JAAG: Vet inte hur super duper E-tec speridaren är, men skiljer den sig jätte mkt från de DI spridare moderna bensinare har? 4T men ändå. Spridaren i sig är ju ingen raketkonstruktion.
Alla asfaltarbetare jag har sett har sin bil stående på tomgång i timtal. De startar bilen på våren och stänger av den på hösten...............att ofta ha sin gamla dieselbil på tomgång i timtal brukar oftast tyda på låg intelligens och/eller för hög veckopeng.......
Detta stämmer för 2011, på 2012 var det dock ett annat problem. Mekanikern som bytte mina kolvar vid 350 mil sa att kolvarna hade börjat visa svaga tecken på slitage ovanför kolvringen, och det var just denna brist som var anledningen till bulletinen.Kolvarna skulle bytas för att kolvringsknastret kunde ramla ut, och gjorde det för rätt många.
isåfall har du inte varit ute i skogen och jobbat, där man inte har ström, då fungerar inte motorvärmaren. då har du 1 val i 40 minus, låt bilen stå på tomgång och ta dig hem efter arbetsdagen eller gräv ner dig i snön och försök överleva. sen är det betydligt billigare än att byta skoter varje vinter.Kolvarna skulle bytas för att kolvringsknastret kunde ramla ut, och gjorde det för rätt många.
Kommer någon bilspridarmixtrare känna igen sej och veta vad dom ska göra med en E-tecspridare?
..............att ofta ha sin gamla dieselbil på tomgång i timtal brukar oftast tyda på låg intelligens och/eller för hög veckopeng.......
De enda fel på e-Tech kolvar jag läst om har varit att ringstoppar lossnat på 11-12 årgångar och därav bullentin. Med alla fel vi läst om tillsammans så är det snrt hela kolven som varit felande.Detta stämmer för 2011, på 2012 var det dock ett annat problem. Mekanikern som bytte mina kolvar vid 350 mil sa att kolvarna hade börjat visa svaga tecken på slitage ovanför kolvringen, och det var just denna brist som var anledningen till bulletinen.
Jag och/eller mekanikern kan ju såklart ha missuppfattat detta.
Håller inte riktigt med där.Ang luftläcka så behöver du inte kolla vevaxeltätningarna för rotaxmotorer har fettfyllda lager så de kan inte dra in luft den vägen som på alla andra märken. Även om allt ett åkt ur lagren och yttre packboxar skulle vara våldsamt trasiga typ expoldreade så läker de inte in luft där för lagren närmast vevhus är fyllda med fett samt har extra starka tätningar för att hålla inne fettet i sig.
Jag hade en 600 E-tec som skar för ett par år sedan på grund av läckage i packboxen på magsidan.Ang luftläcka så behöver du inte kolla vevaxeltätningarna för rotaxmotorer har fettfyllda lager så de kan inte dra in luft den vägen som på alla andra märken. Även om allt ett åkt ur lagren och yttre packboxar skulle vara våldsamt trasiga typ expoldreade så läker de inte in luft där för lagren närmast vevhus är fyllda med fett samt har extra starka tätningar för att hålla inne fettet i sig.
Sluta kör!!!Jag har fått igång skotern nu och test kört. Problemet att den tvekar/misständer vid gaspådrag kvarstår. Innan 8000 varv klipper den ifrån ner till ca 7000 rpm, och ibland upprepas detta gång på gång vid fullgas.
Någon som vet vad det kan bero på?
Kan det vara rave ventilerna som spökar eller spridarna?
Tändstift har jag bytt.
Du bör lämna in den för detta är ett svårt fel de kan vara vad som helst i både bränsletryck/flöde alt allvarligt datafel i boxen. Jag hörde nyss om en lokal e-tec ägare som fick inhandla en ny cdi box för 8000kr men den gav inte gnista på rätt sätt.Inga felkoder syns. Tror inte att den tjuvar luft vid pto packboxen, har ju haft upp veven och inspekterat och riktat.
Behöver jag lämna in den till åf för att kolla bränsletrycket m.m.?
De ska inte vara några packningar mellan insugsgummi och cylinderinsug de är gummi i insugsgummit som tätar mot aluminiumet på cylindrarna. Att reedblade såg maläten ut lät märkligt för de håller normalt långt över 1000 mil så de måste ha gått väck vid haveriet. Om reedblad är sönder brukar motorn gå dåligt på tomg i första hand och är det stora skader så märks det att den går allmänt sämre i hela registret. Trasiga reedblad äventyrar inte förgasarmotorer ivf för de går bara fetare av trasiga reeds men jag är lite osäker hur en insprutare och framförallt en E-tec reagerar på trasiga reeds men jag antar det är lugnt även där.Märke att det inte satt några packningar mellan cylindrarna och reedventilerna när jag plockade isär motorn. Kanske kan ha tjuvat luft där?
Och så var 2 flärpar på reedventilerna lite skadade, vet inte hur det kan påverka motorgången?
Blir nog att lämna in skotern till åf till veckan.
Först och främst: Har du inte garanti kvar på en -14?Jag har problem med bränslet på min summit nu och där har bränsletrycksregulatorn klivit ur sitt läge så den ej tätar längre. Rev det idag och ska sätta ihop det imorgon å håller tummarna att påsken är räddad =)
Men Har du dåligt bräsnletryck ska båda kolvarna pajja.
Men gör som jag sa spruta startgas bakom variatorn. ändrar motorn varvtal = tjuvluft.
Steg 2 provtryck/vacumsug vevhuset. Är det inget lekage kontakta åf å hör om dom kan eller vet nån som kan kolla spridarna.
Alternativ ta lös båda sprudarna å rikta dom mot et tidningspapper å ryck i snöret så se om sprutbilden är ungefär lika på båda.