Speedset glidspoor

13 nov 2019
9
2
3
57
Suomi
• De tillgängliga glidskenorna som monterats på snöskoter skjutramen har visat sig vara problematiska t. ex. När du kör på is och hårt packad snö. I dessa förhållanden finns det inte tillräckligt med snö för att kyla/smörja glidskenan. Den vanliga glidskena kommer att värma upp och smälta snabbt och göra körning madotless.
Speedsetet har utvecklats i en annan struktur än den vanliga skjutskenan i plast. Speedset-skjutskenan leder värme effektivt från friktionsytorna och detta gör det möjligt att köra på pedal-och isiga hjulen.
Antalet glidskenor finns i TEL. 0405411477 24/7 speedset@luukku.com
Slip Rails i fasebook "Speedset Slide"
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nu har jag sett allt …..Glidskenor av trä :)👍
De va minst sagt oväntat men jag hoppas de funkar stenbra men man kan fundera på vad du röker för att komma på en sådan ide eller är detta ett tidigt aprilskämt?
Frågan är om de glider lika lätt som plastskenor när de har snötillgång?
Mytbusters testade trä bromsklossar på en bil och de höll otroligt bra men de tog eld tillslut. Frågan är om inte de blir så hett att mattclipsen blir så heta att gummit i mattan under dem smälter för då sabbar man mattan! Kan va bet billigare att smälta plastglidskenor menar jag!
Jag har faktiskt bytt ut ryckutjämnarna i bakhjulet på en hoj från gummi till stenhårt Hickori trä och de höll hur bra som helst Hickory är hårdare än aluminium. Jag misstänker de är Hickory trä eller annat hårt trä i glidskenorna.

Hur mycket kostar de?
 
Last edited:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Om inte annat kommer dessa träbitar svälla ganska mycket pga av allt smält snö.
trä + vatten = inge bra
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om inte annat kommer dessa träbitar svälla ganska mycket pga av allt smält snö.
trä + vatten = inge bra
Jag är faktiskt inte så orolig för att de sväller om de nu är Hickoryträ, de är så täta i strukturen och stenhårt att de knappast tar åt sig så mycket vatten att de blir ett bekymmer. Plastskenan runtom träet är även väldigt flexibelt så de får svälla en hel del om de vill.
De som ororar mig är sämre glid vid normal snökylning och att clippsen smälter in i mattan när man kör på hårt underlag. Dessa skenor är väl inte ens nödvändiga till vattenkylda skotrar för i samma veva som vanlig plastskenor börjar brännas så kokar motorn. Men till fläktkylda maskiner kan de va bra om nu inte mattan smälter istället.🙄
 
13 nov 2019
9
2
3
57
Suomi
Moikka
Glidskenor är inte brännbart och har en densitet på mer än en. Det är, trädet är så tätt att det inte flyter i vattnet. Glidskenor som används i skenorna sväller inte i vatten.
Rälsen fungerar i tävlingar och pimpelfiske rullar. Och absolut inte smälta nedan.
Förra året hade den finska SM världen Enduro 2 och 3 position rullar Speedset glidskenor.
Den glidskenor tänkte när jag körde mig till ovala tävlingar. Tävlingar kördes på tävlingsbanan och det fanns ingen normal glidande.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Moikka
Glidskenor är inte brännbart och har en densitet på mer än en. Det är, trädet är så tätt att det inte flyter i vattnet. Glidskenor som används i skenorna sväller inte i vatten.
Rälsen fungerar i tävlingar och pimpelfiske rullar. Och absolut inte smälta nedan.
Förra året hade den finska SM världen Enduro 2 och 3 position rullar Speedset glidskenor.
Den glidskenor tänkte när jag körde mig till ovala tävlingar. Tävlingar kördes på tävlingsbanan och det fanns ingen normal glidande.
De låter bra 👍
 
13 nov 2019
9
2
3
57
Suomi
Glidplast som monteras i glidramen har visat sig vara problematisk, när man kör snöskoter på is eller hård packad snö. I de ovannämnda omständigheterna finns inte tillräckligt med snö för nedkylning eller vallning av glidplasten. Glidplasten smälter väldigt snabbt och körning omöjlig. Glidbit av träd som monteras i snöskoters larvfötters ram är bättre att använda än den nuförtiden använda glidbit / -ram av plast när man kör på is eller hård packad snö. Att glidbit av träd kan inte smälta under körning är en speciell fördel.

Glidplast kostar 138€ / par sis. alv + rakt
1500mm - 1620mm 148€ / par sis. alv + rakt
 
13 nov 2019
9
2
3
57
Suomi
Nu har jag sett allt …..Glidskenor av trä :)👍
De va minst sagt oväntat men jag hoppas de funkar stenbra men man kan fundera på vad du röker för att komma på en sådan ide eller är detta ett tidigt aprilskämt?
Frågan är om de glider lika lätt som plastskenor när de har snötillgång?
Mytbusters testade trä bromsklossar på en bil och de höll otroligt bra men de tog eld tillslut. Frågan är om inte de blir så hett att mattclipsen blir så heta att gummit i mattan under dem smälter för då sabbar man mattan! Kan va bet billigare att smälta plastglidskenor menar jag!
Jag har faktiskt bytt ut ryckutjämnarna i bakhjulet på en hoj från gummi till stenhårt Hickori trä och de höll hur bra som helst Hickory är hårdare än aluminium. Jag misstänker de är Hickory trä eller annat hårt trä i glidskenorna.

Hur mycket kostar de?
Glidplast kostar 138€ / par sis. alv + rakt
1500mm - 1620mm 148€ / par sis. alv + rakt
 
13 nov 2019
9
2
3
57
Suomi
Kör du google translate eller?

Skulle rekommendera att helt enkelt köra engelska. Ska jag va ärlig skulle det ge bättre intryck =)
Yes, i use google translater because my Swedis is not god.
I will try to respond to englis if there are any questions about Speedset slides.
 
Reactions: monno

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Yes, i use google translater because my Swedis is not god.
I will try to respond to englis if there are any questions about Speedset slides.

I can become your test pilot here on Snowmobile and write a review on them if I get them for free.
I mostly run on ice and hard snow with litle to non snow and at speeds up to 200 ktm so they would be a tough test!
If the worked ok on my Lakeracer Thundercat on litle snow the are very good and you are going to get very good feedback.
 
13 nov 2019
9
2
3
57
Suomi
I can become your test pilot here on Snowmobile and write a review on them if I get them for free.
I mostly run on ice and hard snow with litle to non snow and at speeds up to 200 ktm so they would be a tough test!
If the worked ok on my Lakeracer Thundercat on litle snow the are very good and you are going to get very good feedback.
Moi
Can you send me your emaill. And if you have some pictures your snowmobile platform, send it too.
 
Reactions: Boost III