Förbud mot friåkning

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Bra där!

Redan fixat och alla kompisarna också!

Kom igen nu slöhögar!! :D

Detta säger väl det mesta.

"Ett arbetsmaterial som Naturvårdsverkets jurister hävdar är hemligstämplat."

Klister, valla å apelsinskal till alla! :D

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Hmm..skummade bara lite. "Fula spår från terrängkörning på barmark ger negative upplevelser av fjällandskapet..."
Innebär detta att samernas "rätt" att köra runt med 4 hjulingar/mc i fjällen kommer att begränsas?

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.192
152
63
Säfsen
Hmm..skummade bara lite. "Fula spår från terrängkörning på barmark ger negative upplevelser av fjällandskapet..."
Innebär detta att samernas "rätt" att köra runt med 4 hjulingar/mc i fjällen kommer att begränsas?
Ja men nu skojar du väl ändå.... :weird: Det är ju 100% yrkestrafik, så det är inte störande på samma sätt :madgrin:

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Så det dom kom fram till var att dom inte kom fram till nått och att det behöver utredas? Skönt att dom inte gör nått förhastat! :D

Det enda negativa jag kan läsa är "kanalisering" om man med det menar att alla ska in i samma fåra och börja åka led.

”År 2020 har terrängkörningen på barmark och snö anpassats så att bullerstörning samt mark- och vegetationsskador förebyggts genom tystare fordon och kanalisering”.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nej, det man gör och har gjort under ett antal år är att man tillskjuter medel för att ursprungsbefolkningen ska göra terrängkörningsplaner, kanalisera sin trafik och därmed ge underlag för eventuella mekaniska åtgärder typ förstärkning av svaga/känsliga passager mm, har de senaste åren tillskjutits ett antal miljoner (sett någonstans tvåsiffriga tal) för detta .

Vilket som lär denna typ av trafik tillåtas öka på barmark , vad motoriserad terrängtrafik över stora ytor sedan har med ursprungliga rättigheter med anor från historien att göra vete tusan !

Så det dom kom fram till var att dom inte kom fram till nått och att det behöver utredas? Skönt att dom inte gör nått förhastat! :D

Det enda negativa jag kan läsa är "kanalisering" om man med det menar att alla ska in i samma fåra och börja åka led.

”År 2020 har terrängkörningen på barmark och snö anpassats så att bullerstörning samt mark- och vegetationsskador förebyggts genom tystare fordon och kanalisering”.

Rapporten känns som en mer "akademiserad" fortsättning på de sedan 20-30 år använda tyckandena om hästkrafter, högkammade mattor och skrikburkar, detta gör den än mer oroande för den fria snöskoteråkningen då denna polerade version har större chans att nå längre hos beslutande myndigheter och departement.

Stora bitar kan vara lätt att hålla med om för självklart känner vi alla till beteenden som lämnar en hel del övrigt att önska, däremot är min övertygelse att varianten av kollektivitet och bestraffningar av den stora massan snöskoteråkare är felaktiga utan det är de individer som missköter sig som ska lagföras, bestraffas, hängas ut osv så visst, översyn av regelverk och straffskalor/bötesbelopp är inte fel då det i Sverige är alldeles för låga bötesbelopp för att bryta mot lagen.

Skulle det t ex kosta 25 000 för skrikburk/störande körning kombinerat med stora administrativa kostnader för återbesiktning av fordonet så skulle de problemen minska

Nu gäller det att vi och våra sk riksorganisationer hanterar detta rätt och verkligen är sakliga i bemötandet på olika nivåer, att det jobbas aktivt mot riksdagsmän, lokala och regionala politiker i alla läger och avtvingar dessa svar före valet så att motståndet blir tydligt.

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Skrik avgassystem skulle det vara våldsamma böter på, allt över 85 decibel är inte acceltabelt och eftersom det inte ger mer h-power generellt så känns det mer som att låta som man har nåt våldsamt
under tummen eller så är det bara fjortiskänslan som styr för vem fan vill åka 67 mil med en maskin som har 134 dc en sån strecka, men att ha 350hp mellan skidorna och är tyst som graven det är coolt men det är bara min uppfattning.

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
allt över 85 decibel är inte acceptabelt
Lite kul det här med decibel, inte för att vara sån men 85dB är ungefär den ljudnivå du hör inne i bilen när du åker i stadstrafik, dvs antagligen mindre än vad din skoter låter när du kör. ;)
95dB är vad din vanliga gräsklippare låter, 135dB däremot är vad ett jetplan låter på 30m avstånd.

Nu förespråkar jag inte skrikburkar på något sätt utan ville bara påpeka att det du säger skulle betyda att många original äldre skotrar ska köras på tippen för att de låter mer än vad stadsbuller hörs inuti en bil.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Visst är decibel kul ! men det gäller att skilja på äpplen och päron, mao använda rätta fakta och jämförelser om man på olika sätt vill motivera för sig själv att köra med burk som "bara låter lite mer än original"

Väldigt snabbt ur huvudet avseende olika ljudnivåer
40 dB Bibliotek och kontor
60 dB Normal samtalston
55- 70 dB Inne i en bilkupe´under körning
80 dB Ljudet ute i trafiken (dvs utanför bilkupen )
90 dB Plåtverkstad
100 dB Bergborr, motorsåg
120 dB Smärtgräns
140 dB Startande jetplan

Notera då att ovanstående är maxvärden !

Ljud är egentligen vibrationer/pulser där bärigheten ut på längre avstånd hänger ihop på något sätt jag inte kommer ihåg just nu.

Dock, enbart en ökning av med 2-3 dB ger en fördubbling av ljudnivån så en burk som låter "bara lite mer än original" men i verkligheten ligger 6-8 dB högre för väldigt mycket mer väsen både på nära håll och på längre avstånd.

Erkända mätmetoder är SAE J 192 samt J 1161 och J 2567 vilka på 15 m tolererar en ljudnivå under fullt påslag på 78 dB.

Svenska/europeiska normer heter ISO 362:1998 där man tolererar 85 dB på 7,5 m avstånd under fullt påslag.

Vad NV propagerar för är att EU ska fatta beslut om ytterligare sänkning enligt ISO 362:1998:s 85 dB ned mot 78, 75 och slutligen 73 (tror jag det var) db fram mot 2020 .

Alltså en mycket avsevärd sänkning som skulle medföra enorma utvecklingskrav på motorer och ljuddämpande system på kort tid .

Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Alltså en mycket avsevärd sänkning som skulle enorma utvecklingskrav på motorer och ljuddämpande system på kort tid .
Är nog inte bara motorer och ljuddämpare som behöver ses över för att klara 73dB, i praktiken skulle det nog innebära att man får ha hjul istället för matta på sin skoter...

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Helt rätt, lätt att glömma matta och bandtunnel.

På moderna standardutrustade snöskotrar är det ju faktiskt numera bandtunnelljudet man hör mest över fjället om det körs normalt.

Det är ju så att ställer vi kunder krav på vad vi köper och hur det låter så drivs utvecklingen på mot det av både de stora tillverkarna och eftermarknaden, sedan är det en annan sak att på kort sikt skulle maskinkostnaden stiga rejält. .

Inget vore ju bättre än en BB 800 som låter som en 900 ACE dvs runt 70-75 dB.

Ljudproblematiken och tyckandet härrör oftast från den direkta närheten av välbesökta/överbefolkade fjällanläggningar dvs den bör vara hanterbar med klara och tydliga lokala regler kombinerat med polisiär kontroll och lagföring för överdrivet ljudalstrande .

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
"vill motivera för sig själv"
Vet inte varför men du får det att låta som jag försöker motivera för mej själv att skaffa en "skrikburk", om du är under det intrycket vill jag bara klargöra att så är inte fallet.

Jag gillar dina informativa inlägg och tänkte därför bidra med lite mer ang. ljudnivå, då det först och främst kan hjälpa andra att förstå hur mycket sänkning/ökning innebär och även det du säger om "lite mer".

När man talar om ljud så tänkte jag använda mig av förstärkare där det är lite av en tumregel att 3dB ökning innebär 1,4x ökning av SPL (Sound Pressure Level) och cirka 25% högre upplevd ljudnivå, ökning med 6dB innebär 2x SPL och cirka 50% ökning av upplevd ljudnivå.

Tar inte upp hur mycket mer ström som krävs av förstärkaren vid nämnda ökningar då det inte direkt är relevant :p

Hittade även en händig liten tabell just för ändamålet:

Även om det kanske inte är exakt rätt så får man en generell känsla av hur mycket sänkningarna faktiskt innebär och hur mycket mer en burk med bara 6dB ökning låter. Det som gör SPL lite intressant i det här fallet är att om du har en ljudnivå på 80dB SPL på 10m håll, är SPL 74dB på 20m håll. För varje gång avståndet dubblas sjunker SPL 6dB, så hur mycket längre låter det med fördubblad SPL? ;)

73dB innebär i princip samma sak som att sitta å glida nyasfalterat i en elbil. Skulle helt ärligt talat kännas konstigt att köra en så tyst skoter, men det är min åsikt. :p

Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vet inte varför men du får det att låta som jag försöker motivera för mej själv att skaffa en "skrikburk", om du är under det intrycket vill jag bara klargöra att så är inte fallet.
Inte alls, var menat som en generell betraktelse då man ofta får höra från de som kör med burk att "den låter bara lite mer" och sedan tänker de inte längre vad det innebär.

Har själv inget direkt emot eftermarknadsburk, t ex så är den nya Diamond S i knappa 2 kg titanburk intressant, den sägs klara SAE J 2567 .

Perfekt, den typen av jämförelser är bra och kan mana till eftertanke, sedan kan man fundera på de olika mätmetoderna där ljudet mäts på 7,5 resp 15 meter under fullt pådrag, dessa är ju inte direkt verklighetsnära bruksvärden, är man så nära så bär de flesta hörselskydd, hjälm mm.
Sedan tillkommer den verkliga körningen med olika typer av ridåer mellan maskin och den som ev blir störd.

Ofta kommer som sagt klagomålen från högtrafikerade områden, inte sällan nära turistanläggningar osv och där tillkommer additionseffekten med flera maskiner igång samtidigt så ett gäng på 8-10 maskiner blir ju ärligt talat rätt störande om de kör med huvudet under armen timme efter timme.

Nu löser vi inte detta beteende här men om fler skulle tänka efter skulle problemen som NV radar upp som argument för att reglera mer inte existera vid objektiva analyser .
Om det blir 73 dB så är det bara såna här som får användas :

http://www.op.se/motor/varldspremiar-for-elskoter

Inte alls, det finns en drös BAT (Best availiable technology) maskiner vilka redan idag ligger under eller väldigt nära och den utvecklingen fortsätter mot de framåtriktade EPA krav de stora tillverkarna har att sikta mot.
De kommer säkert att hålla en avvägd kostnad/intäkt balans mellan 2 och 4 takt även framöver så det kommer att finnas maskiner för alla typer av åkning de tjänar på att sälja dem för.

Pågår även utveckling av hybridmaskiner , initialt för kanadensiska armen mot relativt högt ställda krav på tillgänglighet, körsträcka och "stealthmode" och detta kommer säkert att spilla över på den civila marknaden när tekniken är mogen för kostnadsmedvetna kunder.
http://www.cbc.ca/news/canada/north/ottawa-testing-620k-stealth-snowmobile-for-arctic-1.1377270

Ärligt talat finns det väldigt många snöskoteråkare som åker korta sträckor med familjen ned på pimpelsjön/solbacken vilka skulle klara sig utmärkt med en el/hybridmaskin när laddproblematiken är hanterbar.