärna göra det. Att jag misslyckades på första försöket är smällar man får ta.:eek:

arjeplogarn:

har du sett filmen bowling for columbine ? hela amerikanska köper vapen och ska försvara sig till sista tand. då måste man ju få fråga vem dom ska försvara sig emot. i det stora hela så försöker dom försvara sig från sig själva. på samma sätt skrämmer dom upp oss att betala extra skatter för att skydda oss för vi kommer ligga under vattnet oxå vidare.

nu vart jag lite nyfiken så du menar att england ha varit kommunistiskt för ett 20 tal år sen och ändå kan jag svära på att england har följt en liberal linje dom senaste 100 åren. och italien svarar jag inte på dom har alltid varit en klass för sig. men om man nu ville lösa en kris som denna så fattar jag inte att det är alltid pengar som måste pungas ut från folket.

helst i massor allra hellst skulle man ju förmodligen sälja bilen skotern motocykeln eller vadfan man nu har och sen börja åka flygplan och buss för att skatta bort alla pengar.

men så fort det händer nånting så är det alltid från folket som de ska pungas ut med pengar. politikerna är så dumma och trångsynta som tror att pengar löser allt (men nu vet vi ju att dom ska kunna betala sina egna feta löner i dom här dåliga kristiderna):ciao:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Att England var kommunistiskt 1989 har jag svårt att se .... Blev det fel Arjeplogarn eller har jag missat något under skoltiden?

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Ja det är som en del av er skriver att bara binda sej till förbränningsmotorn är att stanna i utvecklingen.
Skotern har ju i stort sett sett lika dan ut sedan den försata konstruerades jag rustar en olympiq från -71 o slås av att igentligen har inget hänt inget radikalt iallafall mer elektonik har man plockat i o vikten har ökat men annars ser den lika ut jag tror på elhybrid o med nano tekniken så kan man intergrera baterierna i ram/chassi o då kommer vikten ner till en nivå där olympiqen låg på börgan av 70-talet.
Vilket gör att motorefekten kan minskas o vi får ändå ett högre effekt uttag än dagens maskiner sedan tycker ju jag att ljudet av en -88 polaris 650 är det häftigaste som finns o idag så disainar man ljudet efter hur tex elbilen ska upplevas o det är ju bara jag som upplever att ljudet av en 650 är såotroligt speciellt dom jag möter kanche tycker det låter för djä... men lägg då in en mp3 spelare ihjälmen o koppla den till tummgasen så när du gasar då ökar ljudet i lurarna.
För några år sedan uttalade sej en känd data tekniker att om 30 år så kommer troligen en dator o väga 1,5 ton där är vi idag o vad väger en dator samma utveckling kommer elhybriderna o få.
Idag utvecklar man skotare som är på 14 ton o som drivs av en skotermotor (60hk).

Så inom en snar framtid så kommer vi oköra med elskotrar även om man kommer o gå vägen över elhybriderna.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Så inom en snar framtid så kommer vi oköra med elskotrar även om man kommer o gå vägen över elhybriderna.
Men då måste vi ha kvar luftledningarna så vi kan stanna och "tjuvladda".

Skämt åsido, människan har av naturen en drift att få mer och mer på alla olika sätt, många gånger sådant som vi inte behöver.
Se bara på mobilen, egentligen skulle det för de flesta räcka att ha en telefon vi laddade en gång i månaden eller året men istället bygger vi på med en massa energislukande finesser

Jag kan tänka mig att utveckling av hybrider, eldrift osv mer spetsar på att få ut mer hästkrafter under kortare perioder, typ det formel 1 har numera för att tillvarata bromskrafterna.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Problemet är väl snart löst, snart står det väl en "Vindkraftsnurra" på var mans berg. :)
:thumb:Underbart:thumb:, bara man kommer ihåg att bära hjälm när man ska fram och ladda...

BTW : Men om det är vindstilla då, de bidragstörstande vindkraftsutbyggarna behöver ju inte säkerställa ersättningsel för de dagarna.:faint:

:dance::dance:
Tänk om det gick att säga samma om medlemsskap i skoterklubb.
"Klubbkortet, snart i var skoterägares plånbok"