Rassel skrammel

nikespike

Medlem
16 feb 2009
18
0
1
Jag har precis köpt en xc 600 05:a, jag hör nått typ av skrammel eller rassel precis innan jag stannar efter att jag kört en stund, någon som vet vad det kan vara?

nikespike

Medlem
16 feb 2009
18
0
1
Nej jag är helt grön på detta har precis köpt skotern hos en handlare så jag får väl höra med dom om dom kan kolla på det fick ett år garanti på motorn vet inte om detta hör dit.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Har du elstart? i sånna fall är det inte ovanligt att det skrammlar. Syrrans skoter är exakt likadan precis innan den startar tror man att hela skiten ska skrammla i bitar. Har dock fungerat problemfritt sedan 02.

nikespike

Medlem
16 feb 2009
18
0
1
Har du elstart? i sånna fall är det inte ovanligt att det skrammlar. Syrrans skoter är exakt likadan precis innan den startar tror man att hela skiten ska skrammla i bitar. Har dock fungerat problemfritt sedan 02.
Har ej elstart!!

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Hör du ifrån vilken sida det är? så det inte är bara vikterna i variatorn som skramlar lite???

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
polarisarna brukar skramla lite grann ifrån primären men det beror uh på HUR mycket den skramlar.. lite rassel får du nog räkna med

nikespike

Medlem
16 feb 2009
18
0
1
polarisarna brukar skramla lite grann ifrån primären men det beror uh på HUR mycket den skramlar.. lite rassel får du nog räkna med
OK, den skramlar lite innan den varvar ner från 3500 till 2000varv, är det vikterna som skramlar?och kan man göra något åt det? smörja eller byta nått? Jag är tacksam för svaren /Niklas

B

Biosteel

alltså nu ska man ju inte vara dum.. men har man en skoter så blir man ganska paranoid (pratar av egen erfarenhet) och man tror att den rasar när som hellst men att dte rasslar ur en skoter ser jag som nånting helt normalt.

ja förståss om det inte är allt för mycket men jag tror dom flesta förstår vad jag menar.

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Jag har precis köpt en xc 600 05:a, jag hör nått typ av skrammel eller rassel precis innan jag stannar efter att jag kört en stund, någon som vet vad det kan vara?
Är inte det vanliga polaris-ylet när man bromsar/saktar in då?
Annars så krängningshämmarna kan skramla endel det brukar ju höras när man står still.

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Är inte det vanliga polaris-ylet när man bromsar/saktar in då?
Annars så krängningshämmarna kan skramla endel det brukar ju höras när man står still.

Har maskinen trailingarmar så kan det gott och väl vara krängningshämmarna.
Dom sitter i trailingarmen i ett plaststycke som brukar spricka sönder och då blir det kraftiga vibrationsljud, framförallt vid tomgång.

Bromskivan låter när maskinen rullar. Skramlar det vid stillastående och tomgång så kan man utesluta bromsskivan. (kedjesträckaren)

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Det står ju precis innan han stannar, så det kan vara så att skivan eller oket skramlar (skivan kan vara vind) hela tiden men att motorljudet dränker skrammlet vid högre varv

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Inspektera bromsklossarna. Är dom hela eller eller lösa, utnötta!
Hård spänd kedja brukar utgöra ett fasansfullt ojlud från sträckaren.
Kan ju även vara något lager som är på väg att skära.

nikespike

Medlem
16 feb 2009
18
0
1
Jag är redan tacksam för alla tips men jag ska förtydliga mig lite, det hörs när motorn ska varava ner från ca 3500varv till 2000 det är därför det hörs innan jag ska stanna men det kan även låta när jag står still och motorn håller på att varva ner eller om jag kör och släpper gasen i en nedförsbacke det hörs aldrig när jag håller gas varken när det går sakta eller fort. Jag tackar er som visar intresse/