Skotern skar efter köp

Reev 600SDI

Medlem
26 jan 2009
12
0
1
Skellefteå
Köpte skotern för typ en mån sen å nu har den skurit.
lämnade in den på verkstan å dom sa att den måste ha skurit för förra ägaren också, för ena kolven hade gått max 100mil men den andra cylindern/kolv är helt kass så det är bara att byta...hela kalaset skulle hamna på ca 12000 med ringar å allt.

jag har väll kört kanske 3 mil sammanlagt iår så man kan säga att jag blev blåst av förra ägaren. Som ljög när jag skulle köpa skotern jag frågade om han hade bytt kolvar lr gjort nått med motorn,men det hade han inte gjort sa han den jäveln:mad: vi skrev ett kvitto säljes i befintligt skick och allt var frid och fröjd tänkte jag. jag gjorde komp test på skoter vid köp av skotern och då var det bra 10kg på båda men nu när den skar hade ena 10 och den andra 8kg...

nu undrar jag om man kan ångra köp lr få säljaren att betala för reparationen ? nån som hamnat i liknande sits?

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
den kan skära ändå fast kompen va bra... men det räcker att de va nån repa kvar om den har skurit förut som ringarna nypit fast i!

Köpte skotern för typ en mån sen å nu har den skurit.
lämnade in den på verkstan å dom sa att den måste ha skurit för förra ägaren också, för ena kolven hade gått max 100mil men den andra cylindern/kolv är helt kass så det är bara att byta...hela kalaset skulle hamna på ca 12000 med ringar å allt.

jag har väll kört kanske 3 mil sammanlagt iår så man kan säga att jag blev blåst av förra ägaren. Som ljög när jag skulle köpa skotern jag frågade om han hade bytt kolvar lr gjort nått med motorn,men det hade han inte gjort sa han den jäveln:mad: vi skrev ett kvitto säljes i befintligt skick och allt var frid och fröjd tänkte jag. jag gjorde komp test på skoter vid köp av skotern och då var det bra 10kg på båda men nu när den skar hade ena 10 och den andra 8kg...

nu undrar jag om man kan ångra köp lr få säljaren att betala för reparationen ? nån som hamnat i liknande sits?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det finns en massa info om det redan i andra trådar på detta forum.
Börja med att läsa igenom dom.

Sök på ordet "köplagen".

Hoppas det löser sig för dig!

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Tyvärr, har säljaren sålt skotern i "befintligt skick" så kan du inte göra något, då du har godkänt allting

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Jo det betyder "i nuvarande" skick o du kan inte göra nånting åt saken tyvärr

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Kan man inte häva köpet när de händer nått sånt ? För han har ju inte upplyst köparn om vad som har hänt osv. Jag vet inte men det är jävulskt trist när nått sånt händer.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
45
Umeå/Boden
Som sagt sök på köplagen det finns många trådar om folk som råkat ut för samma sak

Enda jag kan rekomendera är att du pratar med firman som du lämnat in skotern till och fråga om dom kan skriva något sorts intyg på att skotern hade skurit innan du köpte den och att ena kolven är nybytt

Sen måste du dra han inför rätten och förlorar du där är det tyvärr du som måste betala rättegångskostnader så det kan också vara värt att överväga

Men lyckas du bygga ihop ett bra case kan det ju vara värt sätta dit honom

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Du måste ju då inte köpa ny cylinder! Lämna in den på omnikasilering så kommer du undan på en betydligt billigare summa.. Men det tar ju också sin tid

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
själv skulle jag faktist bli så för**nad så jag skulle personligen tagit med cylindern och åkt till tidigare ägaren och kört upp cyllindern i r*ven och bett han fara å flyga. sry för språket men så känner ja faktist mot sånna här saker som kostar skjortan.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Vad lär man sig av detta, jo, SKRIVER KOMPLITERANDE kvitton..

Dvs. skriver upp tex:

---------------------------------------------
Snöskoter (terängfordon) (reg nr) säljes av i köparen godkänt skick.
Säljaren uppger sig ha visat upp och berättat om alla eventuella deffekter.
Lista på defekter:
*
*
*
Extra tillbehör:
*
*
*

Andra notiser:
*

Underskrift säljare Underskrift köpare

Så skriver jag mina kvitton!
---------------------------------------------

I detta kontrakt/kvitto bekräftar köparen ha visat upp alla defekter..
Men säg att förre ägaren inte ägt skotern i mer än 100mil kan HAN ha köpt den i oveto om att nya kolvar sitter där..

Reev 600SDI

Medlem
26 jan 2009
12
0
1
Skellefteå
jag har messat säljaren och han påstår att han aldrig har skruvat i motorn och att han har kört 50-60 mil på 2 säsonger...lät lite tycker jag + att killen verkar vara en som mekkar själv. jag hämtade skotern på hans företag som han och hans kompis äger, så jag tror han fet ljuger. jag ska ringa tidigare ägare och höra hur långt den gått när hon sålde den. just det tidigare ägaren var en hon och hur många tjejer skruvar i skotrar ??? om det nu inte är en morsa till nån grabb.....

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
göre vist de. det är när man säljer den i nuvarande skicka
Detta är inte helt sant. Säljaren måste fortfarande informera om alla (väsentliga) brister som denne känner till. Köparen bör även (om han uppmanas till detta på ett eller annat sätt) undersöka varan själv.
Dessutom spelar priset en stor roll. Om du köper en skoter som är 3år gammal för nästan samma pris som en ny så ska du kunna förvänta dig att skotern är som ny också. Om du däremot köper en 3år gammal maskin som kostar hälften så mycket som alla andra likvärdiga så kan du inte vänta dig särskilt mycket.

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
de där med befintligt skick e ju så att för skrev man detta för att friskriva sig från fel, men så funkar de inte längre.

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
de där med befintligt skick e ju så att för skrev man detta för att friskriva sig från fel, men så funkar de inte längre.
Har jag också hört talas om.. Har även hört talas om att konsumentköplagen gäller även privata köp. dvs 30dagar öppet köp. Vet dock inte om detta är sant.

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
vem säger inte att de funkar så nu... om jag skulle sälja grejer så skulle inte jag ge dom en chans att pruta på objektet...

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Har jag också hört talas om.. Har även hört talas om att konsumentköplagen gäller även privata köp. dvs 30dagar öppet köp. Vet dock inte om detta är sant.
Nej den gäller inte. Vid privat köp anses köpare och säljare som likställda parter. Det gäller inte vid köp från en firma då köparen (om han är en privatperson och inte en annan firma) anses som den svagare parten.

Har man köpt något privat i befintligt skick är man rökt så enkelt är det, det finns nämligen ingen möjlighet att bevisa något. Möjligen kan man dra någon inför rätta men oddsen att vinna är dåliga och detta har då inget med konsumentköplagen att göra.