Skuren 800 etec varför?

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
JAAG: Vet inte hur super duper E-tec speridaren är, men skiljer den sig jätte mkt från de DI spridare moderna bensinare har? 4T men ändå. Spridaren i sig är ju ingen raketkonstruktion.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
..............att ofta ha sin gamla dieselbil på tomgång i timtal brukar oftast tyda på låg intelligens och/eller för hög veckopeng.......
Alla asfaltarbetare jag har sett har sin bil stående på tomgång i timtal. De startar bilen på våren och stänger av den på hösten.

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Kolvarna skulle bytas för att kolvringsknastret kunde ramla ut, och gjorde det för rätt många.
Detta stämmer för 2011, på 2012 var det dock ett annat problem. Mekanikern som bytte mina kolvar vid 350 mil sa att kolvarna hade börjat visa svaga tecken på slitage ovanför kolvringen, och det var just denna brist som var anledningen till bulletinen.
Jag och/eller mekanikern kan ju såklart ha missuppfattat detta.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Kolvarna skulle bytas för att kolvringsknastret kunde ramla ut, och gjorde det för rätt många.

Kommer någon bilspridarmixtrare känna igen sej och veta vad dom ska göra med en E-tecspridare?

..............att ofta ha sin gamla dieselbil på tomgång i timtal brukar oftast tyda på låg intelligens och/eller för hög veckopeng.......
isåfall har du inte varit ute i skogen och jobbat, där man inte har ström, då fungerar inte motorvärmaren. då har du 1 val i 40 minus, låt bilen stå på tomgång och ta dig hem efter arbetsdagen eller gräv ner dig i snön och försök överleva. sen är det betydligt billigare än att byta skoter varje vinter.

skulle tro att motorrenoverarna idag förstår sig på en e-tec spridare.även e-tec börjar ju ha några år på sig, och är nog mååånga som är renoverade

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
Detta stämmer för 2011, på 2012 var det dock ett annat problem. Mekanikern som bytte mina kolvar vid 350 mil sa att kolvarna hade börjat visa svaga tecken på slitage ovanför kolvringen, och det var just denna brist som var anledningen till bulletinen.
Jag och/eller mekanikern kan ju såklart ha missuppfattat detta.
De enda fel på e-Tech kolvar jag läst om har varit att ringstoppar lossnat på 11-12 årgångar och därav bullentin. Med alla fel vi läst om tillsammans så är det snrt hela kolven som varit felande.

Ang felande spridare så ta med bägge spridara till den som gör testet så hen har någon "riktig spridare att mäta mot.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Var länge sedan jag lästa om det så jag ska inte svära på det men var det inte att kolvringsspåret blev slitet på 12. Alltså för stort klapp mellan ringen å kolven.
Är helt säker det ej är ring låset som det är på 11.

Men hur som hälst denna kolv har fått härdsmälta och beror ej på kolven i sej eller att den blivit varmkörd för länge.

Har du ingen i närheten som kan testa dom skulle det inte förvåna mej om Mulle har möjlighet till det.

Men ingen fler än jag som tycker det är konstigt den käkat upp sidan på kolvtoppen och inte mot utblåset?

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ang luftläcka så behöver du inte kolla vevaxeltätningarna för rotaxmotorer har fettfyllda lager så de kan inte dra in luft den vägen som på alla andra märken. Även om allt ett åkt ur lagren och yttre packboxar skulle vara våldsamt trasiga typ expoldreade så läker de inte in luft där för lagren närmast vevhus är fyllda med fett samt har extra starka tätningar för att hålla inne fettet i sig.
Håller inte riktigt med där.
Dom har nu mera en extra förstärkt tätning men inte en extra stark.
Packboxen utåt är mycket kralligare än den lilla klena i lagret så jag tror knappast lager tätningen i sej orkar hålla emot vevhustrycket då dom knappt håller även fast den yttre packboxen är hel.
Provtryckning kostar 20kr för en däcksventil. nya kolvar/cylindrar $$$
Så oavsätt logik eller ej så är det ingen dum ide.
Många däribland jag provtrycker alltid en ny ihopsatt motorn bara för att va säker oavsett om den rasat innan eller ej.

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Ang luftläcka så behöver du inte kolla vevaxeltätningarna för rotaxmotorer har fettfyllda lager så de kan inte dra in luft den vägen som på alla andra märken. Även om allt ett åkt ur lagren och yttre packboxar skulle vara våldsamt trasiga typ expoldreade så läker de inte in luft där för lagren närmast vevhus är fyllda med fett samt har extra starka tätningar för att hålla inne fettet i sig.
Jag hade en 600 E-tec som skar för ett par år sedan på grund av läckage i packboxen på magsidan.
På den kolven såg skadorna ganska lika ut som i det här fallet.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Spridare på e-tec liknar inte vanliga spridare, inte på långa vägar.
Så att vilken verkstad som helst skulle kunna testköra en sådan tror jag inte på.

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Jag har fått igång skotern nu och test kört. Problemet att den tvekar/misständer vid gaspådrag kvarstår. Innan 8000 varv klipper den ifrån ner till ca 7000 rpm, och ibland upprepas detta gång på gång vid fullgas.
Någon som vet vad det kan bero på?

Kan det vara rave ventilerna som spökar eller spridarna?
Tändstift har jag bytt.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag har fått igång skotern nu och test kört. Problemet att den tvekar/misständer vid gaspådrag kvarstår. Innan 8000 varv klipper den ifrån ner till ca 7000 rpm, och ibland upprepas detta gång på gång vid fullgas.
Någon som vet vad det kan bero på?

Kan det vara rave ventilerna som spökar eller spridarna?
Tändstift har jag bytt.
Sluta kör!!!
Har du inte hittat någon anledning till varför den skar så skär den snart igen om du kör.

Har du kollat tjuvluft så är det troligen spridaren.
Nu när den ändå går så ta startgas å spruta in bakom variatorn så brukar det höras på motorgången om den drar därigenom. För det va variatorsidan den skurit va?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
Som sagt kör inge mer!! Det är mycket möjligt att bränsletrycket faller på full mutter eller en spridare som tappar impulser = elfel/glappkontakt eller cdi fel mm.

Jag skulle kolla om bränsletrycket hänger med uppe i fulla varvtal med belastning.

Syns inga felkoder?

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Inga felkoder syns. Tror inte att den tjuvar luft vid pto packboxen, har ju haft upp veven och inspekterat och riktat.

Behöver jag lämna in den till åf för att kolla bränsletrycket m.m.?

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
Inga felkoder syns. Tror inte att den tjuvar luft vid pto packboxen, har ju haft upp veven och inspekterat och riktat.

Behöver jag lämna in den till åf för att kolla bränsletrycket m.m.?
Du bör lämna in den för detta är ett svårt fel de kan vara vad som helst i både bränsletryck/flöde alt allvarligt datafel i boxen. Jag hörde nyss om en lokal e-tec ägare som fick inhandla en ny cdi box för 8000kr men den gav inte gnista på rätt sätt.
En firma bör ha mätutrustning för bränsletryck och de vet även vilket tryck den ska ha så låt dem göra det för det tar så lite tid.

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Märke att det inte satt några packningar mellan cylindrarna och reedventilerna när jag plockade isär motorn. Kanske kan ha tjuvat luft där?
Och så var 2 flärpar på reedventilerna lite skadade, vet inte hur det kan påverka motorgången?

Blir nog att lämna in skotern till åf till veckan.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
Märke att det inte satt några packningar mellan cylindrarna och reedventilerna när jag plockade isär motorn. Kanske kan ha tjuvat luft där?
Och så var 2 flärpar på reedventilerna lite skadade, vet inte hur det kan påverka motorgången?

Blir nog att lämna in skotern till åf till veckan.
De ska inte vara några packningar mellan insugsgummi och cylinderinsug de är gummi i insugsgummit som tätar mot aluminiumet på cylindrarna. Att reedblade såg maläten ut lät märkligt för de håller normalt långt över 1000 mil så de måste ha gått väck vid haveriet. Om reedblad är sönder brukar motorn gå dåligt på tomg i första hand och är det stora skader så märks det att den går allmänt sämre i hela registret. Trasiga reedblad äventyrar inte förgasarmotorer ivf för de går bara fetare av trasiga reeds men jag är lite osäker hur en insprutare och framförallt en E-tec reagerar på trasiga reeds men jag antar det är lugnt även där.

För att motorn ska reagera med försämrad tomg så måste ett reedblad ha skador motsvarande 2 luftgevärs skott genom sig och då menar jag kaliber 4,5mm :)

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Reedventilerna är ett känt fel på ski doo e-tec, framförallt 2012 då det var många som gick sönder.
Jag fick byta reeds 2ggr på 300mil. Gick dåligt på tomgången, backen funkade inte, missade och klippte toppvarven. Men det ska ju inte påverka så att kolven smälter, för det är ju vevhuskompen som sjunker med trasiga reeds och bränslet på e-tec når ju aldrig vevhuset. Men visst påverkar det prestandan märkbart.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag har problem med bränslet på min summit nu och där har bränsletrycksregulatorn klivit ur sitt läge så den ej tätar längre. Rev det idag och ska sätta ihop det imorgon å håller tummarna att påsken är räddad =)

Men Har du dåligt bräsnletryck ska båda kolvarna pajja.

Men gör som jag sa spruta startgas bakom variatorn. ändrar motorn varvtal = tjuvluft.
Steg 2 provtryck/vacumsug vevhuset. Är det inget lekage kontakta åf å hör om dom kan eller vet nån som kan kolla spridarna.
Alternativ ta lös båda sprudarna å rikta dom mot et tidningspapper å ryck i snöret så se om sprutbilden är ungefär lika på båda.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag har problem med bränslet på min summit nu och där har bränsletrycksregulatorn klivit ur sitt läge så den ej tätar längre. Rev det idag och ska sätta ihop det imorgon å håller tummarna att påsken är räddad =)

Men Har du dåligt bräsnletryck ska båda kolvarna pajja.

Men gör som jag sa spruta startgas bakom variatorn. ändrar motorn varvtal = tjuvluft.
Steg 2 provtryck/vacumsug vevhuset. Är det inget lekage kontakta åf å hör om dom kan eller vet nån som kan kolla spridarna.
Alternativ ta lös båda sprudarna å rikta dom mot et tidningspapper å ryck i snöret så se om sprutbilden är ungefär lika på båda.
Först och främst: Har du inte garanti kvar på en -14?

Alldeles oavsett skulle jag föredra en glasburk istället för tidningspapper, så ser du om dom ger lika mycket under samma tid liksom som bonus. ;)