Renegade 1200 X!!!

4

426H

Nu har jag också provkört en Renegade XR. Iofs bara ledåkning men måste medge att det är en sjukt lyckad skoter. Man sitter lite högre än på reven, gasen och styrningen är superlätt och den svänger som en gocart. Motorn känns så smooth, men den går inte riktigt lika hårt som en 800.
Första gången man fått habegär av en 4-taktare.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Det lär stå många osålda 1200or hos BRP när säsomgen är slut.
Min gissning i alla fall, 09 or kommer att reas ut till vrakpris till hösten.

BRP kunde inte gissa att marknaden skulle dö (i USA i alla fall) när man planerade produktionen för denna vinter.
Detta tillsammans med att det finns en välläst tråd om att någon FAKTISKT redan provkört 1200an, (denna tråd) när dom flesta? 09orna är sålda av övriga modeller och fabrikat.....

Jag väntar ivrigt på att få prova en Gade eller tourting 1200, jag kanske slår till när det blir rea....
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
I USA verkar det då svårt att få tag på någon... de flesta handlare har sålt slut på 1200. Har inte hört nåt om hur det ser ut här hemma.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Hoppas jag har fel.
Men skoterbramchen i det stora hela har ett trovärdighetsproblem, när man kan köpa
förra årsmodellen för 30 loppor under listpris.
(inte alltid, men inte ovanligt)


//
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Specialty Sleds har ju en 270hk turbo Renegade 1200.

http://www.youtube.com/watch?v=0FzgT_imfnQ

Ja, och om man lyssnar på vad han säger i klippet du länkar till så är dom återförsäljare av MCX...så sammanfattningsvis ger alltå -enligt Erik på MCX- ´Doon 270hp på macksoppa. Men det gör väl även Nytron?
Skit sak samma lär bägge gå så det räcker...en stund. 100mil med en turbosläde börjar man säkert undra om "gick den inte bättre än så här??".
Har aldig haft nåt där jag inte blivit van vid effekten, oavsett effekt.

(500 hk i bil känns som den är okontrollerbar-ett tag, sen vill man ha mer!)
 
4

426H

Flera i usa har sprängt primären när dom överladdat 1200:an. Både TRA7 och 5. Verkar krävas lite mer R&D innan detta funkar.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Jag var och provade en 1200 renegade idag :D Det var en trevlig upplevelse. Jag tyckte den kändes lätt och smidig men den spann ju så mkt :rock: så det var svårt att få en upplevelse om hur pigg den va men visst kändes motorn bra.
Jag gillar motor ljudet lite mer på min nytro men det är helt klart en värdig motståndare till Nytron.
Det var lite väl fina leder där jag körde den så tyvärr så kunde man inte testa fjädringen fullt ut.
Vem vet man kanske får byta bort nytron mot en summit 1200 4-tec nästa år:cool:

Här kommer en bild som tyvärr är lite suddig.
 
4

426H

Har kört dryga 50 mil med min renegade nu så jag tänkte skriva lite vad jag tycker om skotern så här långt. Hade egentligen tänkt byta till en ny 800 men eftersom även en del 09:eek:r verkar ha remproblem mm började jag fundera på alternativ. Ett tag var jag inne på en XTX, men det skulle bli alldeles för dyrt innan den var körklar, ny matta, drivhjul, tank och skidor känns inte så kul att kosta på en skoter man nyss betalt 130K för. Så i julhelgen fick jag chans att provköra en 1200 renegade och det tog egentligen bara 2 minuter så hade jag bestämt mig. Den silkeslena (jämfört med 2T twin) gången hos fyrtaktstrippeln var beroendeframkallande.
Det första jag gjorde var att byta styrhöjaren, original är alldeles för låg för stående körning. Nu kör jag med ca 8tums höjning som är ganska lagom. Har vinklat bak höjaren en del för att kompensera för 4T klumpen i fronten, och tycker att den är välbalanserad nu. Man står ändå inte i fotholkarna när man kör som på gamla reven.

När jag provkörde var det hårda leder och styrningen funkade kalas, men när jag fått min egen maskin märkte jag att den var understyrd i moddig snö. Funderade ett tag på SLP PP men testade sedan att sätta 6" woodys styrstål på pilot skidorna. Originalstålen flyttade jag till yttersidan. Det blev klart bättre. Woodys stålen sitter på en rundstav så det blir som en köl under skidan som hjälper till att svänga när det är löst. Nu är jag riktigt nöjd med hur den styr. Blev ju billigare än att köpa nya skidor också, 750 kr kostade stålen.
På led känns den väldigt stabil, det märks att motorn sitter väldigt lågt i chassiet och att tyngdpunkten på skotern är låg. Tror definitivt att man kan köra lika snabbt som med en 800. Motorn börjar lossna lite nu också och drar riktigt hårt. I början kändes den lite orkeslös i högre farter jämfört med min gamla 800.
Puderegenskaperna är nog det som överaskat mest. Hade nog trott att den skulle kännas klumpig jämfört med min gamla 800:a men den är faktiskt överaskande smidig. Det är mer viktförskjutning på den nya boggin vilket säkert hjälper i pudret. Som alla renegade är den lite tung att bryta omkull om det är för dåligt snödjup, men är det bara tillräckligt med snö är den hur smidig som helst!
Sammanfattningsvis är jag helnöjd så här långt. Den här skotern är verkligen en fullträff! Tack för det skidoo! :D
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Kul att du är nöjd med 1200:an. Jag hade förmånen att testa den i helgen sida vid sida med min xtx och jag måste säga att jag verkligen gillade 1200:an. Inte samma klipp i ski-doon men jag tror att det kan ha en del med den oerhört aggresiva variator bestyckningen på xtx men fjädring och körställning var bra och den var otroligt tyst. Ski-doon var helt original och jag kan hålla med om att den styr dåligt i det lösa och att en styrhöjare modell längre är ett måste för stående körning men på det stora hela måste jag säga att jag blev mycket imponerad av den.