Arbetet med ledsladdning o aktiviteter .

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Stig : det kostar inte fem öre att anställa en fas3:are , tvärtom du får 5000kr/mån i handledarbidrag per gubbe , så jag tycker det är mkt märkligt att inte alla klubbar kör med fas3:are ?!
Då är det helt olika regelverk i detta land. Vi fick dock kostnaden betald av kommunen 1 år. Men sen inte en nickel

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Över 70000st människor befinner sig idag i fas3, en fas3 "anställning" kostar inte anordnaren fem öre ! Fas3 personen får en ersättning på 65%, 36månader är Max som en person kan vara på samma ställe, till anordnaren utgår dessutom ett handledarbidrag på 225kr/dagen detta är reglerna och dom är det samma för hela Sverige ! Något Max antal fas3:are en klubb kan ha finns inte ! Enda kravet är att fas3 arbetskraften får inte ta över ett ordinarie lönearbete.

Jag förstår inte varför inte alla klubbar utnyttjar detta ?! En meningsfull sysselsättning för individen,bra leder mm dessutom 5000kr per person i månaden till klubben !!!!

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Va? som privat person är ju grot idag dyrt och köpa. För några år sen fick man ta hur mycket som helst idag är ju flis och spån dyrt och köpa.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
personligen tycker jag att vi kan betala en slags ledskatt ca 1000kr per år o skoter o att staten sköt till samma summa
Hur många kör led (förutom om det är absoulut nödvändigt) i Sverige? Är det ens 10%? Jag tror inte det.

Jag har om jag kommer ihåg rätt kört ca 10 mil officiell led i vinter och det var inte direkt frivilligt.
Jag har sladdat mer led än vad jag har kört privat.. :)

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Över 70000st människor befinner sig idag i fas3, en fas3 "anställning" kostar inte anordnaren fem öre ! Fas3 personen får en ersättning på 65%, 36månader är Max som en person kan vara på samma ställe, till anordnaren utgår dessutom ett handledarbidrag på 225kr/dagen detta är reglerna och dom är det samma för hela Sverige ! Något Max antal fas3:are en klubb kan ha finns inte ! Enda kravet är att fas3 arbetskraften får inte ta över ett ordinarie lönearbete.

Jag förstår inte varför inte alla klubbar utnyttjar detta ?! En meningsfull sysselsättning för individen,bra leder mm dessutom 5000kr per person i månaden till klubben !!!!
Jag är numera inte med i styrelsen i våran klubb, men tidigare (2 år sedan) var man i Norrbotten, tvungen att betala själv, eller få utomstående finansiärer, att betala 20% av lönekostnaderna, och det var få skoterklubbar som hade det då.
Den nya styrelsen i våran klubb har inför och under denna säsong, fört samtal med AF på orten om att anställa FAS3 jobbare, men det hänger åter igen på ekonomin, klubben har inte dom pengar som behöver skjutas till, därför har klubben inga anställda som arbetar på lederna i år.
Märkligt att det verkar vara olika FAS3 regler i Sverige.

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Stig : du pratar nog om lönebidragsanställning vilket innebär en kostnad på minst 20% oftast upp till 50%, det finns 5st olika bidragsmodeller, fas3 är en som ger anordnaren 225kr/dagen i ersättning, goggla eller gå in på AF så kan du själv läsa om det, reglerna är Nationella, alltså lika i hela Sverige !

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Hur många kör led (förutom om det är absoulut nödvändigt) i Sverige? Är det ens 10%? Jag tror inte det.

Jag har om jag kommer ihåg rätt kört ca 10 mil officiell led i vinter och det var inte direkt frivilligt.
Jag har sladdat mer led än vad jag har kört privat.. :)
Jag tror merparten åker led. Tänk på alla familjer bara.

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Snoddas : en del kommuner har tagit ett beslut att inte använda sig av fas3:are i sin verksamhet men det har ingen betydelse för övriga aktörer i berörd kommun som vill ha fas3:are ,ex skoterklubbar som borde jubla o ta emot så många dom kan få ! Bra sysselsättning, återbetalning från staten o KANONLEDER vilket alla vill ha ?!

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Jag tror du svamlar för om man fick ha skulle ju förreningarna ha såna. Men dom får nog inte därför ingen har. Man plocka ju bort allt sånt folk från förreningarna för några år sen.

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Snoddas : jag är själv brydd över okunningheten bland klubbarna ! Har ett bokat möte med AF om fas3 imorrn, dom har redan per telefon sagt ok till fas3:are inom skoterklubbar men ska få lite mer ingående fakta imorrn, kommer skriva några rader här efter detta möte !!
Sen Snoddas tycker jag att du ska kolla upp saker själv innan du kallar nån svamlare !!!!!
Du kan bevisligen med internet , så läs på !!

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Stig : du pratar nog om lönebidragsanställning vilket innebär en kostnad på minst 20% oftast upp till 50%, det finns 5st olika bidragsmodeller, fas3 är en som ger anordnaren 225kr/dagen i ersättning, goggla eller gå in på AF så kan du själv läsa om det, reglerna är Nationella, alltså lika i hela Sverige !
Men för att få anställa en FAS3 så måste man ha en anställd i föreningen, eller anställd via någon annan, som ska fungera som bl-a handledare.
Men då har man en lönekostnad med sociala avgifter, som man dock delvis får bidrag till.

Men FAS3 hit och dit, vad man kan anse med fog, är att det var betydligt enklare förr, att få folk via AF, för att underhålla skoterleder.
Vår klubb hade den första bidragsanställda 1993, som jobbade med ledunderhållet. Vi har allt sedan dess haft folk, via AF ute på våra leder, fram till för 3 år sedan.

Vad man också saknar är "Gröna Jobb", det var ett stort misstag att ta bort detta. För då detta fanns, så gjordes det enorma insatser för friluftsliv och snöskoteråkning, då det byggdes bakvardar, stugor, röjdes leder mm.
Vad jag har hört, är att det tydligen utreds om det är möjligt starta upp denna verksamhet igen.

Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Eller så finns det inte nå fas3 folk alla har jobb.
Det är också ett problem med FAS3, bidragsanställda mm, är det många gånger, är folk som har olika slags krämpor, eller kanske inte har utbildadning på motorsåg och röjsåg, som man erbjuds.
Detta gör det också svårt många gånger, att få ut det man vill av dom anställda.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag tror du svamlar för om man fick ha skulle ju förreningarna ha såna. Men dom får nog inte därför ingen har. Man plocka ju bort allt sånt folk från förreningarna för några år sen.
Ja håller delvis med dig, för om det vore så lätt, så borde man då kunna begära att personalen på AF känner till hur regelverket fungerar, när man som skoterklubbsrepresentant är dit och diskuterar anställningar av personal till ledskötsel och ledunderhåll.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Just detta med arbetsgivar, handledar, arbetsmiljöansvar osv är nog det som får många föreningar att backa.
Sedan gäller det att bli anvisad/hitta den rätta personen också då kravprofilen på en ledskötare kan vara mångfacetterad.
Handlingskraftig, beslutsför, självgående osv osv kanske inte alla dar i veckan stämmer in på de som kvalat in för att hanteras via FAS 3.

Visst finns det men ofta beror det på kopplingar med AF, rätt person som gått i förtid (kanske t o m aktiv medlem i klubben)eller blivit utlöst från sitt arbete och AF vet och accepterar att 61 årige "hen" inte tvingas att söka andra jobb.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Just detta med arbetsgivar, handledar, arbetsmiljöansvar osv är nog det som får många föreningar att backa.
Sedan gäller det att bli anvisad/hitta den rätta personen också då kravprofilen på en ledskötare kan vara mångfacetterad.
Handlingskraftig, beslutsför, självgående osv osv kanske inte alla dar i veckan stämmer in på de som kvalat in för att hanteras via FAS 3.

Visst finns det men ofta beror det på kopplingar med AF, rätt person som gått i förtid (kanske t o m aktiv medlem i klubben)eller blivit utlöst från sitt arbete och AF vet och accepterar att 61 årige "hen" inte tvingas att söka andra jobb.
x 2

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Tror ni förstorar upp problemen ;-). , enligt min kontakt på AF krävs inga andra anställda i en ideel förening, alla försäkringar mm står AF för, sen är det inte direkt rymdforskning att sladda leder o röja, tror nog att en 60årig kontorist kan lära sig det eller långtidsarbetslös ungdom, om 10% är ok så pratar vi om 7000st människor o kraven behöver inte vara så höga då klubben får betalt :-D

Skriver några rader imorrn efter mötet med AF !

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Inte alls avsikt att förstora eller förminska problemen utan som alltid ska man se möjligheterna dvs går det att i "samråd" med AF få till en verksamhet med t ex ledskötsel sommar/vintervia FAS 3 är det ju bra.

Står dock i "Information till anordnare.... " bl a
Anordnare av sysselsättning kan vara privata eller offentliga arbetsgivare samt
ideella organisationer.

-Anordnaren och deltagaren får inte vara släkt med varandra eller tillhöra samma
familj eller ha familjeanknytning.
-Anordnaren måste erbjuda sysselsättning under hela anvisningstiden och kan
därför inte stänga verksamheten vid till exempel semester och julledighet.
-Anordnaren ska vara registrerad som arbetsgivare och ha minst en anställd.
-Som anordnare ska man se till att deltagaren har sysselsättning motsvarande sitt
arbetsutbud.
-För ideella organisationer gäller dessutom att de ska vara juridiska personer, ha
styrelse, stadgar samt ha utsedda representanter för föreningen.

Bestämmelser FAS 3
http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.60698af7130ff01284080007179/informationsblad-fas3.pdf

Blir trevligt att höra vad AF säger och vad som gäller över landet.