Polaris 2019

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Peak mattan har otroligt bett och gräver mer, vilket gör att skidorna står väldigt mycket i vädret med denna matta, Ska man upp på något brant ställe så kan man inte bara gasa utan man får hålla igen lite för att hålla skidorna nere.
Ska man köra med en peakmatta så måste man kunna hålla lite mer fart, och då är nackdelen när du står still och ska iväg så skickar den gärna upp skidorna i luften istället för att skicka skotern framåt.

Känner att det lutar mer och mer mot challenger extreme 64mm.
Tack för era synpunkter 👍
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Vågar man köpa en 19s 850? Kliar i fingrarna om man kanske skulle bytt upp sig men verkar ju ha varit rätt mycket strul första året.. Vilka är "måste" uppdateringarna på motorn?
 
D

Deleted member 36046

Vågar man köpa en 19s 850? Kliar i fingrarna om man kanske skulle bytt upp sig men verkar ju ha varit rätt mycket strul första året.. Vilka är "måste" uppdateringarna på motorn?
Jag säger att det törs du allt göra.
Har en 2019 "RMK SKS 155" och inte haft några som helst problem med den, varken före eller efter ny programvara som dom la in på första servicen. Köp
 
Reactions: suregom

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Skumt, frågat min handlare flera gånger och det finns inte någon 2020 map som är klar, inte officiellt från Polaris iaf (enligt handlaren).
 
D

Deleted member 36046

Vad kör ni med för mappning? 2019A, 2019B el 2020?
Skillnad? Kör själv med 19B går lite snålare skulle jag säga.
 

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Hej alla alla!

Någon mer än jag som haft problem med att skotern dör nu efter sommaruppehållet?
Skulle ut en liten premiärtur, ska starta skotern, (har helt nya stift på) den startar och dör efter väldigt kort stund. Samma sak 2-3 gånger. Sen är den helt död. Byter stift, den startar, går 20m sen dör den. Startar upp den igen, går 30m sen dör den, startar den kör 30m sen dör den, startar sen dör den och går inte igång igen. Fick ta fram min gamla et250 och bogsera hem min 40 år nyare polaris 🤬
Någon som känner igen problemet?
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Hej alla alla!

Någon mer än jag som haft problem med att skotern dör nu efter sommaruppehållet?
Skulle ut en liten premiärtur, ska starta skotern, (har helt nya stift på) den startar och dör efter väldigt kort stund. Samma sak 2-3 gånger. Sen är den helt död. Byter stift, den startar, går 20m sen dör den. Startar upp den igen, går 30m sen dör den, startar den kör 30m sen dör den, startar sen dör den och går inte igång igen. Fick ta fram min gamla et250 och bogsera hem min 40 år nyare polaris 🤬
Någon som känner igen problemet?
Har du haft i typ stabil 360 i bränslet och kört igenom systemet inför sommar uppehållet?
Bör göras på alla motorer framförallt i motorer med sprut. Bensinen dag är ju inget vidare och ha i spridarna och pumpar utan att stabba den.
 

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Har du haft i typ stabil 360 i bränslet och kört igenom systemet inför sommar uppehållet?
Bör göras på alla motorer framförallt i motorer med sprut. Bensinen dag är ju inget vidare och ha i spridarna och pumpar utan att stabba den.
Jo jag har hällt i stabilisator i bränslet, men jag får pumpa ur den och pröva med ny soppa.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Du testade låta den bli varm på tomgång också?
Tolkar texten som att du var snabb på att gasa och köra iväg. Tänkte om du bara testade låta den bli varm.
 
Reactions: Bola

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Du testade låta den bli varm på tomgång också?
Tolkar texten som att du var snabb på att gasa och köra iväg. Tänkte om du bara testade låta den bli varm.
Nej jag hade motorn på tomgång först så att den kom ut engine cold-läget. Den har stått i garaget så den behöver inte så många grader upp. Men tempen låg nog närmare 40 grader...
 

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Nu verkar den gå.
Pumpade ut bensinen som var kvar i tanken och fyllde på med ny. Bytte stift, igen.
Den fortsatte med att dö tre gånger till men sen gick den.
Någon som haft problem med att nödstoppen spökat?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Nu verkar den gå.
Pumpade ut bensinen som var kvar i tanken och fyllde på med ny. Bytte stift, igen.
Den fortsatte med att dö tre gånger till men sen gick den.
Någon som haft problem med att nödstoppen spökat?
Angående dåligt bränsle så har jag råkat ut för det på motorcyklar och på min förra Summit T3. Dock inte så allvarligt att det har släckt stift. De har bluddrat och misstänt.

Angående nödstopp så åker jag ju tillsammans med Polarisåkare och på 3 av 5 maskiner som de har haft har nödstoppen krånglat (ett flertal gånger). Jag vet inte vilket märke som är monterat (har polaris egna?). Det har varit dålig kontakt i kopplingsplintar, en gängade upp sig och då nådde inte gummithatten ner helt så att den trycktes inte ner helt (den maskinen hade förövrigt en par skumma elfel som jag tror var fuktrelaterade). Så nästa gång en Axys inte vill starta när jag är med så kommer jag att misstänka nödstoppen i första hand.
 
Reactions: JLu84

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ang nödstoppar så är snopros helt värdelös, borde inte änns få säljas. Polaris original stoppen har betydligt bättre kvalité men samma konstruktion, men den funkar bra om den är rätt monterad, alltså inte enligt beskrivningen... enligt den så ska det vara en bricka med men då blir piggen som gummidutren ska trycka in för långt in så då glappar den.
Gunnar och pro armor är bättre men inte bra heller, men blir bra om man fyller dom med fett så inte kontaktytorna oxiderar, fördelen med pro armor mot gunnar är att den går att plocka isär för service, men gunnar har en bättre klyka.
Nackdelen med pro armor mot original dödaren är att konstruktionen tillåter att is kan byggas upp och då funkar den inte som det är tänkt. Men använder man pro armor dödaren som avstängning så brukar det inte vara ett problem.
Problemet med orginal dödaren tycker jag är att gummipluppen sitter för dåligt så den kan lossna när man inte vill, vilket kan bli farligt.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Polaris nödstoppen brukar hålla en eller max 2 säsonger sen börjar den krångla