Renegade 1200 X!!!

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Hade beställt 180hk-kitet för leverans nästa vecka men fick tag i en likadan skoter med 255hk kitet, så jag köpte den :)
Går hyfsat bra! Så om nån behöver en fin original 1200 är det bara att säga till!
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
NÄSTA VECKA?:) hur kan de va möjligt, pratade med Marklund själv förra veckan och dom höll på och byggde yamaha kitt nu och efter jul skulle dom börja bygga ski-doo kitt igen...
 
Last edited:

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Japp, v.50 var leveransdatum för mig....
Avbokade kitet förra måndagen... Var väl nån annan som fick "mitt" kit då...
 

raceisreal

Aktiv medlem
20 feb 2011
64
0
6
Gävle, Sweden, Sweden
dumt att säga nått kanske, men någon som kört både nytron xtx och renegaden 1200 ? vill ju ha fyrtakt och gärna en lämplig crossover med möjlighet att ha 1+1 dyna och möjligtvis pulka efter. någon med ideer? blir 1200an så tung att den blir jobbig att köra för en 75kgs kille eller går det ? kört rx-1a och nytro/renegade förr så lärt mig mer eller mindre att köra mycket med gasen men kanske kan få lite tips från några lite mer erfarna skoteråkare med lite mer mil i blodomloppet? :cheesy:

Kör oftast ospårat och med ganska trång terräng men klättrar såklart mot farsan och andra kompisar på hyggen kring lingbotrakten. (känner naturligtvis markägarna och åker inte där det finns plant)
:humble:

racing på leden händer men då oftast tillsammans med phazer rtx, rx1a och phazer från -88 så det blir ju inge hårdkörning och tummen den hålls jämn jämt för att hålla lederna någorlunda fräscha... småpojkarna kör iof sönder lik förbannat men man gör väl sitt bästa. Tackar vår ensamma kille som underhåller lederna i alla år. toppenkille verkligen.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Den vill vi se i seriepruduktion... Dags för DOO att släppa en summit 4-takt nu. Men åter till Renegaden , hur är den utanför spåret? Känns den tung och klumpig eller?
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Men hallå..... Kan ingen ge en liten beskrivning av hur dom upplever maskinen? Ska byta maskin till nästa säsong,och 1200 an är en av kandidaterna. Tänkte närmast på lössnö egenskaperna jämfört med den Renegade 600 sdi -07 jag har nu.
 

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Men hallå..... Kan ingen ge en liten beskrivning av hur dom upplever maskinen? Ska byta maskin till nästa säsong,och 1200 an är en av kandidaterna. Tänkte närmast på lössnö egenskaperna jämfört med den Renegade 600 sdi -07 jag har nu.
1200:an känns ungefär som en rev renegade i lössnön. Släpper man balataremmen och spänner upp boggiedämparen så beter den sig riktigt bra i snön. Den håller varven mycket bättre i pudret om man byter till en hårdare fjäder i sekundären.
Har kört mycket lössnö både original och med turbo. Den kan kännas lite klumpig när man kryssar mellan fjällbjörkarna. Väger ca 75 kg jag med och ibland har jag funderat på en smalare framvagn så man inte behöver jobba lika hårt för att bryta den fram och tillbaka.
Motorkaraktären på 1200:an är iaf underbar. Man har massor med vrid från botten och den känns mycket rappare än en nytro. Kan varmt rekommendera 1200:an till alla både med och utan turbo.
 
4

426H

Med originalinställningarna känns den lite framtung och plogar en del i lössnön. Det fixar man genom att släppa ett eller två hack på balataremmen, ta upp slacket/öka förspänningen på centerfjädern och ställ in för max viktförskjutning bak. Dessutom hjälper det om man vinklar bak höjaren och står en bit bak på fotstegen. Skadar inte att koppla loss krängningshämmaren heller. Det är väl ingen optimal skoter för teknisk körning i skogsbranter mm men att surfa runt på myrar och liknande funkar bra.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Det var seriösa och bra svar. Lite framtung kan jag nog leva med,men det skulle ha varit Backcountryn´s framvagn istället.
 
4

426H

Förresten, glömde skriva att min maskin gått 330 mil på originalremmen, och den ser fortfarande bra ut. Kan ju också vara intressant att veta i dessa tider av remproblem..:biggrin1:
 

latmasken

Medlem
4 feb 2009
26
0
1
Umeå
Hej gott folk.
Hur har ni gjort med gasviren när ni monterat 205 höjare på renegade 1200?
Jag har bytt bromsslang till en summit variant så det är klart. Men gasviren, gasviren är ju för kort och det finns ingen "summit" vire till en 1200:a.

Det fattas ju bara typ 2-3 cm.

Tacksam för hjälp, gärna snabbt!

/J
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
255
7
18
Luleå
Har satt på en 205mm styrhöjare på min 2010 Renegade, gaswiren räcker men är rätt spänd så jag skulle vilja ha en som är ca:5cm längre.

Någon som vet hur mycket längre vajern till 2009 Renegade är jämnfört med den på 2010? kändes onödigt med 25cm wireförlängare då man bara behöver ca:5cm! så jag funderade på köpa en orginal wire istället, den från Expedition 1200 borde väl åxå passa!?
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Har satt på en 205mm styrhöjare på min 2010 Renegade, gaswiren räcker men är rätt spänd så jag skulle vilja ha en som är ca:5cm längre.

Någon som vet hur mycket längre vajern till 2009 Renegade är jämnfört med den på 2010? kändes onödigt med 25cm wireförlängare då man bara behöver ca:5cm! så jag funderade på köpa en orginal wire istället, den från Expedition 1200 borde väl åxå passa!?
Jag satte en förlängare på min -10:a jag hade, kändes enklast så, fick även köpa en längre bromslang
vet dock inga mått på dem