Arbetet med ledsladdning o aktiviteter .

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Hej !Jag har en fråga till alla Skoterklubbstyrelser o ni som arbetar aktivt inom en Skoterklubb, hur många av er har heltidsanställda med någon slags lönebidrag ?

Fas3 som inte många gillar men nu finns det ändå, varför inte nyttja det o låta dessa Fas3:are göra något som är till glädje för många o säkert skulle många må mkt bra av att få vara ute i skog o mark o känna att man gör nytta.

AF betalar lön o försäkringar dessutom får klubben ett bidrag på 5000kr/mån per pers från AF i handledarersättning,som kan gå till bränsle exempelvis eller en handledarlön mm.
På detta vis skulle vi skoteråkare få tillbaka en del av alla skattepengar vi betalar in varje år till Svenska staten, ex moms på en ny skoter ca 30000kr , en full tank ca 400 kr i skatt o moms,dessutom med bättre infrastruktur inom skoternäringen tror jag på en stor ökning av turism, men det är väl inget Sveriges inland behöver vaa ?! ;-)

Var inte blyg nu utan skriv vad ni tycker, bra o dåligt !!!
E.H

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Vart jag bor fanns det den möjligeheten för några år sen men den plockades bort. Då var det 2st gubbar som gick på bidrag men vilka fina leder vi hade runt hela byn till sjöarna. Men,men det försvann.

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Snoddas : varför tog ni bort dom ?
Om du inte vet vore det bra om du tog reda på varför ni la ner gubbarna o skriv gärna några rader !

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Om man googlar på skoter o div lönebidrag (fas3) kommer det fram en del klubbar som använder sig av detta o är väldigt nöjd !
Märkligt bara att inte fler gör det ?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Nja, nu skojar du lite ändå. :p Nuvarande regering,som tillträdde 2006, var det som fixade till de s.k Fas 3-jobben som nämns härovan.

(Slut O.T)

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
Jag efterfrågade samma sak, och fick detta som svar.

Men det betyder ju inte att det är så.

Jag har gärna fel.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Nja, nu skojar du lite ändå. :p Nuvarande regering,som tillträdde 2006, var det som fixade till de s.k Fas 3-jobben som nämns härovan.

(Slut O.T)

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
Det är riktigt att nuvarande regering ersatte dom tidigare sk. + -jobben (Gröna jobb mm.), med FAS 3, vilket dock blev till det sämre för idella organisationer och föreningar, då FAS3 var nåt slags bidragsjobb. där arbetsgivaren var tvungen att skjuta till 20% själv av lönekostnader, sociala avgifter mm., vilket innebär att det är ytterst få klubbar som har råd att använda sig av FAS 3 anställda.
Dock så har man tydligen från regeringshåll börjat svänga i frågan, och vad jag hört så är "Gröna Jobb" på väg tillbaka, blir det som förut, att klubbar kan nyttja detta alldeles gratis blir det helt perfekt.

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Stig : det kostar inte fem öre att anställa en fas3:are , tvärtom du får 5000kr/mån i handledarbidrag per gubbe , så jag tycker det är mkt märkligt att inte alla klubbar kör med fas3:are ?!

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
I byn kunde dom då inte ha kvar sånt folk i föreningarna. När det blen nya regler så nånting är det med fas3 folk att dom inte får vara i föreningar.

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Jag har förstått att man ändrat reglerna,men tydligen ändra man reglerna sen igen, jag var i kontakt med AF förra veckan o enligt dom var det inga problem, det enda som gällde var att man inte tog över ett lönearbete.

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Prio 1 ex i Sundsvall har ca 50st fas3:are som säljer "Vintage" loppis, det företaget visar en miljonvinst enbart på fas3 bidrag o drivs av en Moderat politiker !

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Snoddas : hahaha, nä tror inte det, jag har ett företag i Norge , men jag vill åka på bättre leder o tycker staten borde pröjsa en del o detta kan vara ett sätt i väntan på nåt bättre, personligen tycker jag att vi kan betala en slags ledskatt ca 1000kr per år o skoter o att staten sköt till samma summa ,dela sedan ut det till klubbarna o ställ upp en norm hur leder ska se ut o underhållas.
Med ett lednät modell "USA" skulle skoterturismen kunna omsätta många miljarder o få hit mängder av européer som kunde uppleva den Svenska naturen från en skoter, den svenska naturen är det vi ska leva av i framtiden när skogsbruk o bilfabriker mm slagit igen pga vårat kostnadsläge.

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Snoddas : papperstillverkningen går ner med 5% per år pga minskande efterfrågan, största intäkten gör Sverige 2011 enligt en Statlig utredning var Besöksnäringen

Midfrost

Medlem
11 jul 2012
40
0
1
Timrå
Snoddas : papperstillverkningen går ner med 5% per år pga minskande efterfrågan, största intäkten gör Sverige 2011 enligt en Statlig utredning var Besöksnäringen
Ja, det stämmer nog bra och minskningen ökar. Men än så länge tas det ut så mycket virke det går från skogen och eftersom den inte räcker till köper man in massvis från utlandet. Och skogen vill långt fler än pappersindustrin använda till sina produkter, så det stämmer nog som snoddas säger.

Rundvikarn

Välkänd medlem
Ytterst skeptisk till denna utredning .
Ifjol kom 93 % av europas järn- och kopparmalmproduktion från Norrland .
Borde inte varit så mycket mindre år 2011 .
Ungefär 94 % av sveriges nettoexport kom från skogen , malmen och vattenkraften .
( Källa : SCB )
Glömde man dessa miljarder i utrdningen ?

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Jag är i Skogsbranschen o vet exakt vad som produceras, vet även att vi har några hundra skogsentreprenörer som står still o kommer att stå stå still i minst 10veckor till, skogsbranshen är döende, prova att sälja Grot i Sverige, värmeverken betalar ingenting för groten.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Va? som privat person är ju grot idag dyrt och köpa. För några år sen fick man ta hur mycket som helst idag är ju flis och spån dyrt och köpa.