Skotern skar efter köp

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
vem säger inte att de funkar så nu... om jag skulle sälja grejer så skulle inte jag ge dom en chans att pruta på objektet...

Läs hur man skriver ett riktigt kvitto i Yamaha nisses inlägg.

Skriver du på kvittot att du köpt något i befintligt skick får du helt enkelt skylla dig själv om något går åt helvete med det du köpt.

T: Hade jag varit du hade jag antagligen pratat vänligt med säljaren om att eventuellt dela på repkostnaden, annars är det nog bara bita i det sura äpplet och betala allt själv.

Hur ska du kunna bevisa att det inte är ditt fel att skotern skar?
Och firmans snack om när kolvarna är bytta.
Det tar inte många sekunder från att en kolv kan gå ifrån fin till totalförstörd.

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
Läs hur man skriver ett riktigt kvitto i Yamaha nisses inlägg.

Skriver du på kvittot att du köpt något i befintligt skick får du helt enkelt skylla dig själv om något går åt helvete med det du köpt.
Har du inte läst tråden?
Det går inte att friskriva sig genom att skriva "Befintligt skick" på kvittot längre.
Det som gäller står i köplagen (inte konsumentköplagen) och som säljare är du alltid tvungen att berätta om alla väsentliga brister som du vet om samt svara sanningsenligt på alla frågor du får om varan.

Som köpare måste du besiktiga varan om du uppmanas att göra så av säljaren, annars är det priset som är största riktlinjen för en eventuell domstolsförhandling.
Dvs:
Högt pris = bra skick (och du har bättre chans i en eventuell domstolsförhandling)
Lågt pris = du har inte en chans i domstol (om det inte är uppenbart att säljaren ljugit)

Kanske TS kan upplysa oss om hur mycket han gav för skotern?

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Köplag (1990:931)

Befintligt skick

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet, säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta. När en begagnad vara har sålts på auktion, anses den såld "i befintligt skick". Vid tillämpning av 19 § 1 st. 3 : 3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Nu tycker jag vi lämnar det där med bef skick och konsentrerar oss på vad han skulle kunna göra. Det jag tycker du ska göra är att kontakta säljaren och försöka få fram ett godwill lixom betlar hälften av reperationen odylikt.

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Trist när något sånt här händer..
Synd och Skam att folk är så oärlig och gör allt för att dra in lite extra slantar.

Tyvärr, tror jag att det blir svårt för dig att bevisa att han ljugit, och om du ska göra det måste det troligtvis bli rättegång.
Vilket det där kommer läggas ned p.g.a bristande bevis.

Verkar vara en del som blir lurade på detta vis, och ingen utav de jag känner till har fått tillbaka några pengar, eller att den som sålde har varit ödmjuk och hjälpt till med reservdelskostnader.

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Jag tror tyvärr det är kört. Det är nästintill omöjligt att bevisa att säljaren visste om felet. Vad du vet/tror dig veta etc. räcker inte till i formella sammanhang som en rättstvist.

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
jag har messat säljaren och han påstår att han aldrig har skruvat i motorn och att han har kört 50-60 mil på 2 säsonger...lät lite tycker jag + att killen verkar vara en som mekkar själv. jag hämtade skotern på hans företag som han och hans kompis äger, så jag tror han fet ljuger. jag ska ringa tidigare ägare och höra hur långt den gått när hon sålde den. just det tidigare ägaren var en hon och hur många tjejer skruvar i skotrar ??? om det nu inte är en morsa till nån grabb.....

Vart i landet köpte du skotern? Behöver inte alls vara något skumt med dom milen. På dom två föregående säsongerna (inte denna räknat) så blev det nog något sånt för mig med milmässigt och det i ett svep runt påsk när man var i Jämtland. Var 3 år sedan det var någon riktig vinter tex här i Gästrikland.

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Har jag också hört talas om.. Har även hört talas om att konsumentköplagen gäller även privata köp. dvs 30dagar öppet köp. Vet dock inte om detta är sant.
Öppet köp är inget som existerar "by default" när du köper saker i fysisk-affär. Dom är inte skyldiga att lämna bytesrätt på felfria varor men hos vissa kan det även vara att man behöver förfråga "öppet köp" för att få det. Sen några 30 dagar är det inte, en vecka till 14 dagar är rätt vanligt.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
Mysko, när jag köper en skoter så förväntar jag mig att den ska hålla för alltid.
Jag menar, skotrar är ju inte kända för att gå sönder?!

Tror du kan få problem att få pengar av föregående ägare..

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Jag sålde en gång en ultra, hade just bytt kolvar och inte kört mer än 10 mil efter det. 2 dagar senare ringde den nya ägaren, ett knaster hade lossnat och skotern skurit på en cyl. jag var snäll och stod för en ny kolv till han föratt det kändes ju nästan som mitt fel eftersom att det var jag som satt ihop den.

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Du är rökt....bara att slanta upp. Som privat köpare ligger i stort sett all bevisbörda hos dig i "undersökning före köp" om inte annat angivits på kvittot. Nån sorts "dolda fel" garanti existerar inte i lagrummet vid privatköp. Du har ju uppenbarligen dessutom termen "befintligt skick" angivet på kvittot. Även om denna term inte heller har riktigt lagstöd (som säljare är det bättre att skriva "varan är av köparen besiktigad och godkänd"....men det är en annan historia...) så ger det ändå en viss nackdel för din del om det hela skulle dras till tinget. Det är i sådana här situationerna de extra tusenlappar beggade skotrar kostar hos auktoriserade handlare gör sig gällande. Om man tex skall köpa beg skoter med Rotax Serie-III motor i bör man STARK överväga att göra det från aukt handlare enligt mig :rolleyes:

Så...tråkigt nog är det nog bara att bita i det sura äpplet :eek:

Som Jocke beskriver ovan ankommer evt åtgärder enbart på säljarens välvilja att vara "schysst" :)

mvh / Matti

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Här är ett målande scenario som "Grovsnus" lade upp i en annan tråd :eek: (den som "Silly Bear" länkar till ovan).

-------------------------------------
Sammanfattar här fakta som gäller. när man läst det här inser man att det inte är värt att som köpare dra det här vidare.

Orsaken är bevisbördan, dvs köparen har i det här fallet bevisbördan att visa att säljaren har agerat bedrägligt. Säljarens advokat sågar ett sånt här case utan problem.

fakta:
1. Köparen har undersökningsplikt eftersom det handlar om en begagnad vara.
2. Köparen har underrsökt skotern
3. Köparen har efter undersökningen betalat skotern

Läs det här exemplet så förstår ni scenariot som händer i tinget:
1. Köparen påstår att säljaren har undanhållit fakta om skicket i försäljningen.
2. Säljarens advokat frågar köparen "visste du att det var en begagnad vara"? [svar ja]
3. Nästa fråga: "Undersökte du varan?" (svar ja)
4. Tredje frågan "Men du hittade inte felet?" (svar nej)
5. Påstående "Så undersökningen du gjorde var inte bra." (ööööh, vad ska jag svara nu??)

SLUTSATS:
KÖPER DU EN KASS VARA, SOM DU DESSUTOM UNDERSÖKT, ÄR DET DU SOM SITTER I SKITEN
-------------------------------------

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Nja som säljare är man också skyldig att informera om eventuella "fel" eller annat av stor vikt om man vill vara säker på att slippa skadestånd. 50 000 för maskinen är ju inte så pass lågt att köpare skall förvänta sig ett sämre skick.

Om du som köpare har frågat tex: "Har du haft några problem med motorn ?" och säljaren svarar "nej inga alls" , då är det väl ytterst märkligt att en kolv är bytt ?

Osv, dock kan det finnas en del problem att få rätt i fallet, men som sagt han har ju en del problem att förklara kolven om han har svarat nekande på eventuella motor problem.

Om man vänder på det och säger att du tex betalt 15-20 000 under normal pris för denna typ av maskin så sitter säljaren bättre till. Då kan man som köpare förväntas förstå att det kan finnas skavanker på denna maskin.

Som säljare är man skyldig att informera om brister också. Befintligt skick innebär inte med automatik att du kommer undan alla fel som maskinen har.. Däremot så kommer man i princip ALLTID undan UPPENBARA fel.

Ex: du säljer din maskin med en FET spricka som är synlig mitt på bandtunneln. Den förväntas köparen att se.

Kolvarna är ju däremot lite svårare att se. Som köpare hade jag definitivt ringt upp säljaren och förklarat läget. Om man sen inte kommit överrens hade jag nog pratat med en advokat. Ett par tusen i sjön kan det bli, men vad gör man inte för att lära en "idiot" en läxa ?

netram

Välkänd medlem
1 jan 2000
291
0
16
köpte en gång en srv, som inte gick att prova på plats,
köpte den å for ut på isen , då gick den inte alls,
tog den på verkstan, dåligt komp,sprukna kolvar.......
for till säljaren, diskuterade lite, han bidrog med halva repkostnaden...........
ta med en kompis å åk dit å prata lite snällt med han,
kanske har han samvete att hjälpa dig att betala............

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Varför ska alla alltid ha med folk?!

Åk dit och prata med honom eller ring honom och förklara läget.
Med lite tur hjälper han dig med repkostnaden.