Renegade 1200 X!!!

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Renegade 1200 låter som en drömskoter för mig, nästa skoter som jag kommer att köpa ska minst ha en mattlängd på 345cm :rock:
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Intressant läsning 426H, mkt bra! Har du mätt upp någon bränsleförbrukning än? Läste att långtestmaskinen i snowmobile låg på över 2l/milen, vilket jag tycker låter mycket för en 4-t... om man nu inte ligger och pressar puder hela dagarna.
 
4

426H

Har du mätt upp någon bränsleförbrukning än?
Nej jag har inte mätt exakt, men den verkar ta mindre och mindre. Första tanken tog den nog 3 l/mil. Nu ligger den nog nånstans kring 2-2.5 l/mil. Men det har ju varit mycket lössnökörning. På led går det säkert att köra under 2l/mil. Jag tror att en e-tec eller 800R går att köra billigare vid lugn ledkörning, men 4-taktarna går billigare på fullgas.
 

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Har kört dryga 50 mil med min renegade nu så jag tänkte skriva lite vad jag tycker om skotern så här långt. Hade egentligen tänkt byta till en ny 800 men eftersom även en del 09:eek:r verkar ha remproblem mm började jag fundera på alternativ. Ett tag var jag inne på en XTX, men det skulle bli alldeles för dyrt innan den var körklar, ny matta, drivhjul, tank och skidor känns inte så kul att kosta på en skoter man nyss betalt 130K för. Så i julhelgen fick jag chans att provköra en 1200 renegade och det tog egentligen bara 2 minuter så hade jag bestämt mig. Den silkeslena (jämfört med 2T twin) gången hos fyrtaktstrippeln var beroendeframkallande.
Det första jag gjorde var att byta styrhöjaren, original är alldeles för låg för stående körning. Nu kör jag med ca 8tums höjning som är ganska lagom. Har vinklat bak höjaren en del för att kompensera för 4T klumpen i fronten, och tycker att den är välbalanserad nu. Man står ändå inte i fotholkarna när man kör som på gamla reven.

När jag provkörde var det hårda leder och styrningen funkade kalas, men när jag fått min egen maskin märkte jag att den var understyrd i moddig snö. Funderade ett tag på SLP PP men testade sedan att sätta 6" woodys styrstål på pilot skidorna. Originalstålen flyttade jag till yttersidan. Det blev klart bättre. Woodys stålen sitter på en rundstav så det blir som en köl under skidan som hjälper till att svänga när det är löst. Nu är jag riktigt nöjd med hur den styr. Blev ju billigare än att köpa nya skidor också, 750 kr kostade stålen.
På led känns den väldigt stabil, det märks att motorn sitter väldigt lågt i chassiet och att tyngdpunkten på skotern är låg. Tror definitivt att man kan köra lika snabbt som med en 800. Motorn börjar lossna lite nu också och drar riktigt hårt. I början kändes den lite orkeslös i högre farter jämfört med min gamla 800.
Puderegenskaperna är nog det som överaskat mest. Hade nog trott att den skulle kännas klumpig jämfört med min gamla 800:a men den är faktiskt överaskande smidig. Det är mer viktförskjutning på den nya boggin vilket säkert hjälper i pudret. Som alla renegade är den lite tung att bryta omkull om det är för dåligt snödjup, men är det bara tillräckligt med snö är den hur smidig som helst!
Sammanfattningsvis är jag helnöjd så här långt. Den här skotern är verkligen en fullträff! Tack för det skidoo! :D
Jag har också alldeles nyss passerat 50 mil med min 1200 Renegade. Kan bara hålla med i allt du skriver. Har kört både puder i fjällen och smiskat led. Den fungerar riktigt bra på båda underlagen. Jag hade en Renegade 800 -05 innan och dom känns ganska identiska i viktfördelningen. 1200 tycker jag faktiskt är bättre på leden men skidorna styr som du säger inte så bra. Jag är också inne på SLP men kanske ska prova din variant istället... Jag köpte en 6 tums höjare och då blev den bra för mig både vid stående och sittande körning. Vad gäller soppaförbrukningen så har jag legat mellan 2,1 och 2,6. Tycker faktiskt färddatorn verkar stämma ganska bra och ligger man och kör lite lugnare på leden så tar den ju under 2l enligt den iaf. Det jag tycker är roligast är greppet i mattan. Spelar ingen roll vilket underlag man kör på så bettar den otroligt bra. Körde dragrace förra helgen. Av 32 startande i stege på 70m så spöade jag bland annat en Renegade 800-09 med en ägare som innan starten sa till speakern att nu skulle minsann "gräsklipparen" få stryk. Tror ni han blev snopen? :rock: Slutade 3:a i tävlingen.

Alla som provat min skoter är mycket imponerade och jag är som sagt helnöjd och kan rekommendera den till alla!
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Vad gäller soppaförbrukningen så har jag legat mellan 2,1 och 2,6. Tycker faktiskt färddatorn verkar stämma ganska bra och ligger man och kör lite lugnare på leden så tar den ju under 2l enligt den iaf.
:hmmmm: ´Det står i videon på ski-doo's hemsida att expedition 1200 som kommer 2010 bara ska dra 12,8L / 100km det verkar väldigt snålt men det är väl vid lugn ledkörning kan jag tänka mig om äns då. Renegade'n borde ju isåfall gå ännu snålare tycker man :confused:

Jämfört med skotern jag har (min ligger på ca 1,8 - 1,9 vid hård ledkörning 2,1 - 2,8 vid riktigt hårdkörning med sladd eller i pudret och 1,5 - 1,6 vid långkörning) så verkar Renegaden dra lite mer men det blir intressant att se vad era maskiner drar om ytterligare 50 mil.

Hur verkar remmen hålla?
Uppdatera oss gärna mer i denna tråd om hur era maskiner fungerar framöver för vi är säkerligen många som är sugna på att byta till Rotax 1200:an:D
 

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Har haft 1200:an inne på första service i veckan. Remmen såg inte roligt ut när jag lämnade in skotern, fransig och sliten efter 53 mil. Det visade sig dock att variatorerna inte varit rätt linjerade så jag fick en ny rem.

När jag hämtade ut skotern frågade jag vad första servicen skulle kosta. 1200 nånting fick jag till svar. 1280 + moms exklusive material blev det. När jag idag skulle betala låg notan på 2387kr. Trodde jag skulle trilla av stolen! Nu var killen som gett mig den första prisuppgiften inte där så jag kunde inte fråga honom hur han fått fram sitt pris...Man antar ju att dom ska ge pris på vad hela servicen kostar inklusive moms..

Vad kostar det att serva en tvåtaktare? Är ju helt sanslöst med nästan 2400kr för 1200:an.
1280 + moms kostar bara servicen. Sen tilllkommer motorlja, filter och kedjehusolja. Hittar inte ens i serviceboken att kedjehusoljan ska bytas? Har en BMW till vardags och det kostar ju fan nästan lika mycket att göra en inspektion 1 som att serva skotern!
 

kochkramer

Aktiv medlem
2 nov 2006
86
0
6
Sorsele
Du skriver ju att det kostar 1280 i grundpris sen tillkommer olja och filter.
Varför är du förvånad killen sa ju 1200 nånting?
Om det sen är en rimlig kostnad det ska jag inte utala mig om.
Men som jag förstår det på ditt inlägg är det inget konstigt.
MVH
 
Last edited:
4

426H

Har haft 1200:an inne på första service i veckan....
Vill minnas att jag betalade 17-1800 nånting, men då ingick inte kedjehusolja. Tror inte den skall bytas förrän vid 300 mil.Hoppas handlarn stod för nya remmen, borde ingå i leveransservice att kolla linjerigen tycer man. Annars verkar dessa maskiner inte ha några remproblem. Flera på dootalk som kört över 500 mil på org. remmen.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Verkstäder är skyldiga att ange pris INKL. moms om det kan misstänkas att ägaren är privatperson och inte momspliktig.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Du skriver ju att det kostar 1280 i grundpris sen tillkommer olja och filter.
Varför är du förvånad killen sa ju 1200 nånting?
Om det sen är en rimlig kostnad det ska jag inte utala mig om.
Men som jag förstår det på ditt inlägg är det inget konstigt.
MVH
Ska man ge prisuppgifter utan moms till privatpersoner? NEJ!
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Det är ju dyrare att serva en fyrtaktare än en tvåtaktare men priset du fick betala kan jag inte säga något om men som jämförelse så kostade första servicen 2200,- på nytron inklusive matrial. Sen ska man alltid uppge priset inklusive moms till privat personer.
 

renegade8

Aktiv medlem
20 mar 2007
92
1
6
Östersund
Jaha...då va man ju så dum så man provade renegade 1200:a i dag då.. Så nu blir de skoter byte.
Fruktansvärt vilken skön maskin.
Va och brovkörde nytro:n i går men de går inte att jämföra med ski doo:n.
Jag tyckte Nytro:n va stötig och hoppig,och jag fick varken till att sitta eller stå på ett bra sätt.
Jag trode ski don:n skulle kännas lite tung o klumpig men så va de ju inte.
De va en sak som man får vänja sig med på ski doo:n, och de va att den va fruktansvärt lättgasad.
Jag vill gärna hör mer om renegade:n av er som har köpt och kört era en stund.
Skoter jag körde va helt ny så jag undrar om de blir nån större skillnad när motorn har "släppt"?
Måste ju ge en stor tummen upp till Motorhuset som fixade så jag fick provköra den sista maskinen dom hade i dag.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Jaha...då va man ju så dum så man provade renegade 1200:a i dag då.. Så nu blir de skoter byte.
Fruktansvärt vilken skön maskin.
Va och brovkörde nytro:n i går men de går inte att jämföra med ski doo:n.
Jag tyckte Nytro:n va stötig och hoppig,och jag fick varken till att sitta eller stå på ett bra sätt.
Jag trode ski don:n skulle kännas lite tung o klumpig men så va de ju inte.
De va en sak som man får vänja sig med på ski doo:n, och de va att den va fruktansvärt lättgasad.
Jag vill gärna hör mer om renegade:n av er som har köpt och kört era en stund.
Skoter jag körde va helt ny så jag undrar om de blir nån större skillnad när motorn har "släppt"?
Måste ju ge en stor tummen upp till Motorhuset som fixade så jag fick provköra den sista maskinen dom hade i dag.
Ja att man aldrig lär sig:D Var du på gräfsåsen och provade något i går? själv provade jag bara phazern där och enbart för att se om det är något för frugan, resten lät jag bli för det blir alldeles för dyrt att byta skoter varje år:bawling: Tror du kommer att bli nöjd med 1200:an
 
4

426H

Provade en ny dyna i helgen. Ski-doo "racing seat" (pn 510005205) passar XP och XR. Ca 5 cm högre och betydligt smalare än org. dynan. Den är ett lyft jämfört med original vid aggresiv ledkörning, sitter fint i knävecket när man burkar i kurvorna. Tycker dock att stoppningen kunde varit något hårdare.


 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Provade en ny dyna i helgen. Ski-doo "racing seat" (pn 510005205) passar XP och XR. Ca 5 cm högre och betydligt smalare än org. dynan. Den är ett lyft jämfört med original vid aggresiv ledkörning, sitter fint i knävecket när man burkar i kurvorna. Tycker dock att stoppningen kunde varit något hårdare.

bild
bild
bild...
Snygg! Hade den nån prislapp?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
300 USD. Blev väl närmare 4000 med frakt och moms.
Cool.

Hur hög är din styrhöjare? Räckte längden på vajer/kabel/slang, eller fick du "skarva"?

Fick med en 20cm höjare då jag hämtade skotern i fredags, men är inte säker på att den räcker då jag är nära 2m lång...