Renegade 1200 X!!!

4

426H

Började enligt Daljos beskrivning kablarna satt me två kontakter men en tredje kabel satt bakom hela panelen inne i "dosan", där de skulle va en mini mini torxnyckel som ja inte hade.
Jahapp nå vi river enligt Bcool:s recept var ju lite rivande å pillande men de gick rätt bra tills allt var tillbaka på plats förutom bromsreglaget med bromsslang och gasvajern som INTE räckte, fattades några ynkliga c.m, bromsslangen kanske funkar, fick dit den men den e riktigt spänd :/ gasvajern törs ja inte prova risk för häftigt gaspådrag när man svänger :p
Gaah typiskt en fredag eftermiddag å hydraulservice å skoterbutikerna hunnit stänga innan man upptäckte det :(
blir nog å skruva tillbaks original lite snabbt imorn så man hinner köra ngt i helgen... :p
Trist, på min 09:a är det bromsslangen som tar stopp först. Verkar som dom har kortare gasvajer på -10:eek:rna.
Hur går det med bilderna? Vi vill se den elaka svarta tunneln. :madgrin:
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Trist, på min 09:a är det bromsslangen som tar stopp först. Verkar som dom har kortare gasvajer på -10:eek:rna.
Hur går det med bilderna? Vi vill se den elaka svarta tunneln. :madgrin:
Jo trist att de inte räckte :/


 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Började enligt Daljos beskrivning kablarna satt me två kontakter men en tredje kabel satt bakom hela panelen inne i "dosan", där de skulle va en mini mini torxnyckel som ja inte hade.
Jahapp nå vi river enligt Bcool:s recept var ju lite rivande å pillande men de gick rätt bra tills allt var tillbaka på plats förutom bromsreglaget med bromsslang och gasvajern som INTE räckte, fattades några ynkliga c.m, bromsslangen kanske funkar, fick dit den men den e riktigt spänd :/ gasvajern törs ja inte prova risk för häftigt gaspådrag när man svänger :p
Gaah typiskt en fredag eftermiddag å hydraulservice å skoterbutikerna hunnit stänga innan man upptäckte det :(
blir nog å skruva tillbaks original lite snabbt imorn så man hinner köra ngt i helgen... :p
???
Det var som f...
Monterade min likadana höjare i söndags, gick hur fint som helst...

Måste skilja lite på -09 och -10, som 426H skrev...

Ber om ursäkt för att jag "lurades"! Men nu vet du iaf hur det går till... :eek:
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
???
Det var som f...
Monterade min likadana höjare i söndags, gick hur fint som helst...

Måste skilja lite på -09 och -10, som 426H skrev...

Ber om ursäkt för att jag "lurades"! Men nu vet du iaf hur det går till... :eek:
haha ja inte tog ja det som lurendrej, på gamla renegaden så passade det också utan problem, men dem har väl snålat in me matrialet iår :p
nånå det löser sig :)
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Jag snackar verkliga kontrollvägda vikter, inte vad tillverkarna uppger. Fullt körklara och med samma mängd bränsle i tanken är en 1200 19 kg lättare än en nytro och 1,5 kg lättare än en phazer.

Med full tank är phazern lättare, men att yamaha bantar körklar vikt på sina skotrar genom att sätta på en liten tank imponerar inte på mig i alla fall.
Helt rätt !

lite intressant är ju hur yamaha har lyckats manipulera folks hjärnor att yamaha nytro är en lätt 4t genom att sätta en bränsletank från "skidoo elan" ;)

fortsätt raportera om era renegade 1200 ..

Hur ser det ut på marknaden med trimdelar??
Alla villju inte satsa 50tusen på ett turbo kit :)
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Helt rätt !

lite intressant är ju hur yamaha har lyckats manipulera folks hjärnor att yamaha nytro är en lätt 4t genom att sätta en bränsletank från "skidoo elan" ;)

fortsätt raportera om era renegade 1200 ..

Hur ser det ut på marknaden med trimdelar??
Alla villju inte satsa 50tusen på ett turbo kit :)
är nöjd än sålänge me motorn men man vill ju alltid ha mer :p
funderade å lite hur de ser ut me "effekt, prestanda grejer" till dessa,
typ neddrevning?
variatorkit?
effekt avgassystem(finns det)?
turbo e ju niice men dirrt, kanske nästa vinter...
ska rapportera under gång hur den fungerar, har bara blivit 4.5KM ännu :p
 
4

426H

Det kommer mer effekt när man kört 100 mil eller så. Min varvade 7900-8000 på clicker 3 i början. Nu drar den direkt upp till 8500 på clicker 3 och 8300 på clicker 2. Tar lite längre tid att köra in dessa maskiner jämfört med 2T. Jag kör fortfarande helt original.
Mest kostnadseffektiva (hk/krona) om man vill trimma är turbo. Jag tänker vänta denna säsongen ut och se vad som verkligen fungerar.
I usa är det många som testar med headers, slutburk och bränslebox för att försöka optimera avgasevakueringen. Ger nog max 10-15 hk skulle jag tro och kostar som en halv turbo. Att trimma utan överladdning ger ju cred, men min åsikt är att turbo ger nog mest "bang for the bucks".
 

pilten

Aktiv medlem
29 okt 2009
50
1
8
Kiruna
http://www.peperformance.se/ där hittar du grenrör till 1200. skulle vara kul att höra någon som har monterat sådant, å veta om de är värt pengarna trotts allt en del pengar det handlar om. men har sett på någon sida i usa för halva priset, men vad kan frakten kostar.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Det kommer mer effekt när man kört 100 mil eller så. Min varvade 7900-8000 på clicker 3 i början. Nu drar den direkt upp till 8500 på clicker 3 och 8300 på clicker 2. Tar lite längre tid att köra in dessa maskiner jämfört med 2T. Jag kör fortfarande helt original.
Mest kostnadseffektiva (hk/krona) om man vill trimma är turbo. Jag tänker vänta denna säsongen ut och se vad som verkligen fungerar.
I usa är det många som testar med headers, slutburk och bränslebox för att försöka optimera avgasevakueringen. Ger nog max 10-15 hk skulle jag tro och kostar som en halv turbo. Att trimma utan överladdning ger ju cred, men min åsikt är att turbo ger nog mest "bang for the bucks".
nog har du rätt.. bang for the bucks!

7papp för enkla avgasrör är fan mycket..

inget bättre insug ännu till dom.. trippla själl hade säkert gett bra effekt på den nästan strypta enkel själl insugen nu.. plus en mappning :)

Nog om det finns så koster det väl som en halv turbo sats så..

Men instessant hade varit att se effekt ökning med effektikvare bättre insug plus avgas rören och slutdämpare :)
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jag har MBRPs rostfria grenrör. Blev lite mer ryt. 6000kr inkl frakt och tull. Ska nog bygga en egen slutburk, de är strypta i ljuddämparen enligt tester i USA. Bara en slutburk gav över 10hk när de bromsade en skoter. Har även ett Cudney variatorkit som jag skrev förut, blev skitkul att köra när man vant sig vid motorbromsen
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Inte drevat om, Renegaden har lägre drevning original. Gör 174 på mätaren. Skillnaden blev väldigt stor, från en touring till sportmaskin.
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Var å körde ett par mil idag ledkörning, f*n vilken skön maskin, börjar vänja sig lite vid motorn också härligt vrid och vilka sköna dämpare,
mjukt å fint bara hålla gas, man var ju van från assaulten som var lite av ett järnspett som ville gå rakt fram efter lederna :p
fyrtakt! lukta inte ens att man kört skoter kan gå me samma kläder in till folk å hälsa på :D
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
fått servicemeddelande i dagarna om rengöring variatorkonan och byte av variatorbult
fler som fått det??
det kan ev ha kommit olja på primärvariatorns kona vid monteringsprocessen
primärens guvernor kopp kan börja snurra kan leda till att variatorbulten kan gå av står det i meddelandet, skotern får ej användas, gaahh ledigvecka å sportlovsvecka, tur de inte är ngn större åtgärd å de går fort att fixa...
 

Vike

Medlem
11 mar 2010
6
0
1
fått servicemeddelande i dagarna om rengöring variatorkonan och byte av variatorbult
fler som fått det??
det kan ev ha kommit olja på primärvariatorns kona vid monteringsprocessen
primärens guvernor kopp kan börja snurra kan leda till att variatorbulten kan gå av står det i meddelandet, skotern får ej användas, gaahh ledigvecka å sportlovsvecka, tur de inte är ngn större åtgärd å de går fort att fixa...
Hur har det gått med servicen??
Jag har inte fått nåt service meddelande!!
Måste nog ringa å kolla.
Har du fått dit styrhöjaren? Vilken höjd hade du?
Har du fått bort problemet med understyrnng när det är moddigt efter leden?
 

Slayaah

Välkänd medlem
10 mar 2009
120
0
6
Med full tank är phazern lättare, men att yamaha bantar körklar vikt på sina skotrar genom att sätta på en liten tank imponerar inte på mig i alla fall.
Letar runt lite om 1200an då morbror funderar på en andra skoter.

Imponerande att höra att maskinen är så smidig!

Mycket onödig "bash", det blir fort bara lekstuga. Min må inte rullat många meter, men verkar ta hälften av förbrukningen ni presenterar. Så det är ju klart att Ski-doon behöver större tank! ;)
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Hur har det gått med servicen??
Jag har inte fått nåt service meddelande!!
Måste nog ringa å kolla.
Har du fått dit styrhöjaren? Vilken höjd hade du?
Har du fått bort problemet med understyrnng när det är moddigt efter leden?
Haft in min igår hos ÅF där dem hade lös variatorn men fanns inge olja på konan på min, monterade dit en ny variatorbult också.
Styrhöjaren har ja monterat dit blev en brp original 205mm höjare fick dock även montera dit en gasvajerförlängare och så köpte ja en ny längre bromsslang.
Har ändrat lite inställningar i dämparna, släppt balataremmen två steg, spänt åt främre boggiedämparen och har rätt löst bak, fick en märkbart bättre gång i pudersnö, och gär ändå tillräckligt bra för ledkörning, en grej ja störde mej på var att när man burkade åt vänster i pudersnö drog de in snö å den slirade på remmen, har idag monterat dit meshnät i ventialtionshålen i sidokåpan så får se om de blev bättre, har kört 14mil bara ännu men är kanonnöjd me skotern, blir upp till Ritsem till helgen och där är det visst masvis me pudersnö så de blir kul....

 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Spinner vidare på den här tråden,
ngn här på forumet som monterat dit turbo ännu??
McXpress har ju nu ettt 180hp turbokit till dessa, är grymt sugen på detta 26000skr
mejlat åt dem å fick svar att blir ju som sagt en mkt roligare skoter men ändå inte extrem som med 250+hp kittet.
grejerna verkar visst hålla å behöver bara ändra vikterna i variatorn.
Beställde dock en SLP slutburk häromdagen från USA, blir väl lite "rytigare" ljud men främst vikten 12lbs lättare än original, se om de kanske ger
liite mer effekt :p
läste på ett forum om singelrör från bikeperformance som verka ska ge en del extra effekt, c.a 10hk enligt dynotester
Är inne på v. kittet från cudney racing.
Trubon får kanske vänta, inköp av husvagn står som prio :p