Ska man göra som man "ska" ska du ha ett verktyg att mäta kolvens höjd i cylindern för att bestämma packning om man byter cylindrar. Du kan mäta med löd ten också på gammla cyl/kolvarna och kolla om det är lika meddom nya så är det bara att köra =)Jag kommer behöva byta cylindrarna också. Ska jag ha samma packning till dem eller ska jag ha en annan packning då?
Om det nu skulle ligga någon sanning i det skulle båda cylindrarna gått magert inte bara en.Varmkört mycket på tomgång? För det har jag fått "höra"att man inte ska göra med E-TEC eftersom som dom går magert även när dom går på Warm Up. Man ska köra iväg direkt men inte tokgasa förrän drifttemp uppnåts. Men som sagt,är det nåt jag "Hört".
Håller med, man får aldrig upp en skadlig temperatur på tomgång skulle man lyckas ge motorn så lite soppa så går den helt enkelt inte.Om det nu skulle ligga någon sanning i det skulle båda cylindrarna gått magert inte bara en.
En motor som går magert utan belastning är ingen fara.
tänk hur många förgasar skotrar som skulle skära för man inte chokar tillräckligt vid kallstart =)
samma teori finns inom bil branschen, speciellt om dieslar. men jag har låtit mina bilar stå timmar på tomgång, men har aldrig varit med om att det hänt något. visst, om du drar igång skotern och låter den gå på tomgång i några timmar kanske, men 15-20 minuter kan inte göra något alls (TROR jag)Risken med att varmköra den för länge på tomgång är att du tvättar bort oljefilmen så när du väl börjar belasta den kan det orsaka haveri kanske inte första gången men när du gjort så 50+ gånger blir skadan nog stor för att orsaka haveri :/
Tror rktech har skrivit en artikel om det
Är nog en och annan förgasarmotor som skurit genom åren av olika anledningar..Om det nu skulle ligga någon sanning i det skulle båda cylindrarna gått magert inte bara en.
En motor som går magert utan belastning är ingen fara.
tänk hur många förgasar skotrar som skulle skära för man inte chokar tillräckligt vid kallstart =)