Polaris 2019

monno

VÀlkÀnd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
.det Àr nÀstan bra gjort. Speciellt med en motor som de skröt upp att de hade testat i 3 Ärs tid och att den skulle vara skottsÀker...det verkar ha hÀnt nÄgot under tiden de byggde prototyper och skulle massproducera dem.
Jag har uppfattat det som att Polaris skyller haverierna pÄ fel vid monteringen. Felmonterade PTO lager, ej insmorda centerlager och tÀtningsmassa i vÀgen för oljeledningarna (??).
SÄ dom borde kanske se över arbetsmoralen hos gÀnget som sÀtter ihop motorerna kan man tycka om detta Àr fallet.

Den beryktade honingen pÄstÄr man ju ska vara sÄ. SÄ ÄterstÄr vÀl att se hur det blir med det...
Sen att man efter över 10Är med CFI inte lyckas fÄ till mappningen Àr ju faktiskt en bedrift i sig.

TyvÀrr Àr dom vÀl inte ensamma i fordonsvÀrlden om att stÀlla till med nÄgot man borde lÀrt sig för lÀnge sen. (Inte för att det Àr en ursÀkt)
 
Reactions: Bola

eing9911

VÀlkÀnd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, JĂ€mtland
Jag har uppfattat det som att Polaris skyller haverierna pÄ fel vid monteringen. Felmonterade PTO lager, ej insmorda centerlager och tÀtningsmassa i vÀgen för oljeledningarna (??).
SÄ dom borde kanske se över arbetsmoralen hos gÀnget som sÀtter ihop motorerna kan man tycka om detta Àr fallet.

Den beryktade honingen pÄstÄr man ju ska vara sÄ. SÄ ÄterstÄr vÀl att se hur det blir med det...
Sen att man efter över 10Är med CFI inte lyckas fÄ till mappningen Àr ju faktiskt en bedrift i sig.

TyvÀrr Àr dom vÀl inte ensamma i fordonsvÀrlden om att stÀlla till med nÄgot man borde lÀrt sig för lÀnge sen. (Inte för att det Àr en ursÀkt)

NÀ monteringslinan lÀr ju fÄ göra en uppryckning. Det dÀr Àr ju monteringsfel och rent slarv. Men frÄgan Àr om allt detta Àr identifierat och hur de kommer vidare och som sagt...vÄgar man lita pÄ motorn som sÀtts i skotern pÄ garanti.

PĂ„ sĂ€tt Ă„ vis Ă€r det ju bra att de rasar tidigt sĂ„ att det faktiskt tĂ€cks av garanti. Det skulle vara vĂ€rre om de höll 100 mil eller en par Ă„r. Det lĂ€r ju bli kĂ€nnbart för polaris men man hoppas ju att de hittar en bra lösning snabbt för annars kommer ju dessa modeller vara iskalla pĂ„ begagnatmarknaden och Ă€ven om de lyckas fĂ„ bort alla problem sĂ„ finns ju ryktet kvar och de Ă€r ju svĂ„ra att ta död pĂ„. Det gĂ„r ju se historiskt pĂ„ alla mĂ€rken skulle jag vilja pĂ„stĂ„. ÅF lĂ€r ju ocksĂ„ fĂ„ en hel del merjobb som ligger utanför vad de hade tĂ€nkt.

Som sagt, hoppas de löser problemen snabbt. SjÀlv sitter jag och planerar en kommande skotertripp med kompisarna sÄ just nu letar jag en bra tunnelvÀska som det fÄr plats en bra bogserlina i ;) KÀnns som att det kan vara bra att ha:p Ska nog fixa ett USB-uttag ocksÄ för nÀr skotern skar sÄ hade jag dessutom slut pÄ ström i telefonen=pulsa i snön...
 
Reactions: monno

neden

VÀlkÀnd medlem
1 sept 2015
153
32
28
TimrÄ
Jag har satt en USB adapter under huven och dragit upp en micro-USB kabel in i rutvÀskan. DÀr i sitter en powerbank som laddar tex telefon och gopro. PÄ sÄ sÀtt finns det alltid en laddad powerbank att tillgÄ Àven fast skotern Àr död. Funkar klockrent! Har testat ner till -20 utan bekymmer..
 

ersdahl

VÀlkÀnd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Hade inga större fel innan nya mappen. Den tog stift nĂ€r den var kall men dĂ€r jag flashade sa att man ska inte röra gasen innan 30 grader och har börjat smyga ivĂ€g efter 20. Skotern gĂ„r mycket renare och rappare det + den tunga snön fick den att stĂ„ pĂ„ bakbĂ„gen som gamla rsen jag hade 😬
 

Pitabroed

VÀlkÀnd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Inget negativt med nya mappen för min del, men inte mycket positivt heller :) Kanske lite mindre tendens att sura ner sig pÄ lÄga varv, men varven hÀnger fortfarande kvar vid gasslÀpp. Annars precis som innan, men min ligger fortfarande kvar pÄ inkörningslÀget sÄ det kan ju ha viss inverkan..
 

Bola

VÀlkÀnd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Inget negativt med nya mappen för min del, men inte mycket positivt heller :) Kanske lite mindre tendens att sura ner sig pÄ lÄga varv, men varven hÀnger fortfarande kvar vid gasslÀpp. Annars precis som innan, men min ligger fortfarande kvar pÄ inkörningslÀget sÄ det kan ju ha viss inverkan..
Min Àr mer eller mindre okörbar i mitt tycke nÀr den hÀnger sig vid slÀpp pÄ gasen, typ farligt....
 

Pitabroed

VÀlkÀnd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Jo det Àr jÀvligt B med tanke pÄ vad maskin kostar att det ska va pÄ detta vis.
Min gÄr bra sÄ lÀnge man hÄller mycket fullgas och pumpgasar ordentligt, dÄ skickar den in nog med brÀnsle att fenomenet inte uppstÄr, men ska ju inte riktigt behöva vara sÄ...
 
Reactions: Bola

neden

VÀlkÀnd medlem
1 sept 2015
153
32
28
TimrÄ
Har ni provat köra i E10 lÀget pÄ brÀnsle? GÄr den snÄlt sÄ borde det bli bÀttre.

Jag har fÄtt samma tendens efter nya mappen.. Jag tycker att det funkar bÀttre vid ledkörning i E10 lÀget. SÄ spridare lÄter inte helt osannolikt.

Ska snacka med Ă„f imorgon.
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
229
42
28
Ni som vart in och fĂ„tt er maskin uppdaterad till den nya programvaran, har er ÅF gjort en "Exhaust valve relearn" efter de lagt in den? , pĂ„ en del maskiner har det hjĂ€lpt att fĂ„ dem att gĂ„ bra efter man utfört den proceduren.
 

Guldettan

Medlem
12 nov 2018
10
8
3
33
Ljungaverk
Jag har precis samma att den hÀnger sig vid 5000rpm, tycker ju mer maskinen har gÄtt sÄ upplever jag att det har blivit vÀrre.
Har lĂ€st igenom nĂ„gra sidor nu men verkar inte som att nĂ„gon annan har fĂ„tt att knacksensorn har börjat varna? Min har varnat tvĂ„ gĂ„nger nu pĂ„ MAG sidan. Kommer inte ihĂ„g vad felkoden heter 😁

Övrigt sĂ„ har skotern gĂ„tt 36mil och den har inte varit in till ÅF Ă€n.
 

Triple800

VÀlkÀnd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Jag har precis samma att den hÀnger sig vid 5000rpm, tycker ju mer maskinen har gÄtt sÄ upplever jag att det har blivit vÀrre.
Har lĂ€st igenom nĂ„gra sidor nu men verkar inte som att nĂ„gon annan har fĂ„tt att knacksensorn har börjat varna? Min har varnat tvĂ„ gĂ„nger nu pĂ„ MAG sidan. Kommer inte ihĂ„g vad felkoden heter 😁

Övrigt sĂ„ har skotern gĂ„tt 36mil och den har inte varit in till ÅF Ă€n.
Har blivit vÀrre för min del ocksÄ. Tidigare fastnade skotern pÄ drygt 5000varv i 5-6 sek som lÀngst. Idag kring 15sek (började rÀkna efter nÄn sek sÄ kan vara allt mellan 10-20). Sambons som inte haft nÄgra problem tidigare började göra likadant ocksÄ idag fast kanske 1-2 sek hÄller den kvar varvet nu. Nya mappen i bÄda
 

neden

VÀlkÀnd medlem
1 sept 2015
153
32
28
TimrÄ
Ni som vart in och fĂ„tt er maskin uppdaterad till den nya programvaran, har er ÅF gjort en "Exhaust valve relearn" efter de lagt in den? , pĂ„ en del maskiner har det hjĂ€lpt att fĂ„ dem att gĂ„ bra efter man utfört den proceduren.
Vet faktiskt inte vad dom gjort/inte gjort förutom att uppdatera.. Inte jag som lĂ€mna/hĂ€mta den. 😅 Ska höra med Ă„f imorgon.

Vad Àr det som hÀnder med avgasportarna?

Vi gjorde tvÄ maskiner samtidigt. Den andra uppför sig inte lika.

DÀremot tycker jag den gÄr bÀttre Àn innan rent spontant. Och den Àr grymt lÀttstartad nu.
 

Guldettan

Medlem
12 nov 2018
10
8
3
33
Ljungaverk
Har blivit vÀrre för min del ocksÄ. Tidigare fastnade skotern pÄ drygt 5000varv i 5-6 sek som lÀngst. Idag kring 15sek (började rÀkna efter nÄn sek sÄ kan vara allt mellan 10-20). Sambons som inte haft nÄgra problem tidigare började göra likadant ocksÄ idag fast kanske 1-2 sek hÄller den kvar varvet nu. Nya mappen i bÄda
Min hÄller Àven kvar mellan 2500-3500 innan den vill ner pÄ tomgÄngen.
Hade samma fenomen pĂ„ en 2015 summit och dĂ„ var det att armarna i primĂ€ren som fastnade. Är det helt uteslutet att det kan vara variatorerna?

Vad tror polaris gurusarna om att knacksensorn börjar varna?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora BlÄsjön
Min hÄller Àven kvar mellan 2500-3500 innan den vill ner pÄ tomgÄngen.
Hade samma fenomen pĂ„ en 2015 summit och dĂ„ var det att armarna i primĂ€ren som fastnade. Är det helt uteslutet att det kan vara variatorerna?

Vad tror polaris gurusarna om att knacksensorn börjar varna?
Gör en snabbkoll först sÄ inte nÄgot skramlar pÄ pipan, att gummikudden under pipan finns och att du inte har nÄgon lös korvlÄda..
Annars Àr det nog sÄ att den spikar.
 

Guldettan

Medlem
12 nov 2018
10
8
3
33
Ljungaverk
Gör en snabbkoll först sÄ inte nÄgot skramlar pÄ pipan, att gummikudden under pipan finns och att du inte har nÄgon lös korvlÄda..
Annars Àr det nog sÄ att den spikar.
Haha om det vore sÄ vÀl att det fanns en korvlÄda dÀr! Dum frÄga kanske men hur kan en gummikudde till pipan pÄverka knacksensorn?

Tror ocksÄ att den spika för den började gick dÄligt sÄ starta ja om den sÄ gick den som vanligt igen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora BlÄsjön
Haha om det vore sÄ vÀl att det fanns en korvlÄda dÀr! Dum frÄga kanske men hur kan en gummikudde till pipan pÄverka knacksensorn?

Tror ocksÄ att den spika för den började gick dÄligt sÄ starta ja om den sÄ gick den som vanligt igen.
Skrammel runt pipan kan vÀcka knacksensorn. NÀr Det lampan tÀnds sÄ gÄr den in i safemode, och dÄ gÄr den dÄligt.
 

Davajn

VÀlkÀnd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
SkellefteÄ
www.instagram.com
Jag har mÀrkt att vÀrmeplÄten har börjat separera pÄ min pipa. Dock skallrar den inte.
Men de kanske Àr vÀrre för vissa Àn vad jag har, och att det i sig kan ge upphov till skaller.

DÄlig soppa Àr inte alls omöjligt heller.

Ta ocksÄ lös och kolla hur tÀndstiften ser ut. Se sÄ keramiken inte har lossnat eller om de Àr nÄ annat som Àr galet.
 
Reactions: Guldettan