Märkes***eritråden...

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Fast du fick väl totalras efter 30 mil på din e-tec, och då hjälper varken elstart eller magnapull
Totalras? nej bara på ena sidan av motorn ;-) andra halvan gick ju hyfsat bra och starta jätte bra med elstart.




Nej men Polaris elstart suger häst. Samma att man inte kan slå av tumvärmaren om man vill enbart köra med handvärmaren när allt går på en å samma knapp(snik)

Jag har hört att Polaris 4hjulingar också har dålig elstart.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Totalras? nej bara på ena sidan av motorn ;-) andra halvan gick ju hyfsat bra och starta jätte bra med elstart.




Nej men Polaris elstart suger häst. Samma att man inte kan slå av tumvärmaren om man vill enbart köra med handvärmaren när allt går på en å samma knapp(snik)

Jag har hört att Polaris 4hjulingar också har dålig elstart.
Polaris 4-hjulingar håller absolut högsta klass rakt igenom, även på elstarten. Skulle vilja påstå att 4-hjulingar från Polaris är det bästa som går att köpa (inte lika imponerad av skotrarna).
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Polaris 4-hjulingar håller absolut högsta klass rakt igenom, även på elstarten. Skulle vilja påstå att 4-hjulingar från Polaris är det bästa som går att köpa (inte lika imponerad av skotrarna).
Endast vad jag hört som sagt. Tydligen batteriet som är dåligt på fyrhjuling

Ja de ska ju ha suverän fyrhjulsdrift enligt hörsägen.
Jag själv brukar en Can am Outlander som aldrig svikit .
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Min Axys han iallafall inte mer än att startas och köra nerför släpet så började motorlampan lysa. Slö och jävlig går på typ en burk verkar det som ...
Hoppas dem får till det annars kommer det nog stå en BLYTUNG yamaha på uppfarten , verkar vara det enda som håller bra i motor, fast dem är ju så sinnessjuk tråkiga att köra men då fraktar man sig bara med den och inget annat.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Min Axys han iallafall inte mer än att startas och köra nerför släpet så började motorlampan lysa. Slö och jävlig går på typ en burk verkar det som ...
Hoppas dem får till det annars kommer det nog stå en BLYTUNG yamaha på uppfarten , verkar vara det enda som håller bra i motor, fast dem är ju så sinnessjuk tråkiga att köra men då fraktar man sig bara med den och inget annat.
Tycker det är dags för dig att prova Arctic Cat låter det som!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Endast vad jag hört som sagt. Tydligen batteriet som är dåligt på fyrhjuling

Ja de ska ju ha suverän fyrhjulsdrift enligt hörsägen.
Jag själv brukar en Can am Outlander som aldrig svikit .

har faktiskt fått byta min startmotor på min sportsman. men det efter att jag gjorde en nog så "seriös" motortvätt med högtryckstvätten och stå och spola mot startmotorn, efter det började den jävlas. men det är den enda som jag vet om som fått göra det. fyrhjulsdriften är absolut bäst av alla, är låst fram direkt den känner av att det börjar skilja i rotationshastighet mellan fram och bak. can am får man ju tok gasa innan viscon börjar bromsa, sen blir den ändå aldrig helt låst vilket är värdelöst
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Otroligt korkat att ha allt som på samma knapp, men det är klart kan man spara en slant och nått gram. För en knapp och lite extrakabel så visst.....

Arctic-katt kan det bli den dagen M8000 går rent och inte tvekar/dör vid fullgas ibland , C-tek 800 gick Jag och väntat på i år men inte kom det någon. Så då blev det en Polargris...

Känns som att det kommer stå Yamaha på huven nästa gång även fast Jag 2014 köpte mig en Nytro men den var ju lika tråkig att köra som en Lynx X-trim 550F som har en kloss bakom gasen.. hann bara kring 100 mil innan Jag insåg att det var roligare att sitta hemma än att färdas med den.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
har faktiskt fått byta min startmotor på min sportsman. men det efter att jag gjorde en nog så "seriös" motortvätt med högtryckstvätten och stå och spola mot startmotorn, efter det började den jävlas. men det är den enda som jag vet om som fått göra det. fyrhjulsdriften är absolut bäst av alla, är låst fram direkt den känner av att det börjar skilja i rotationshastighet mellan fram och bak. can am får man ju tok gasa innan viscon börjar bromsa, sen blir den ändå aldrig helt låst vilket är värdelöst
Startmotorproblem är standardfel på ALLA polarismodeller (atv). Finns spaltmeter med forumtext kring detta på diverse atv-forum. Polaris ATV är bra när de funkar men det är ju bitvis skrattretande urusel kvalitet och ingenjörskonst....tex vem fan väljer plast som material till korgen i diffhuset fram...jo, polaris och diverse kinamärken...efter typ 10 år kom de på att det kanske hade varit bättre med aluminium (vilket inte heller höll men det höll bättre. Min sportsman 700 hade jag i 3 år och den kördes nog max 30 timmar under den tiden. Totalt hade den gått typ 150 timmar och var ett vrak. Deras gamla 500 verkar hålla bättre men jag hade gått på något japanskt om jag skulle köpa atv igen. Till skillnad från polaris skotrar så väger ju deras atv som en mindre bil och jämför man med deras konkurrenter så var de ju nästan 100 kg tyngre...endast can-am som var i samma liga.

Det kanske har blivit bättre på senare år. Man kan ju hoppas.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Startmotorproblem är standardfel på ALLA polarismodeller (atv). Finns spaltmeter med forumtext kring detta på diverse atv-forum. Polaris ATV är bra när de funkar men det är ju bitvis skrattretande urusel kvalitet och ingenjörskonst....tex vem fan väljer plast som material till korgen i diffhuset fram...jo, polaris och diverse kinamärken...efter typ 10 år kom de på att det kanske hade varit bättre med aluminium (vilket inte heller höll men det höll bättre. Min sportsman 700 hade jag i 3 år och den kördes nog max 30 timmar under den tiden. Totalt hade den gått typ 150 timmar och var ett vrak. Deras gamla 500 verkar hålla bättre men jag hade gått på något japanskt om jag skulle köpa atv igen. Till skillnad från polaris skotrar så väger ju deras atv som en mindre bil och jämför man med deras konkurrenter så var de ju nästan 100 kg tyngre...endast can-am som var i samma liga.

Det kanske har blivit bättre på senare år. Man kan ju hoppas.
ATV/UTV-branschen är betydligt tuffare att vinna marknadsandelar på än t.ex snöskotermarknaden.... det är ju bruksmaskiner och yrkesfolk de allra flesta maskiner som säljes. Maskinerna måste fungera och häftiga dekaler (dekaler=snöskotrarnas paradgren) kommer man inte så långt på.

Kollar man då på marknadsandelar så är Polaris överlägset störst. 3 gånger större än Can-Am worldwide (sett till antalet sålda maskiner). Så nog vet Polaris vad de håller på med i den sektorn.

Honda och Yamaha är också större än Can-Am.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Otroligt korkat att ha allt som på samma knapp, men det är klart kan man spara en slant och nått gram. För en knapp och lite extrakabel så visst.....
Skulle faktiskt tro att det mest är för att "spara plats" och slippa en till knapp.
Personligen brukar jag vilja ha tummen på max jämt och handtagsvärmarna varierar man efter vart man är typ. (Fin led=hög, Skog=min eller Av.)

Däremot är det ju förjävligt att 2017 så har ingen kommit med värme i bromshandtaget ännu (mer än skinz som tillbehör då)
Tumvärme har funnits i snart 30år, dynvärme i nästan 20. Men att sätta värme på det kanske mest utsatta och kallaste punkten, icket!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Startmotorproblem är standardfel på ALLA polarismodeller (atv). Finns spaltmeter med forumtext kring detta på diverse atv-forum. Polaris ATV är bra när de funkar men det är ju bitvis skrattretande urusel kvalitet och ingenjörskonst....tex vem fan väljer plast som material till korgen i diffhuset fram...jo, polaris och diverse kinamärken...efter typ 10 år kom de på att det kanske hade varit bättre med aluminium (vilket inte heller höll men det höll bättre. Min sportsman 700 hade jag i 3 år och den kördes nog max 30 timmar under den tiden. Totalt hade den gått typ 150 timmar och var ett vrak. Deras gamla 500 verkar hålla bättre men jag hade gått på något japanskt om jag skulle köpa atv igen. Till skillnad från polaris skotrar så väger ju deras atv som en mindre bil och jämför man med deras konkurrenter så var de ju nästan 100 kg tyngre...endast can-am som var i samma liga.

Det kanske har blivit bättre på senare år. Man kan ju hoppas.
Jag har inte varit med om att korgen i framdiffen get upp på någon maskin. Min förra 400 gick utan problem, däremot dödade jag några drivknutar men det berodde på min körning=gasa ännu mer då det börjar hoppa i drivlinan. Den hade gått nånstans kring 300 timmar utan problem. Min nuvarande 800 har gått kring 200 timmar utan problem med större däck som väger as och inga knutar som gått sönder, eller inget annat utom startmotorn. Vet även av några äldre och en av dom är en 500 som nu snart är uppe 700 timmar utan problem, då är den använd massor i skogen vid vedkörning och med band. Sen är det bara bra dom är tunga, det drar betydligt mycke bättre än med en lätt maskin, samma vid plogning
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Det måste vara väldigt jobbigt att vara märkeskåt. (speciellt som Vissa här på forumet är)

Själv tycker man 'det mesta är skit'

Polarisen står ännu på verkstad för felsökning när motorlampan larmar till och från och går som en Forest Fox . Hoppas man får den innan våren iallafall.

Tycker alla Polarisar som är 2-taktare luktar så extremt mycket avgaser så man får nästan huvudvärk. Ja min Axys luktar också extremt. Och ryker. Tacka vet Jag E-tecen eller 4-takt. Undrar om det beror på att Polarisarna tar så mycket bränsle/olja? Min Axys verkar då vilja ha det dubbla mot min gammla 800 e-tec

Känns som att det kommer stå en Viking 540 på uppfarten snart så man slipper krångla och åka till verkstaden :- )
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Det måste vara väldigt jobbigt att vara märkeskåt. (speciellt som Vissa här på forumet är)

Själv tycker man 'det mesta är skit'

Polarisen står ännu på verkstad för felsökning när motorlampan larmar till och från och går som en Forest Fox . Hoppas man får den innan våren iallafall.

Tycker alla Polarisar som är 2-taktare luktar så extremt mycket avgaser så man får nästan huvudvärk. Ja min Axys luktar också extremt. Och ryker. Tacka vet Jag E-tecen eller 4-takt. Undrar om det beror på att Polarisarna tar så mycket bränsle/olja? Min Axys verkar då vilja ha det dubbla mot min gammla 800 e-tec

Känns som att det kommer stå en Viking 540 på uppfarten snart så man slipper krångla och åka till verkstaden :- )
VK540 är en av de intressantaste modellerna på marknaden