Snödjup i Sverige just nu?

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Vintern i Härjedalen verkar börja på söndag. Minst 5 dagar i sträck med minusgrader både enl yr.no och klart.se
Sällan de har samma prognoser där så jag tror på det denna gång.
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Funderade på Gördalen. Sista 24h 20mm nederbörd. 37cm i byn. Borde vara bra mycket mer några 100höjdmeter mot fjället pga att det nog varit varmare i byn.

Var ju 46cm i Storsätern/Grövelsjön imorse. Grövelsjön får nästan aldrig lika mycket nederbörd som Gördalen däremot kan det vara någon grad kallare där som gör sitt när det ligger på gränsen till regn.

Bilden är från i torsdags när det enlig mätningen var 31cm. Nu är det 46cm. (Storsätern)


Se där! Kan man ju få sig ett par mil på nyskotern i helgen då kanske??
Såg att det var blidväder nu men ska bli kallt och ev mer snö till helgen.

Fan söndag känns lockande ;) Vad tror du/ni?
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Jag var i Lillådalen i lördags. Det ligger en mil före Gördalen och något högre, där var det bra med snö runt 40cm där vi lastade av. Vi körde en tur på ca 6mil och det var inga problem. Självklart är det stenar framme lite här och var och isarna är inget jag vill köra på än iaf men det bar faktiskt väldigt bra för att vara så pass tidigt på sässongen.
Härligt!! :D
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Trevligt! Så grövelsjön är ett säkert kort för lite inkörning då? :) kollar man alla väder sidor så verkar det ju vara som du säger kallar norrut än i själva gördalen :)
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Trevligt! Så grövelsjön är ett säkert kort för lite inkörning då? :) kollar man alla väder sidor så verkar det ju vara som du säger kallar norrut än i själva gördalen :)
Ja, Grövelsjön är lite mer skyddat både vad gäller mildväder och tyvärr nederbörd. Ex Storlien är grymt utsatt för milda västvindar, kan tänka mig att all snö är borta där nu. Samtidigt får de väldigt mycket nederbörd av just västvindarna då inga berg ligger ivägen. Grövelsjön får bara småskvättar...dock har dessa småskvättar och lite kallare väder gjort att man hade 46cm i förrgår. Nu har det ju även där varit milt där..toppade på 2,8 grader igår. 33cm 12:00 idag. Dock mycket bra grund.
/Vädernörden
 
Last edited:

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Någon som vet av läget i Riksgränsen? Vi är ett litet gäng på tre pers som funderar på en "idioti" färd upp dit på Lördag morgon och få några mil på skotrarna!
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Ja, Grövelsjön är lite mer skyddat både vad gäller mildväder och tyvärr nederbörd. Ex Storlien är grymt utsatt för milda västvindar, kan tänka mig att all snö är borta där nu. Samtidigt får de väldigt mycket nederbörd av just västvindarna då inga berg ligger ivägen. Grövelsjön får bara småskvättar...dock har dessa småskvättar och lite kallare väder gjort att man hade 46cm i förrgår. Nu har det ju även där varit milt där..toppade på 2,8 grader igår. 33cm 12:00 idag. Dock mycket bra grund.
/Vädernörden
Intressant, är ledig nästa vecka och till Gröversjön skulle man ju kunna packa iväg sig för att köra in nytillskottet =) Får hoppas på att det inte tinar bort.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Det är roligt i början på säsongen när alla är så övertända på att köra, sällan man ser att någon åker 5o mil i maj för att åka lite skoter;)

Nä nu hoppas på på Rysskylan och ost-nordost vinder!! Jiihaa!
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Ja, Grövelsjön är lite mer skyddat både vad gäller mildväder och tyvärr nederbörd. Ex Storlien är grymt utsatt för milda västvindar, kan tänka mig att all snö är borta där nu. Samtidigt får de väldigt mycket nederbörd av just västvindarna då inga berg ligger ivägen. Grövelsjön får bara småskvättar...dock har dessa småskvättar och lite kallare väder gjort att man hade 46cm i förrgår. Nu har det ju även där varit milt där..toppade på 2,8 grader igår. 33cm 12:00 idag. Dock mycket bra grund.
/Vädernörden
Trevligt! :) Tackar hjärtligt för infon!
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Någon som vet av läget i Riksgränsen? Vi är ett litet gäng på tre pers som funderar på en "idioti" färd upp dit på Lördag morgon och få några mil på skotrarna!
Jag har nu inte kört i gränsen men pratat med folk som gjort det. Spara er till senare ! Det finns att köra på men det är svårt att färdas åt i princip alla håll från gränsen. Myriader med vattendrag åt norr , Katterjaure med tillhörande små strömmar söder ut. Om ni ska hit så tror jag att jag skulle stanna i Björkliden och köra i området mellan Låkkta och Björkis. Men ändå inte.

Om du har kartor över Kiruna fjällen så är kanske Årosjokk ett alternativ. Inte så många vattendrag norrut
 
W

wettrob

Nu är det bråttom, tänkte slå förra årets premiär tur som var den 4 dec men det ser mörkt ut just nu...
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Om man kollar smhi, yr eller klart.se idag så ser det ut att kunna komma kraftiga mängder snö i dalarna under nästa vecka. Kul om det skulle stämma, men jobbigt att vi saknar tjäle och isar.
 

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16


Stämmer det där, så kommer jag som norrlänning att aldrig mer dricka pilsner under en månad!

Skämt åsido, helt sjuka mängder. Synd att det inte lär orka hit upp. :(