Polaris 2019

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Okej! Antar att ni båda har nya 850, är det 7t drivhjul på båda?
För det verkar ju vara lite fetare centerdrivhjul till den med 3” mattan, som även har annan delning om jag har förstått det rätt. Vet inte om det är samma uppgradering på era maskiner?

Yes, jag kör sks 146” och han PRO rmk 155, båda 850....
Jag vet faktiskt inte om drivhjulet, jag har inte tittat/räknat. Vet dock att mattan tagit mycket stryk pga kuggningen 😩
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Polaris serie 5.2 och kompisen har en serie 6
Dom har båda separerat och syns tydligt om man tittar i boggin där drivhjulet sätter tryck för att rotera mattan.

Känns som att dom borde fungera om man spänt enligt manualen? Annars hävdar dom kanske att man frångått rekommendationer om det skulle gå sönder ngt.
Vi var i Hemavan och körde, och där vi var fanns det gott om snö, ingen brp hade samma problem som jag hade med kuggning.
Är lite svårt för dom å hävda någonting sånt...

Manualen är skriven för "over there" med 5m snö och inte en stubbe eller sten som hackar i emellanåt. Vi har lite andra förutsättningar "over here" :(

Med 7T/2.86 så måste man ha den rejält spänd. Särskilt i början då mattan töjs ut väldigt fort.
7T/3.0 funkar lite bättre. Här har jag t.om provat köra med turbo men då måste man ha den som en fiolsträng.

Spänn mer å va glad! Håller de för Ahrling, Henrik Nilsson m.m så äre bara gasa å va glad ;)

BRP har andra problem. Att drivhjulen börjar snurra på axeln.... De är mindre kul om jag säger så :mad:

Okej! Antar att ni båda har nya 850, är det 7t drivhjul på båda?
För det verkar ju vara lite fetare centerdrivhjul till den med 3” mattan, som även har annan delning om jag har förstått det rätt. Vet inte om det är samma uppgradering på era maskiner?
Tror de är samma drivhjul? Iaf vad jag sett mig till. De är ju dock en större omkrets på 3.0 delning. 7T/3.0 har samma omkrets som 8T/2.86.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Tror de är samma drivhjul? Iaf vad jag sett mig till. De är ju dock en större omkrets på 3.0 delning. 7T/3.0 har samma omkrets som 8T/2.86.
Precis, vad jag kan förstå så är det 7T/2,86 när det inte är 3” mattan (även därför annan utväxling på QD) vilket ger mer påfrestningar. Måste springa ut och kolla mattan på min hur den ser ut efter 40 mil, då kan den teorin bekräftas :)
 

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Är lite svårt för dom å hävda någonting sånt...

Manualen är skriven för "over there" med 5m snö och inte en stubbe eller sten som hackar i emellanåt. Vi har lite andra förutsättningar "over here" :(

Med 7T/2.86 så måste man ha den rejält spänd. Särskilt i början då mattan töjs ut väldigt fort.
7T/3.0 funkar lite bättre. Här har jag t.om provat köra med turbo men då måste man ha den som en fiolsträng.

Spänn mer å va glad! Håller de för Ahrling, Henrik Nilsson m.m så äre bara gasa å va glad ;)

BRP har andra problem. Att drivhjulen börjar snurra på axeln.... De är mindre kul om jag säger så :mad:
Problemet är att mattan redan börjat separera sig.... Jag får höra vad ÅF säger.
Jo håller det för dom som du räknar upp så borde det hålla för mig också, om jag vetat att spänna mattan betydligt mycket mer än vad boken anger 😩
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
De är ingen fara om mattan börjar flika upp lite i centerhålen. Har mattor som ser för jävlig ut invändigt. Men spänner man dom tillräckligt så är de aldrig någon fara.

Monterade på ultimax XS-826 och var ut å körde nu. Nu går maskin som den ska!!! Dra ändå åt bananers vad skillnad de blev.
Org remmen är nog lite för hård. Ultimaxen greppade betydligt bättre och alla övervarvs tvekningar försvann. Tendens till remslir var helt borta.
Är grymt nöjd över hur maskin matar på nu! Nya programvaran har helt klart fått den och få den kraft den ska ha.
 
Last edited:

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag kör mattspänningen på känn. Testade mäta enligt boken och jag har lite slakare än rekommenderat. Aldrig kuggat en gång. varken förra året på -18 163 eller i år med 850 155. Har visserligen challeger matta på 850.n. Sjukt nöjd med den mattan om någon undrar.

Även testat nya programvaran och kännslan av att den surar ner sej när man smyger omkring och letar fullgas linjerna i skogen är borta.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Jag ger dom till fredag sen ska jag ha svar vad dom tänker göra..
Känns som den går toksnålt när man släpper av..Skulle kunna tro som David säger att spridarna är korrupta🤒
Har samma problem som dig att den håller kvar i varv länge efter man släpper gasen. Även nu efter uppdateringen. Fick däremot höra när jag var in med sambons maskin nyss att man vet om att vissa har detta fenomen men att man inte fokuserat på just detta med den här uppdateringen. Sambons 155" har inte haft samma problem däremot går båda maskinerna oroligt om man håller jämn gas kring 5000varv vid låg belastning, vandrar upp och ner i varv hela tiden men lägger man sig på strax över 5k så slutar det. Trist när man hade maskiner som gick klockrent innan bytet till 850
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Har samma problem som dig att den håller kvar i varv länge efter man släpper gasen. Även nu efter uppdateringen. Fick däremot höra när jag var in med sambons maskin nyss att man vet om att vissa har detta fenomen men att man inte fokuserat på just detta med den här uppdateringen. Sambons 155" har inte haft samma problem däremot går båda maskinerna oroligt om man håller jämn gas kring 5000varv vid låg belastning, vandrar upp och ner i varv hela tiden men lägger man sig på strax över 5k så slutar det. Trist när man hade maskiner som gick klockrent innan bytet till 850
Det låter ju inte bra, det känns som att Polaris pissar på oss nu. Kanon med en ny maskin, det är ju just sånt här man inte vill ha, därför en ny maskin men tji fick jag...🤬
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Kan säga så här. Är det de jag tror och som jag tidigare nämnt så hjälper inte uppdateringen av programvaran. Den åtgärdar att mappningen allmänt går för fett.

Det blir tyvärr sämre om man snålar till mappen på en maskin som redan går snålt på mellanregister.

Be eran ÅF ta hem nya spridare och se om de hjälper. För de är nog tyvärr där problemet sitter.

Vad ni kan göra är att avläsa tändstiften tills vidare. Är ena stiftet mer vitt/grått än de andra så är man något på tråden.

Och nej dom pissar inte på er. De är isf eran ÅF om dom ej hjälper er i ärendet.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Kan säga så här. Är det de jag tror och som jag tidigare nämnt så hjälper inte uppdateringen av programvaran. Den åtgärdar att mappningen allmänt går för fett.

Det blir tyvärr sämre om man snålar till mappen på en maskin som redan går snålt på mellanregister.

Be eran ÅF ta hem nya spridare och se om de hjälper. För de är nog tyvärr där problemet sitter.

Vad ni kan göra är att avläsa tändstiften tills vidare. Är ena stiftet mer vitt/grått än de andra så är man något på tråden.

Och nej dom pissar inte på er. De är isf eran ÅF om dom ej hjälper er i ärendet.
Mina stift gick från "tan" till sotiga...ok lite hårda ord men talade med en på Polaris och fick tyvärr inga uppmuntrande svar typ dom flesta går bra och han tyckte synd om mig. Ska ringa i morgon till min åf och höra...😤27982
 
Last edited:

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Visst ska åf hjälpa till men det kan ju inte ligga på deras ansvar att Poo levererar undermåliga maskiner, då måste dom ta sitt ansvar, nu har jag inte kunnat använda min maskin på snart 5 veckor...Men Båt / Fiske säsongen börjar snart......
 
Last edited:

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Visst ska åf hjälpa till men det kan ju inte ligga på deras ansvar att Poo levererar undermåliga maskiner, då måste dom ta sitt ansvar, nu har jag inte kunnat använda min maskin på snart 5 veckor...Men Båt / Fiske säsongen börjar snart......
De är faktiskt din ÅF som är din första kontakt. Du måste ju gå via dom gällande garantiärenden. Att gnälla på forum och vara missnöjd hjälper inte dig...
Ta kontakt med din ÅF, ställ krav och be dom fixa de. Skoterfolk är generellt för mesiga och godtar alldeles för mycket.
Konsumentköplagen är på eran sida lixom.

Om sen inte din ÅF hjälper dig så har du ju två alternativ. Konsumentköplagen eller gå direkt till Polaris Sverige.
De förstnämnda vill absolut inte din handlare jävlas med och då brukar dom ställa sig spak å hjälpa... Tro mig. Har bekanta som haft rejäla problem med en ÅF som betett sig som idiot.

Köper du en ny maskin så ska den ju gå bra och ej vara okörbar som den verkar vara i ditt läge.

Så hur du gör är upp till dig. Men jag vet vad jag skulle gjort.
Sätt hårt mot hårt!


Ja, jag är ambassadör. Har det någon betydelse?
 
Reactions: neden

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Visst ska åf hjälpa till men det kan ju inte ligga på deras ansvar att Poo levererar undermåliga maskiner, då måste dom ta sitt ansvar, nu har jag inte kunnat använda min maskin på snart 5 veckor...Men Båt / Fiske säsongen börjar snart......
Nej, det är inte din åf som har byggt maskinen.. Men det är deras uppgift att rätta till det som inte fungerar på din maskin! Och i sin tur har dom polaris att ta hjälp av. Självklart ska grejerna fungera!

Konsumentköplagen är väldigt bra att luta sig mot.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Nej, det är inte din åf som har byggt maskinen.. Men det är deras uppgift att rätta till det som inte fungerar på din maskin! Och i sin tur har dom polaris att ta hjälp av. Självklart ska grejerna fungera!

Konsumentköplagen är väldigt bra att luta sig mot.
Japp vet det, har pratat med påda parter och tycker det vart en snålt respons från båda sidor faktiskt......jag gnäller inte utan är riktigt besviken när dom inte har några svar och lite dålig förståelser för mitt problem, som sagt har tagit upp detta sen det hände och inget har hänt. Och ja jag hade bytt spridare och mätt upp varenda j...vla givare som finns men det är ju därför man köper nytt för att slippa....
 
Reactions: mas

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Ja misstänker att eventuell sval respons från Polaris och ÅF är att de kanske inte har identifierat problemen helt och hittat lösningar på dem. Det verkar ju som att det är minst 2-3 separata oberoende saker som kan orsaka totalt motorhaveri och sen lite mjukvarurelaterade problem på det som genererar "gashäng", boggningar mm...det är nästan bra gjort. Speciellt med en motor som de skröt upp att de hade testat i 3 års tid och att den skulle vara skottsäker...det verkar ha hänt något under tiden de byggde prototyper och skulle massproducera dem. Men så kan det ju bli och i mina kompisars fall så har ÅF varit snabb att lösa problemet med motorhaveriet och den andra maskinen åkte in idag för mjukvaruppdatering. (Den har förövrigt bara haft lite problem med boggningar och minimalt "gashäng" så den har ju funkat klockrent hittills men det gjorde ju även den andra tills jag flög över styret...man törs ju inte göra några långresor med dessa maskiner direkt)

Det jag inte har sett något om men som kanske ÅF har info om är ju om de som har fått totalhaveri...vad säger att nya motorn inte har samma åkommor? Det har nämligen varit ett flertal haverier bara senaste veckorna i närområdet.