Skuren 800 etec varför?

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Min 800 E-tec tvekar ibland också vid fullgas pådrag / misständer?

Men när den väl hostat till, tvekat / misstänt så ligger varvet fint på 8000 - 8100 uppför fjällbranterna.

Det händer inte alltid men ibland. Kan jag också då ha nått haveri på gång?
Kom precis hem efter en fjällresa på 5 dagar. Och nog har den hostat till, tvekat / misstänt varje dag några gånger.
Känns ju lite sådär med tanke på att garantin på 2014 maskinerna går ut nu till hösten.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Min 800 E-tec tvekar ibland också vid fullgas pådrag / misständer?

Men när den väl hostat till, tvekat / misstänt så ligger varvet fint på 8000 - 8100 uppför fjällbranterna.

Det händer inte alltid men ibland. Kan jag också då ha nått haveri på gång?
Kom precis hem efter en fjällresa på 5 dagar. Och nog har den hostat till, tvekat / misstänt varje dag några gånger.
Känns ju lite sådär med tanke på att garantin på 2014 maskinerna går ut nu till hösten.
Går den sämmre på eftermiddagen när du börjar ha mindre soppa i tanken.
Måste dra 3-4 drag för att den ska starta när den är varm men ett drag när den är kall?
Startar inte alls ibland om den ligger på sidan eller stannar när du har skotern på vänstersidan en längre stund?
Isåfall har du samma problem som min. Nu när jag redan hittat felet på min hittade jag en hel tråd om det på Dootalk om just detta problem på 2014 så jag verkar inte vara ensammen...

Jag höll på att bli galen då den hostar till även fast varven ligger rätt. Men känns inte ricktigt som övervarv då den klipper "hårdare" då.

molgan

Aktiv medlem
26 feb 2009
56
2
8
Kiruna
Går den sämmre på eftermiddagen när du börjar ha mindre soppa i tanken.
Måste dra 3-4 drag för att den ska starta när den är varm men ett drag när den är kall?
Startar inte alls ibland om den ligger på sidan eller stannar när du har skotern på vänstersidan en längre stund?
Isåfall har du samma problem som min. Nu när jag redan hittat felet på min hittade jag en hel tråd om det på Dootalk om just detta problem på 2014 så jag verkar inte vara ensammen...

Jag höll på att bli galen då den hostar till även fast varven ligger rätt. Men känns inte ricktigt som övervarv då den klipper "hårdare" då.
Vad var felet då? Länk?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Så här såg mina reeds ut, vilket orsakade de symptom som nämns.
Men att flera standardblad ska vara dåliga låter otroligt.

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Min summit går fortfarande dåligt klipper på varven hela tiden trots att den inte övervarvar. Har bytta spridare, reeds och tändstift.
kollat på sprängskisser och vad jag kan se så ser inte 2012 bränslepump och regulator likadan ut som på bilden ovan. Så vet inte om jag ska testa byta hela bränslepumpen isåfall? Någon som har några ideer?

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Mät vad du har för soppatryck, ingen ide att börja byta pumpen om trycket är okej.
Du har inga felkoder?
Kan vara en tändspole som är dålig, tror vi nästa bytt lika många tändspolar som tändstift på jobbet.

jobe83

Medlem
8 dec 2008
32
0
6
Piteå
Hade liknande på min sambos Boondocker 2011 ifjol och den övervarvade inte och ingen motorlampa lös men när man kollade felkoder var det P0266 Misständer på Pto sidan och P0263 Misständer på Mag sidan. Den misstände när man gav full gas ca 8000rpm och tappade till ca 7000rpm. Då jag hade upp pumpen så var det rätt mycke färg från jeep dunk som täppte till filtret på pumpen. Efter jag rengjorde det så har den gått bra.

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Tack för tipsen. Får nog lov att lossa pumpen och kolla läget där.
@jobe83 låter exakt som mitt problem!

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Har haft upp bränslepumpen och rengjort filtret. men det var knappt nå skräp där. Provkörde sen och problemen kvarstår :(

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
testa klicka ner primären och se hur problemet beter sig, har haft 3 etec och alla har hostat vid för lite "belastning", dom får inte öka varv speciellt fort.

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Kan meddela att problemet var att vevaxeln hade vridit sig. Så att pto kolven kom upp förtidigt i förhållande till tändningen. Detta mest troligt pga av en remsprängning.
Alltså felet hade ingenting med bränsle systemet att göra.