Skuren 800 etec varför?

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16

Någon som vet varför min skoter skurit?

Det är en summit 800 -12
Har gått drygt över 600 mil på original kolvar, vet att de skulle bytas vid 500 men har inte hunnit göra det.

Kan det bero på att kolven var slut eller har den fått för lite olja eller något annat?

tacksam för hjälp!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ser ut att gått magert. Tror inte det har nått med oljan att göra då det syns det varit varmt så den käkat upp kanten på kolven. Däremot ser det ut som det är sidan på kolven och inte ut mot avgasporten där det borde vara om den gått mager.
varför är svårt att säga men finns egentligen bara 2 orsaker. Tjuvluft eller kass spridare.

Den där kolven är trasig ej sliten så tur att du inte han byta för du hadde fått bytt nu ändå.
500 mil är bara en tum regel. Kör du 500 stenhårda är det befogat men 500 mil fiske tur är dom bara inkörda =)

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Insugsgummit såg då helt ut, kan den tjuva luft på något annat ställe? Hur kollar jag om spridaren fungerar som den ska?

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Kan dra tjuvluft lite överallt. Cylinderfoten. vevaxel packbox mm.
Synd du tog isär den annars kan man plugga insuget med en gammal moped kolv eller liknande och sedan trycksätta motorn genom avgasporten för att se om den håller trycket. eller helst även vacum om man har tillgång till det. Jag skar ut en alu skiva och satt den däcks ventil i den som jag skruvar fast på cylindern istället för grenröret.

Spridarn vet jag ej något bra sätt men prata med närmaste ÅF å se om dom har någon metod för att testa dom

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Antar att jag kan provtrycka på samma sätt när jag byggt ihop motorn, men hur högt tryck ska jag testa med?

Värt att nämnas kanske att skotern gått dåligt på fullgas/toppvarv några dagar. känts som att den klippt tändningen/hostat då och då.
Har trott att det var stiften som var dåliga.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja det kan du absolut göra.
Om cylinderfotspackningen är intakt så så sätt tillbaks den och dra ihop motorn å testa så slipper du byta packning igen om det visar sej vara något fel. Håll även koll på hur många hål det är i packningen så du vet vilken du ska ha när du monterar ihop igen. Finns flera olika tjocklekar
Ca 0.5 bar mer än det tror jag inte är nödvändigt.

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Jag kommer behöva byta cylindrarna också. Ska jag ha samma packning till dem eller ska jag ha en annan packning då?

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Varmkört mycket på tomgång? För det har jag fått "höra"att man inte ska göra med E-TEC eftersom som dom går magert även när dom går på Warm Up. Man ska köra iväg direkt men inte tokgasa förrän drifttemp uppnåts. Men som sagt,är det nåt jag "Hört".

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag kommer behöva byta cylindrarna också. Ska jag ha samma packning till dem eller ska jag ha en annan packning då?
Ska man göra som man "ska" ska du ha ett verktyg att mäta kolvens höjd i cylindern för att bestämma packning om man byter cylindrar. Du kan mäta med löd ten också på gammla cyl/kolvarna och kolla om det är lika meddom nya så är det bara att köra =)

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Varmkört mycket på tomgång? För det har jag fått "höra"att man inte ska göra med E-TEC eftersom som dom går magert även när dom går på Warm Up. Man ska köra iväg direkt men inte tokgasa förrän drifttemp uppnåts. Men som sagt,är det nåt jag "Hört".
Om det nu skulle ligga någon sanning i det skulle båda cylindrarna gått magert inte bara en.
En motor som går magert utan belastning är ingen fara.
tänk hur många förgasar skotrar som skulle skära för man inte chokar tillräckligt vid kallstart =)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Om det nu skulle ligga någon sanning i det skulle båda cylindrarna gått magert inte bara en.
tänk hur många förgasar skotrar som skulle skära för man inte chokar tillräckligt vid kallstart =)
Håller med, man får aldrig upp en skadlig temperatur på tomgång skulle man lyckas ge motorn så lite soppa så går den helt enkelt inte.

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
Risken med att varmköra den för länge på tomgång är att du tvättar bort oljefilmen så när du väl börjar belasta den kan det orsaka haveri kanske inte första gången men när du gjort så 50+ gånger blir skadan nog stor för att orsaka haveri :/

Tror rktech har skrivit en artikel om det

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Risken med att varmköra den för länge på tomgång är att du tvättar bort oljefilmen så när du väl börjar belasta den kan det orsaka haveri kanske inte första gången men när du gjort så 50+ gånger blir skadan nog stor för att orsaka haveri :/

Tror rktech har skrivit en artikel om det
samma teori finns inom bil branschen, speciellt om dieslar. men jag har låtit mina bilar stå timmar på tomgång, men har aldrig varit med om att det hänt något. visst, om du drar igång skotern och låter den gå på tomgång i några timmar kanske, men 15-20 minuter kan inte göra något alls (TROR jag)

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Är nog en och annan förgasarmotor som skurit genom åren av olika anledningar.. ;). Som sagt så är det nåt jag hört utan att ha några vetenskapliga belägg för..

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag är inte helt säker, men kom inte kolvbulletinen på 2012 just för att kolvarna kunde slitas ovanför kolvringen på just det sätt som din bild visar?
Nu vet jag ju dock inte om det är orsaken till haveriet.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
Ang luftläcka så behöver du inte kolla vevaxeltätningarna för rotaxmotorer har fettfyllda lager så de kan inte dra in luft den vägen som på alla andra märken. Även om allt ett åkt ur lagren och yttre packboxar skulle vara våldsamt trasiga typ expoldreade så läker de inte in luft där för lagren närmast vevhus är fyllda med fett samt har extra starka tätningar för att hålla inne fettet i sig.

Kolla bara insugsgummina bryt o bänd i dem så ser du ev sprickor. Bottenpackningen ser du bara visuellt om den är väck så ingen trycktest behöver göras.

Jag tror en spridare är väck eller bristfälligt soppatryck. Soppatrycket är långsökt fel då bara en cylinder skurit men testa det ändå för säkerhets skull om inte spridaren visar fel. Spridare lämnar man in på bil trimfirmor så kör de dem i testbänk kostar bara typ 200kr.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
Kolvarna skulle bytas för att kolvringsknastret kunde ramla ut, och gjorde det för rätt många.

Kommer någon bilspridarmixtrare känna igen sej och veta vad dom ska göra med en E-tecspridare?

..............att ofta ha sin gamla dieselbil på tomgång i timtal brukar oftast tyda på låg intelligens och/eller för hög veckopeng.......