Priser på skoterförsäkring?

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Har du en skoter som är värd 25 tusen och lindar den runt ett träd så skulle självrisken (i mitt fall) vara 6 tusen. Om dom sedan löser in den för, säg 15 tusen, så blir det 9 tusen kvar till ny skoter.
hur räknar du? :hmmmm:
Om en skoter är värd 25000 så måste du väl få det av försäkringsbolaget också, så med självrisken ska det väl bli kvar 19000kr
 
B

Biosteel

Folksam 509kr helår / halvförsäkring polaris indy 500 1998. ( med två bilar och två hemförsäkringar i folksam också)
man 35
bor i stockholm
hur räknar du? :hmmmm:
Om en skoter är värd 25000 så måste du väl få det av försäkringsbolaget också, så med självrisken ska det väl bli kvar 19000kr

helt individuellt :hmmmm2:
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
Hörde med Folksam och fick svar nu:

Hej! Tack för din förfrågan om kostnadsförslag. Priset på dinförsäkring för MIN SKOTER blir för:

Året runt försäkring · halvförsäkring: 3651 kronor per år· helförsäkring: 11172 kronor per år.

Av och på ställningsbarförsäkring· halvförsäkring: 6260 kronor per år· helförsäkring: 19570 kronor per år.

25 år, bor i lägenhet, har hem och bilförsäkring hos Folksam.
 

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
hur räknar du? :hmmmm:
Om en skoter är värd 25000 så måste du väl få det av försäkringsbolaget också, så med självrisken ska det väl bli kvar 19000kr
Nä, vad du betalar och vad försäkringsbolaget anser att den är värd är två helt skilda saker. Du få aldrig ut samma värde på en försäkring som om du hade sålt till marknadspris. Försäkringsbolagen gör en avräkning baserat på åldern. Om du sköter din maskin så får du samma summa som den som misshandlat sin. Enda chansen är om den antingen är väldigt ny eller om den är risigare än vad försäkringsbolaget räknat med, d.v.s om du betalade nästan ingenting för skrotern så kan du få tillbaka samma eller kanske mer.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
När mattan på min Viper gick sönder så löste försäkringsbolaget in den. Vi fick tillbaka lika mycket pengar som vi gav för den minus självrisken. Så nog får man tillbaka allt om man har tur.
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Helförsäkrat, helår Assualt -09

Dina: 4913:-
Gjensidige: 9600:-
Länets: 7299:-
Försäkrings produktion (Polaris): 5158:- <--- ingen månadsbetalning möjlig
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
När mattan på min Viper gick sönder så löste försäkringsbolaget in den. Vi fick tillbaka lika mycket pengar som vi gav för den minus självrisken. Så nog får man tillbaka allt om man har tur.

hmmm antingen en jävligt dyr matta eller så värderade dom vipern lågt(ja du måste köpt den billigt) men mattan på försäkring???? tar du ut nya däck till bilen på försäkringen när dom är utsliten också?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
hmmm antingen en jävligt dyr matta eller så värderade dom vipern lågt(ja du måste köpt den billigt) men mattan på försäkring???? tar du ut nya däck till bilen på försäkringen när dom är utsliten också?

Det som gick sönder var: Dyna inkl lyset,matta,tunnel,kylare, plåten som stänkan hänger i(989kr kostar den :O) och stänkan.

Vi köpte den för 42000kr
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Nä, vad du betalar och vad försäkringsbolaget anser att den är värd är två helt skilda saker. Du få aldrig ut samma värde på en försäkring som om du hade sålt till marknadspris. Försäkringsbolagen gör en avräkning baserat på åldern. Om du sköter din maskin så får du samma summa som den som misshandlat sin. Enda chansen är om den antingen är väldigt ny eller om den är risigare än vad försäkringsbolaget räknat med, d.v.s om du betalade nästan ingenting för skrotern så kan du få tillbaka samma eller kanske mer.
En helförsäkring ska ersätta så du får en likvärdig maskin som den du hade, om ditt försäkringsbolag lyckas leta upp en risig skoter med lågt pris så är det inte en likvärdig skoter, vet t.ex att försäkringsbolag pratar om lägsta priser på blocket.
klart att dom gör avräkning på ålder, skick och miltal men kraschar du en -05 skoter i bra skick så är det en -05 i fint skick som du ska kunna köpa för pengarna (minus självrisken) inte en likadan fast -04 eller -03
Man får alltid ett skitbud på skotern från början som man inte ska ta.
många blir stressade och ska ha pengarna direkt och får därför nöja sig med fickpengar till en likvärdig skoter.
dessutom så ska man ha fråga vad dom baserar sin ersättning på
den som kontaktar dig från försäkringsbolaget ska ju göra en bra affär precis som när ni stod och förhandlade med säljaren när ni köpte skotern.
Däremot om du köpte en 50000kr skoter av din farsa för en symbolisk summa t.ex 1000kr och försäkringsbolaget vill se kvittot så får du inte ut mer än vad du gett för den.

så det är upp till er som nyttjar försäkringen att se till att ni får det ni ska ha........Tyvärr!!
 

crazy

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
45
Bergsjö
Har nu idag forsäkrat årets inköp

Skoter: Skidoo mxz x 600 2009
Bolag: Dina
Typ: hel
Pris: 4010:- hela året

Är 31 år gammal och har hus samt bil forsäkring också hos Dina. Jag är nöjd
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Polaris IQ 600rr -08, helförsäkring, 18 år, Västerbottens inland

Folksam: ~32 000:-/år
Gjensidige: ~10 000:-/år (dock vet jag inte om dom fattade det där med snofed rabatten)
Dina: ~3670:-/år

Blev Dina försäkringar, dock en saftig självrisk på 10k. Nån som försäkrat en RR i samma premieprisklass med lägre självrisk får gärna PM:a mig! Eller skriva i tråden.
 

balha

Medlem
14 sept 2009
48
0
1
Vilka bolag försäkrar skotrar? JAg tänkte börja ringa runt, trafik då jag tar resten genom Lynx.

IF
Trygg Hansa
Länsförsäkringar
Folksam
.............