Skoterpriser begagnat

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Jo, men saken är att om du ska sälja din maskin för säg 45tkr och jag bjuder 20tkr, varför skulle du sälja för 25tkr mindre än du lagt ut den för?

Dock är det riktigt skönt att få svara på dessa mail kan jag säga=O)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Värsta jag tycker är när alla moppepojkar vill byta bort både hans moppe och pappas skoter mot min skoter , och dom tillsammans är ju faktist mer värd än min skoter! SO WHAT? sälj skiten och kom med pengar då? =/

Och en sak jag till stör mig på är när folk skriver "små fel finns ring för mer info" , varför inte bara skriva ut det direkt? =/

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Precis, alltid när jag lagt ut något har man ju en gräns av vad jag kan sälja för, någon lapp hit eller dit må vara, men att försöka pruta som vissa gör är bara skamligt.
över till topic kanske?

Tycker vissa modeller har sjunkit, Summit chassit rev model från -04 har ju kommit närmare 40tkr iaf.

Evilclown

Välkänd medlem
2 jan 2012
334
0
16
Offerdal, dalen där offren bor.
Jo, men saken är att om du ska sälja din maskin för säg 45tkr och jag bjuder 20tkr, varför skulle du sälja för 25tkr mindre än du lagt ut den för?

Dock är det riktigt skönt att få svara på dessa mail kan jag säga=O)
Om det var mig du menade så sa jag inte att köparen får pruta hur mycket som hellst. Du har ju alltid din gränns på hur mycket du SKA ha för det du säljer. Men kunden vill pruta och då är det alltid bra att sätta priset lite högre.

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
33
Åre
Sen finns det dom som lägger ut saker för drömmpriser men du ska inte vara rädd för att pruta. Vill säljaren inte det så är det så. Men det är alltid värt att prova.

Och igentligen ska man inte klaga på att vissa saker är för dyra. Det är säljarens val att sätta pris och vill han ha 10k mer än vad den är värd så får han det. Det är han som inte får sin pryl såld.
"Dröm priserna" gör så att andra privata säljare vågar trappa upp priserna, "jaha men då kan jag höja mitt pris också". Låt oss säga att en Polaris Indy 500 20 år gammal, som relevant och vanligtvis är värd runt 10k, läggs ut på blocket för drömpriset 18k av "Göran". Nu när "Lars" ser detta samtidigt som han ska lägga ut sin egna Indy 500 (som han har tänkt att sälja för kanske 11k) blir han också motiverad av att höja priset på sin skoter till en orealistiskiskt stor summa pengar.
Det trappas alltså upp så fort nån tar det första "trappsteget" i priskurvan.

För så här tänker väl dem flesta? När jag ser en V-max 600 -97 för 25k och jag vet att den är inte mera värd än kanske 16-17k så höjer jag priset bara för att då kan ingen tycka att "f*n va dyr den där var".

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Jag förstår inte problemet. Om priserna är höga nu så betyder ju det att ni får mer betalt för skotern ni redan äger, alternativt får ett högre andrahandsvärde om du köper nytt.

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Men dom som köper en skoter som inte är ny då?, känns ju sjukt konstigt att köpa en äldre skoter än vad mam hade in och den kostar mer... jättebra om man ska sälja! Fast riktigt dåligt om man ska köpa.

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.197
75
48
Skellefteå
Hur många av er skulle lägga ut eran skoter för vad ni egentligen skulle tycka var ett bra pris om ni skulle köpa?

Vi säger att jag skulle sälja en f6- 06 , det ungefärliga priset på blocket verkar nu ligga på mellan 45-50 tusen.
Då skulle jag då absolut inte sätta ut den för 38k så att köparen kan pruta ner den till 35, även fast det är ungefär vad jag skulle vara beredd att betala om det var jag som skulle köpa.

Så hur många av er som är så irriterade på priset som det är nu, skulle ni lägga ut den för vad den var "värd" egentligen, eller skulle ni lägga ut den till ungefär den pris dom flesta andra lagt ut sina för?

Det är tyvärr bara att inse att skoter kostar.
Man får se det så att man får tillbaka mera pengar sen när man ska sälja skotern igen.

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Allt beror väl på vad man som säljare är ute efter. Visst kan man sätta ett pris i högre regionen.
Men då får man räkna med mängder med mail/telefon med prutning.
Som sagt kan det ta tid innan det blir affär...och tid är pengar.

Dom hojar jag sålt har jag kollat vad pris nivån är på den års modellen och utr. Sedan lagt mig någon tusen lapp under.
Brukar bli sålt direkt, och köparen prutar inte så brutalt, för han tycker han får ett bra pris.
Jag är nöjd och slipper deala i veckor.

Men visst, jag skänker inte bort mina grejor. Men man kan kalla det win/win.
//Chefen

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Och en sak jag till stör mig på är när folk skriver "små fel finns ring för mer info" , varför inte bara skriva ut det direkt? =/
Jag tycker att det är ännu värre när dom inleder med den typen av mening-men toppar med:

"Men det är lätt fixat" alt: "Men det är lätt OCH BILLIGT att fixa"

Om det är så lätt och så billigt-varför är det inte redan gjort då? Kaaaaan det vara så att det varken var lätt eller billigt? :)

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Har inte läst hela tråden men mycket intressanta åsikter. Jag tycker att man ser denna tendens med allt som säljs begagnat. Jag vet inte varför men jag har mina aningar (kan vi ta en annan gång) varför folk lägger på så mycket på priset, "prutmån". Spelar ingen roll om det är en bil, båt eller skoter så anser olle att sin skoter är värd 10 så sätter han ut den för 15-17 och sedan sänker han priset och det prutas och han får ut 10 på slutet ändå.

Jag personligen hatar att ha annons ute, folk ringer hela tiden å de ska prutas hit å prutas dit. Så jag har gör så att jag sätter "rätt" pris redan från början och allt som ofta så är det så att jag blir av med grejjerna snabbt och smidigt. Och de tycker jag är viktigare än att mjölka ur dom där sista hundralapparna.

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
praktexmpel på överkurs är dessa rev 600 -03 som läggs ut för 50k +.
Gått mellan 7-1000 mil och helrenoverad.
Helrenoverad ger mig dåliga vibbar och blir bara mindre intresserad..

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
praktexmpel på överkurs är dessa rev 600 -03 som läggs ut för 50k +.
Gått mellan 7-1000 mil och helrenoverad.
Helrenoverad ger mig dåliga vibbar och blir bara mindre intresserad..
Helrenoverad ska man inte va rädd för,oftast är hemmaskruvaren mer seriös än vad ÅF är.Och det finns många otroligt duktiga "Hemma fixare" i vårt avlånga land.Finns många bra exempel här på forumet,en dålig och oseriös "hemmaskruvare"är ganska lätt att genomskåda genom att ställa frågor om vad som är gjort och hur osv.Bara man vet själv vad som är viktigt vid tex en motorrenovering.

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
absolut finns det bra exempel,
men det finns allt för många dåliga också.
Syftade dock på just 03an då denna knappt är hållbar orginal.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Priserna är helt galna just nu. Jag köpte min maskin (MM700) för 3 år sedan för 30 k. Det var vad de kostade då, dyrast på blocket vid det tillfället låg på 36.
När detta skrivs finns på Blocket 7 st maskiner. Av dessa ligger 5 st över 30 k. Och den dyraste på 45 k! Mamma mia...man kanske skulle sälja? ;)

(Nej, sälja denna underbara leksak gör jag inte på ett bra tag.)

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
33
Åre
Priserna är helt galna just nu. Jag köpte min maskin (MM700) för 3 år sedan för 30 k. Det var vad de kostade då, dyrast på blocket vid det tillfället låg på 36.
När detta skrivs finns på Blocket 7 st maskiner. Av dessa ligger 5 st över 30 k. Och den dyraste på 45 k! Mamma mia...man kanske skulle sälja? ;)

(Nej, sälja denna underbara leksak gör jag inte på ett bra tag.)
Såg den där MM700:an som kostade 45k, sanslöst! Plus att det var genom ett företag + att det var den "äldre" versionen av MM700. Vem tror dem ska köpa maskinen för det priset egentligen? Som du antyder borde dem inte ligga över 30k ens.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Kan bara hålla med, sålde en Summit 800x 01 i mycket fint skick för 3 år sedan för 24 och då var det varken speciellt billigt eller dyrt,

Nu ska man nog ha tur om man får en för samma pris, helt sanslöst

Samma med modellerna med den "nya" körställningen, ingen av dom verkar kunna hamna under 50k