Märkes***eritråden...

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
OCH 14:57 IN I SAMMA SLEDTRAX-FILM SÅ FÅR NI SLEDTRAX VINNARE... Och den har INTE turbo!
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Klart att man behöver effekt för att komma högst, men hur kul i längden är det att åka spikrakt uppför?
Lika kul som att köra fullgasrepor med en Thundercat eller VMax-4 fram och tillbaka över en sjö.... Oerhört roligt, de tre första gångerna :bigsmile:
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Jodå, men nu kom ju den senaste idiotin att yamaha turbo endast klarar komma upp på pulkbacken i lekparken. Ska man högst så behövs effekt+chaufför.
Fast i sånt rattlås rally behövs ju inte ens en chaufför, bara dra en kattstrypare över gasen, och vilken skoter som helst tar sig ju fram om man har 250-300 kusar, till och med en kort et250 som man river ut 250:in och lägger i en 300 hk turbospis tar sig ju fram då. Men inte fan är det ju chassiet som gör att den tar sig fram. Så att kalla Yamaha för lössnö maskiner är ju fel, dom tvingar maskinerna att ta sig fram med en massa effekt istället för att bygga en maskin som faktiskt går i snö
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Fast i sånt rattlås rally behövs ju inte ens en chaufför, bara dra en kattstrypare över gasen, och vilken skoter som helst tar sig ju fram om man har 250-300 kusar, till och med en kort et250 som man river ut 250:in och lägger i en 300 hk turbospis tar sig ju fram då. Men inte fan är det ju chassiet som gör att den tar sig fram. Så att kalla Yamaha för lössnö maskiner är ju fel, dom tvingar maskinerna att ta sig fram med en massa effekt istället för att bygga en maskin som faktiskt går i snö
Men håll i hatten hörru! ET250 med 300 hk blir ingen lätt match, inte ens för Chris-Burandt-Wannabees eller andra experter.

Här pratar vi om ett modernt chassie med en modern teknikstinn 4-taktare i denna sidewinder. Då börjar någon jämföra med ET250. Titta 1 mm bortanför egen nästipp vore önskvärt.

Ska man köra i tät skog och hela tiden leta de besvärligaste ställena så är en 2-taktare bättre. Nog vet jag att om man blir stillastående i riset hela tiden pga diverse hinder så får man kämpa med Yamahan.

Men om man redan gjort den resan och tycker det är svårt tråkigt att hålla på och nöta bland samma träd och buskage hela tiden och istället kör mer långstyrning med utsatt mål med körning både på och utanför leden. Där öppna landskap och matthastighet smäller högt. Jag kan inte se att nånting slår sidewindern där. Jag tycker personligen det händer för lite när man trycker på gasen i 2-taktarna. Sen så är det ju konstigt att t.ex 850 som inte ligger långt efter på papperet effektmässigt inte orkar snurra mattan fortare än vad den gör när det går tungt. Nu när pojkarna fått vara in och byta en massa grejer för att rädda remmarna så är det ju som att det snurrar ännu saktare (??). Sen så har ju snurran i Yamahan en enorm lisvlängd jämfört med allt vad som heter 2-takt 800cc+. Jag skulle då inte vilja äga nån som det ser ut idag.

Text är för tjejer och bilder är för killar och jag misstänker det är tunt med tjejer som läser detta så länkar jag till en video som illustrerar vad jag menar med saker och ting. Jämför hastighet.

www.youtube.com/watch?v=c5L3ntIhif8
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Jag tycker personligen det händer för lite när man trycker på gasen i 2-taktarna. Sen så är det ju konstigt att t.ex 850 som inte ligger långt efter på papperet effektmässigt inte orkar snurra mattan fortare än vad den gör när det går tungt.

länkar jag till en video som illustrerar vad jag menar med saker och ting. Jämför hastighet.

www.youtube.com/watch?v=c5L3ntIhif8

1. 40hk som det sklijer på 850 och Sidewindern är en hel del mindre effekt faktiskt. Ungefär som en 600 mot en 800a.
2. Klippet du länkar till är en 150hkish 800 (minus massa hk för höjden) mot en Stage 4 Sidewinder på åtminstone 260hk? (vet inte hur mkt man har med steg 4 men.)
Så det skiljer väl minste 100hk. Säkert närmare 130hk, det vore fan illa om det inte skiljde lite då.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Fast i sånt rattlås rally behövs ju inte ens en chaufför, bara dra en kattstrypare över gasen, och vilken skoter som helst tar sig ju fram om man har 250-300 kusar
Det var ju nån här ovanför som florerade i siffran 250-300 kusar..... så 260 hk är väl rätt nära va? Skämt åsido, nog ser jag att det är en vässad sidewinder. Men även en original snurrar mattan utav helvete jämfört med 2-taktarna. Tänk då vilken minimal egen insats det är för att få 260 hk. plug-n'play och byta slutburk så är saken biff.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Behövs det inte göras något åt variatorerna?
Beroende på modell så behövs det garanterat fixas med variatorer för att få full utväxling på ombyggnationen. Det går kanske att plugga dit och köra utan att den går i varvstopp, men ska det bli perfekt så behövs det nog tyngas på.... de jag känner som byggt om Sidewinders har då köpt grejer från NTC. Men så är det ju med samtliga skotrar utom rena touring-maskiner, det måste laboreras med variatorerna innan de funkar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Beroende på modell så behövs det garanterat fixas med variatorer för att få full utväxling på ombyggnationen. Det går kanske att plugga dit och köra utan att den går i varvstopp, men ska det bli perfekt så behövs det nog tyngas på.... de jag känner som byggt om Sidewinders har då köpt grejer från NTC. Men så är det ju med samtliga skotrar utom rena touring-maskiner, det måste laboreras med variatorerna innan de funkar.
Vilken modell ska man välja om man inte vill hålla på att byta vikter mm i och köra med 260hk eller vad det nu hamnar på?
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Vilken modell ska man välja om man inte vill hålla på att byta vikter mm i och köra med 260hk eller vad det nu hamnar på?
Den som MCX hade som testkanin (BTX SE) kördes ju standard i variatorerna och funkade. Men som sagt ska det bli perfekt finns det nog mycket att hämta i variatorerna även på den maskinen.

Köper man ett kit av RJ i Boden så har han säkert testat fram redan variatorprylar (det är en skicklig gubbe det också).
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Den som MCX hade som testkanin (BTX SE) kördes ju standard i variatorerna och funkade. Men som sagt ska det bli perfekt finns det nog mycket att hämta i variatorerna även på den maskinen.

Köper man ett kit av RJ i Boden så har han säkert testat fram redan variatorprylar (det är en skicklig gubbe det också).
Tack, då vet jag :) Då är dom alltså rejält överlastade i variatorerna från fabrik? Måste vara otroligt slö som original då.
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
1. 40hk som det sklijer på 850 och Sidewindern är en hel del mindre effekt faktiskt. Ungefär som en 600 mot en 800a.
2. Klippet du länkar till är en 150hkish 800 (minus massa hk för höjden) mot en Stage 4 Sidewinder på åtminstone 260hk? (vet inte hur mkt man har med steg 4 men.)
Så det skiljer väl minste 100hk. Säkert närmare 130hk, det vore fan illa om det inte skiljde lite då.
är det inte 170 hk i en 850 och "180" i en sidewinder....