Arbetet med ledsladdning o aktiviteter .

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Stig : känns som du o flera med dig har en syn på arbetslösa som jag inte riktigt håller med om, i mitt när område finns ett antal både unga o gamla som dels inte kommit in arbetsmarknaden o dels äldre som arbetat på samma ställe i 30 år o nu blivit arbetslös, dom har det gemensamt att dom inte vill flytta men dom är vana naturmänniskor, dom flesta hugger sin egen årsved, alla kör sköter o trivs av att vara ute, valet dom står inför är att stå på myrorna o vika kläder i deras affär eller att få vara ute o göra det dom gilla, blanda sen dessa människor med dom som inte haft det så lätt o vips kanske dom osså mår bättre o lär sig något ?!
Tycker man provar först o dömer sen ?
Jag vet inte hur du tolkar mina texter, men det är ju just detta jag beskriver, största fördelen med att blanda unga och gamla är ju just att man får just dom synergieffekterna????

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Stig : när jag läste ditt inlägg tyckte jag det lät som det bara var Skogshuggare av den gamla modellen som dög till nåt ? Ber om ursäkt om jag fatta fel ?!
Personligen tror jag inte det krävs nån Einstein för att köra ex Atv diesel med bandsats o en mover på släp eller skylta,röja bort lite busk, köra ut ved till vindskydd mm ?!
Sen tycker jag man kan prova o se, funkar det inte med en person går inte världen under ?!
Jag skulle själv gärna ha ett sånt jobb om nån vore villig att betala ;-)

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Fast nu är det ju inte ett jobb, utan en åtgärd.
Meningen är ju att dom ska få komma ut och arbeta med arbetare, inte med andra i samma situation.
Att ha flera fastreor är ju att utnyttja systemet och inte vad det var menat.
Jag var handledare åt en fastrea i två år.
Runt 40 med en arbetsskada.
Han var med och gjorde allt, inga tråkiga städjobb eller liknande.
Han hade heller inga krav på sig.
Ändå kände han det var värdelöst.
Alla är ju inte lika men har som sagt svårt att tro att en människa som hamnat så långt från arbetsmarknaden skulle se nått nöje i att slita fan åt en skoterklubb. I synnerhet då ersättningen de får för jobbet knappast ger utrymme för dom att använda skoterleden själv.

Men visst kan det finnas de som passar och trivs.
Menar bara att det nog är svårt att hitta dem som vill och dessutom klarar av det.

Mvh Erland

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Då är ett avtal på plats mellan AF o Skogsstyrelsen som innebär att klubbarna får gratis hjälp med byggnationer o underhåll GRATIS ! Dessutom står Skogstyrelsen för ansvarig arbetsledare som ser till att allt utförs säkert o bra !

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Då är ett avtal på plats mellan AF o Skogsstyrelsen som innebär att klubbarna får gratis hjälp med byggnationer o underhåll GRATIS ! Dessutom står Skogstyrelsen för ansvarig arbetsledare som ser till att allt utförs säkert o bra !
Perfekt att det är tillbaka igen. :)
Våran klubb fick otrolig fin hjälp från Skogsstyrelsen med byggande av 10 bakvardar och en rejäl stuga. Men även röjning av lederna.

Förstår dock fortfarande inte varför "Gröna Jobb" avskaffades, och att all utrustning såldes bort. Blev liksom några förlorade år.
Men nu är det bara att dra igång allt igen, och köpa in nya verktyg och maskiner!!!
Perfekt med en uppstart nu i sommar !:ciao:

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
1Juni drar dom igång på allvar, men dom vill gärna få förslag på arbete omgående så dom hinner planera lite.
Bakvardar ??