Vet inte varför men du får det att låta som jag försöker motivera för mej själv att skaffa en "skrikburk", om du är under det intrycket vill jag bara klargöra att så är inte fallet.
Inte alls, var menat som en generell betraktelse då man ofta får höra från de som kör med burk att "den låter bara lite mer" och sedan tänker de inte längre vad det innebär.
Har själv inget direkt emot eftermarknadsburk, t ex så är den nya Diamond S i knappa 2 kg titanburk intressant, den sägs klara SAE J 2567 .
Perfekt, den typen av jämförelser är bra och kan mana till eftertanke, sedan kan man fundera på de olika mätmetoderna där ljudet mäts på 7,5 resp 15 meter under fullt pådrag, dessa är ju inte direkt verklighetsnära bruksvärden, är man så nära så bär de flesta hörselskydd, hjälm mm.
Sedan tillkommer den verkliga körningen med olika typer av ridåer mellan maskin och den som ev blir störd.
Ofta kommer som sagt klagomålen från högtrafikerade områden, inte sällan nära turistanläggningar osv och där tillkommer additionseffekten med flera maskiner igång samtidigt så ett gäng på 8-10 maskiner blir ju ärligt talat rätt störande om de kör med huvudet under armen timme efter timme.
Nu löser vi inte detta beteende här men om fler skulle tänka efter skulle problemen som NV radar upp som argument för att reglera mer inte existera vid objektiva analyser .
Om det blir 73 dB så är det bara såna här som får användas :
http://www.op.se/motor/varldspremiar-for-elskoter
Inte alls, det finns en drös BAT (Best availiable technology) maskiner vilka redan idag ligger under eller väldigt nära och den utvecklingen fortsätter mot de framåtriktade EPA krav de stora tillverkarna har att sikta mot.
De kommer säkert att hålla en avvägd kostnad/intäkt balans mellan 2 och 4 takt även framöver så det kommer att finnas maskiner för alla typer av åkning de tjänar på att sälja dem för.
Pågår även utveckling av hybridmaskiner , initialt för kanadensiska armen mot relativt högt ställda krav på tillgänglighet, körsträcka och "stealthmode" och detta kommer säkert att spilla över på den civila marknaden när tekniken är mogen för kostnadsmedvetna kunder.
http://www.cbc.ca/news/canada/north/ottawa-testing-620k-stealth-snowmobile-for-arctic-1.1377270
Ärligt talat finns det väldigt många snöskoteråkare som åker korta sträckor med familjen ned på pimpelsjön/solbacken vilka skulle klara sig utmärkt med en el/hybridmaskin när laddproblematiken är hanterbar.